رشد 22 درصدی قیمت مسکن

متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 55.1 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 5.1و 22.3 درصد افزايش نشان مي دهد.

 وضعیت مسکن و رکود و رونق آن همچنان با اظهارات ضد و نقیض همراه است. مسئولان می گویند مسکن از رکود خارج شده و فعالان این بخش مدعی هستند رونق زمانی رخ می دهد که ساخت و ساز افزایش پیدا کند. در حال حاضر هم که ساخت و ساز آنچنانی صورت نگرفته، بنابراین رونقی هم در کار نیست.

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: بازار مسکن به آرامی از رکود خارج شده است و ما در دوران رونق به سر می بریم. تعداد و مبلغ مبایعه‌‌ نامه‌ها، قیمت واحد مسکونی و تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن با رونق  مواجه شده است. این موارد نشان از خروج بازار مسکن از رکود است. به گفته مظاهریان، دولت در چهار سال گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا ضمن جلوگیری از بروز هرگونه اقدام شتاب‌زده‌ای در بازار مسکن از افزایش جهشی قیمت‌ها ممانعت کند.

امید علی پارسا رئیس مرکز آمار ایران هم می گوید: «رخ رشد حوزه مسکن در زمستان سال گذشته منفی و در رکود بود اما از اواخر زمستان به تدریج در حال خروج از رکود است به شکلی که در فصل بهار و تابستان امسال شاهد رشد سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم. هم اشتغال و هم سرمایه‌گذاری در این بخش از رشد منفی خارج و مثبت شده است. بنابراین می‌توان گفت، بخش ساختمان و مسکن به آرامی در حال خروج از رکود است.»

 

اما با این حال گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه امسال نشان از این دارد که تعداد معاملات آپارتمان هاي مسکوني شهر تهران به 18.4 هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل 17.7درصد افزايش نشان مي دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 55.1 ميليون ريال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.3 درصد افزايش نشان می دهد.

براساس گزارش بانک مرکزی، بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده در شهر تهران به تفکيک عمر بنا در بهمن ماه سال 1396 حاکي از آن است که از مجموع 18392 واحد مسکوني معامله شده، واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 48.7 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده اند. این سهم در مقايسه با بهمن ماه سال قبل 5.2 واحد درصد کاهش يافته و در مقابل با سهم واحد هاي با قدمت بيش از 15 سال افزوده شده است.

 

توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سال 1396 حاکي از آن است که از ميان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13.0 درصدي از کل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق 4 و 2 به ترتيب با سهم هاي 11.1 و 9.6 درصدي در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند. در مجموع 73.3 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتيب بيشترين فراواني شامل مناطق 5، 4، 2، 8، 14، 1، 10، 3، 7 و 11) بوده و 12 منطقه باقي مانده 26.7 درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

 

وضعیت قیمت مسکن در یازدهمین ماه سال 96 نشان از افزایش دارد. متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه هاي معاملات ملکي شهر تهران 55.1 ميليون ريال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 5.1و 22.3 درصد افزايش نشان مي دهد. بيشترين رشد متوسط قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 (معادل 37.8 درصد) و کمترين ميزان رشد به منطقه 20 (معادل 12.6 درصد) تعلق دارد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیپرونده پلاستیک بسته می‌شود؟
مطلب بعدیممکن است سال آینده شاهد مرگ انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید