روزانه 20 میلیون دلار کالا به عراق صادر می‌شود

 دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه موازنه تجاری ایران و عراق 98 درصد است و تنها 2 درصد واردات داریم، گفت: عراق دومین مقصد صادراتی کشور است و تنها کشوری است که می تواند به موازنه تجاری ایران کمک کند.

«حمید حسینی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: روزانه 20 میلیون دلار کالا به عراق صادر می شود این در حالی است که این میزان صادرات کالا را نمی توان به کشور دیگری داشت.

وی درباره صادرات به عراق در سال 1396 گفت: در چهار ماهه نخست امسال از 12 میلیارد دلار صادرات ایران 2 میلیارد دلار آن به عراق بوده است و همچنین در پنج ماهه امسال نیز 2 میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته ایم.

دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق بالاترین اقلام صادراتی ایران به عراق را مصالح ساختمانی، فرآورده های پالایشگاهی و نفتی، روغن های معدنی و در آخر مواد غذایی عنوان کرد.

در چهار ماهه نخست امسال از 12 میلیارد دلار صادرات ایران 2 میلیارد دلار آن به عراق بوده است

وی تاکید کرد: اگر به دنبال اقتصاد همسایه هستیم نمونه بارز آن کشور عراق است و هیچ بازار با اهمیتی همچون این کشور نداریم.
حسینی بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی که در دولت دوازدهم مطرح شده است با حرف میسر نمی شود و باید مسئولان و دست اندرکاران نگاه ویژه ای به کشور عراق داشته باشند و بسترهای لازم را برای فعالیت بازرگانان فراهم کنند.

وی بر برگزاری اجلاس سالیانه مشترک با عراق ، امضای پروتکل و حل مشکلات بانکی و گمرکی دو کشور تاکید کرد.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: عراق درگیر جنگ های داخلی است و قوانین باثباتی ندارد و نمی توانیم از طرف های عراقی انتظار کمک داشته باشیم بلکه با برنامه ریزی و حضور پرقدرت است که می توانیم مشکلات صادرات به این کشور را حل کنیم و حضور پررنگی در بازار آن داشته باشیم.

به گفته حسینی، رقابت مخرب ایرانیان با یکدیگر به نفع رقیبان ما در کشورهای دیگر خواهد بود.

«صابر راحج الموسوی» سفیر جمهوری عراق در ایران در چهارمین نشست از سلسله نشست های ماهانه اتاق ایران و عراق که هفته برگزار شد با اشاره به اشتراکات ایران و عراق در زمینه های دیپلماتیک، جغرافیایی و دینی گفت: عراق نخستین کشوری است که می تواند کار تجاری با ایران انجام دهد و معتقدم ایران باید یک نمایشگاه دائمی در عراق و شهر بصره برگزار کند تا تاجران عراقی دیگر برای پیدا کردن کالای مورد نیاز خود به سایر کشورها و یا حتی خود ایران سفر نکنند و با مراجعه به این نمایشگاه و ارتباط مستقیم با تولید کننده کالای خود را خریداری کنند.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه و تجارت، میزان صادرات کالا با احتساب میعانات گازی کشور در چهار ماه نخست سال جاری 37 میلیون و 637 هزار تن به ارزش 13 میلیارد و 459 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.5 درصد از لحاظ وزن و 9.5 درصد از نظر ارزشی کاهش داشت که سهم عراق از این میزان صادرات 2 میلیارد و 52 میلیون دلار است و 15.2 درصد سهم ارزشی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم صادرات بعد از چین قرار دارد.

مطلب قبلیسرمایه گذاری ۳۵ میلیارد دلاری چینی ها در ایران
مطلب بعدیایران در جمهوری آذربایجان ذرت کاشت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید