دیجی کالا و باسلام چگونه شکل گرفته‌اند؟

دیجی کالا و باسلام چگونه شکل گرفته‌اند؟

چکیده : امروزه کسب‌وکارهای آنلاین در مقایسه با کسب‌وکارهای سنتی رشد بسیار زیادی کرده‌‌اند و بسیاری از مردم انواع وسایل موردنیاز خود را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری می‌کنند. در این میان نام دو فروشگاه بیش از دیگر فروشگاه‌های آنلاین به گوش می‌رسد: دیجی‌کالا و باسلام. این دو نمونه‌‌ موفق اینترنتی، الهام‌بخش بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین هستند. در این مقاله قصد داریم چگونگی شکل‌گیری این کسب‌وکارهای موفق و همچنین علت شهرت‌ آن‌ها را بررسی کنیم.

امروزه کسب‌وکارهای آنلاین در مقایسه با کسب‌وکارهای سنتی رشد بسیار زیادی کرده‌‌اند و بسیاری از مردم انواع وسایل موردنیاز خود را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری می‌کنند. در این میان نام دو فروشگاه بیش از دیگر فروشگاه‌های آنلاین به گوش می‌رسد: دیجی‌کالا و باسلام. این دو نمونه‌‌ موفق اینترنتی، الهام‌بخش بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین هستند. در این مقاله قصد داریم چگونگی شکل‌گیری این کسب‌وکارهای موفق و همچنین علت شهرت‌ آن‌ها را بررسی کنیم.

دیجی‌کالا چطور متولد شد؟

در سال 1384 برادران محمدی (سعید و حمید) تصمیم گرفتند یک دوربین دیجیتال تهیه کنند اما هیچ اطلاعات مناسبی در سایت‌های ایرانی پیدا نکردند. بنابراین اطلاعات مورد نیاز خود را از سایت‌های خارجی کسب و مدل را انتخاب کردند. سپس در یکی از فروشگاه‌های خیابان جمهوری آن دوربین را پیدا کرده و خریدند.

اما پس از مدتی متوجه شدند که کیفیت عکس در تصاویر سایت‌های خارجی با خروجی عکس‌های آن‌ها تفاوت دارد و پس از کمی جستجو متوجه شدند لنز دوربین آن‌ها دست دوم است!

این اتفاق برای آن‌ها جرقه‌ای بود تا متوجه شوند که در کشور ما خلأ وجود اطلاعات کافی درباره محصولات حس می‌شود و نیاز است فروشگاهی وجود داشته باشد که در کنار توضیح ویژگی‌های محصولات، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند و همچنین در برابر مشکلات احتمالی محصول، مسئولیت آن را بپذیرد.

به‌این‌ترتیب در سال 1385 آن‌ها سایت خود را در زمینه نقد و بررسی کالاهای دیجیتال (موبایل و دوربین) آغاز کردند. کمی بعد تیم کوچکی تشکیل دادند و روشی اصولی را برای خرید موبایل و دوربین از سایت ایجاد کردند. پس از یک سال متوجه شدند که سایت دیجی‌کالا این پتانسیل را دارد که علاوه بر موبایل و دوربین محصولات دیگری را نیز عرضه کند.

به‌این‌ترتیب دیجی‌کالا روزبه‌روز گسترده‌تر شد و حتی باوجودآنکه در حال حاضر 85 درصد از سهم بازار خرده‌فروشی آنلاین ایران را از آن خود کرده، هرگز درجا نزده و همواره برای جذب مخاطبان جدید و حفظ مشتریان قدیمی از روش‌های گوناگونی استفاده کرده است. یکی از این روش‌ها حراج دیجی‌کالا در پایان هر شب، هر هفته، هر فصل، روزهای خاص سال و… است.

دیجی کالا

ایده‌ فروشگاه اینترنتی باسلام

محمدرضا آقایا، بنیان‌گذار سایت باسلام است که در سال 1395 ایده فروشگاه اینترنتی باسلام را اجرائی کرد. در واقع باسلام، دیجی‌کالای روستاییان است. در این فروشگاه اینترنتی روستاییان و مردم مناطق مختلف کل ایران غرفه‌هایی برای فروش محصولات خود دارند. این محصولات می‌توانند صنایع‌دستی باشند یا محصولات و فرآورده‌های کشاورزی. در حال حاضر بیش از 4 هزار غرفه در این فروشگاه آنلاین فعالیت می‌کنند و تعداد محصولاتی که در آن به فروش می‌رسد به بیش از 54 هزار کالا رسیده‌ است. با وجود چالش‌های فراوانی که در مسیر این استارت‌آپ نوپا وجود داشته، باسلام همچنان به کار خود ادامه داده و درصدد رشد و گسترش است.

این سایت موفق همچون دیجی‌کالا از روش‌های زیادی برای جذب مشتریان بیشتر استفاده می‌کند که یکی از جذاب‌ترین روش‌های آن ارائه‌ کد تخفیف اولین خرید باسلام است. همچنین مشتریان محصولات باسلام در زمان‌های مختلف و برای خرید محصولات مختلف زیادی می‌توانند از تخفیف‌های موجود در این سایت استفاده کنند و محصولاتی را بخرند که در شهر خودشان و حتی شهرهای اطرافشان به‌راحتی یافت نمی‌شود.

باسلام

ویژگی‌های مشترک دیجی‌کالا و باسلام

در حال حاضر هزاران فروشگاه اینترنتی در ایران وجود دارند اما نام این دو برند بیش از بقیه برای مردم آشنا است و چنین چیزی اتفاقی نیست. برخی ویژگی‌های مشترک این دو کسب‌وکار موفق عبارت‌اند از:

  • پاسخگویی به نیازهای مشتریان
  • اهمیت به نظر و سلیقه مخاطب
  • ارائه خدمات شبانه‌روزی و پشتیبانی آنلاین
  • ارائه تخفیف‌های گوناگون برای مشتریان جدید و قدیمی
  • ارائه اطلاعاتی مفید و همه‌جانبه درباره محصولات سایت
  • تضمین کیفیت محصولات
  • ایجاد فضای شغلی آنلاین برای فروشندگان سنتی
  • پذیرفتن محصولات مرجوعی مشتریان تا 7 روز
  • ارسال رایگان برای خرید بیش از مبلغی مشخص

اپلیکیشن‌های دیجی‌کالا و باسلام

دو فروشگاه دیجی‌کالا و باسلام علاوه بر سایت، اپلیکیشن مخصوص خود را نیز راه‌اندازی کرده‌اند و به‌این‌ترتیب مشتریان می‌توانند با استفاده از گوشی همراه خود به‌آسانی از طریق این مراکز خرید نیازهای خود را برطرف کنند.

اگر شما نیز از مشتریان دیجی‌کالا و باسلام هستید، می‌توانید با استفاده از کدهای تخفیف، با قیمتی کمتر محصولات مدنظر خود را خریداری کنید. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها از افزونه‌ موپُن استفاده کنید. موپُن اولین پلتفرم ارائه‌ کدهای تخفیف است و هنگامی که شما عضو آن می‌شوید و سایت‌های مدنظرتان را انتخاب می‌کنید می‌توانید از تخفیف‌های آن‌ها آگاه شده و قبل از آنکه انقضای کد تخفیف آن فروشگاه‌ها به سر برسد، خرید خود را با قیمتی کمتر انجام دهید.

مطلب قبلیتولید و عرضه تجهیزات آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، فست فود و کافی شاپ
مطلب بعدیبا بهترین روش‌های کاریابی و استخدام در ایران آشنا شوید

یک دیدگاه

  1. باسلام واقعا فروشگاه خیلی خوبیه من به عنوان خریدار تا حالا از هر چی خرید کردم از این فروشگاه راضی بودم بخصوص از کد تخفیف باسلام که توی تخفیف هات هس البته که نمیشه از کد تخفیف های هیجان انگیز دیجی کالا هم گذشت
    در هر صورت هر دو فروشگاه بنظرم قوی و پر فروش هستند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید