دو ميليون واحد صنفی در تعطيلات

بازار تهران

با وجود محدودیت‌های کرونا، بخشی از كاسبی‌ها پشت كركره‌های بسته جريان دارد

یک گلفروش‌ می‌گوید:«ماهی 8 میلیون تومان اجاره مغازه می دهم و همین حالا هم هشتم گرو نه هم هست؛ این روزها نه عروسی هست كه كسی از ما دست گل وی‍ژه‌ای بخرد و نه مراسم عزا به دلیل كرونا برگزار می شود؛ حالا هم كه گفته اند باید مغازه را ببندیم پس چطور خرج خانواده و اجاره مغازه و… را بدهم, »

در نمای باز پایتخت خلوت شده و در مناطق پر رفت و آمد كه كاسبی ها معمولا جان دارند مانند هفت تیر، ولی عصر، ونك و… و البته بازار بزرگ تهران، همه چیز تعطیل است اما با نزدیك شدن به مغازه ها آن چه زیاد دیده می شود، كركره های پایین ولی مغازه های باز است.

یكی از گل فروشان میدان آر‍ژانتین كه كركره مغازه اش پایین است ولی از پشت تلاش می كند تا مشتریانش را با نرگس های تازه رسیده از بهبهان راهی كند، می گوید:« ماهی 8 میلیون تومان اجاره مغازه می دهم و همین حالا هم هشتم گرو نه هم هست؛ این روزها نه عروسی هست كه كسی از ما دست گل وی‍ژه ای بخرد و نه مراسم عزا به دلیل كرونا برگزار می شود؛ حالا هم كه گفته اند باید مغازه را ببندیم پس چطور خرج خانواده و اجاره مغازه و… را بدهم. »

در میدان هفت تیر یكی از مانتو فروش ها هم مشتری هایش را 3 نفر 3 نفر به مغازه اش راه می دهد و بعد كره كره را پایین می كشد.

او می گوید:« سال سیاه كاسبی كه می گویند امسال بود نه شب عید داشتیم نه مانتو مدرسه فروختیم حالا هم كه گفتند باید تعطیل باشیم، به خدا قسم من حراج زدم كه كارهام رو بفروشم و مغازه ام را جمع كنم. دست مردم 200 میلیون تومان چك دارم؛ دو ماه اجاره مغازه ام عقب افتاده است و حداقل 250 میلیون تومانی جنس در مغازه دارم كه مشتری ندارد و حالا هم كه باید تعطیل كنیم.»

 او می گوید:« هیچ كس دوست ندارند كه كرونا بگیرد و ما هم نگران خانواده هایمان هستیم، من خودم دو تا بچه كوچك دارم ولی خب تعطیل هم كنم چند ماه دیگه باید به جرم بدهی و چك برگشتی می افتم زندان.»

شنیده های خبرنگار سایت خبری اتاق تهران و همچنین تصاویری كه از سطح شهر منتشر شده نشان می دهد در بسیاری از نقاط پایتخت بخشی از كاسبان پشت كركره های پایین كشیده كاسبی می كنند.

تصاويري كه از سطح شهر تهران منتشر شده نشان می‌دهد در بسياری از نقاط پايتخت بخشی از كاسبان پشت كركره‌های پايين كشيده كاسبی می‌كنند

محمدرضا كه دیروز برای تهیه دارو به ناصرخسرو رفته بود، می گوید:« تعدادی از مغازه های كوچه مروی باز بودند و تعدادی هم با شت كركره های پایین مغازه را باز نگهداشته بودند در حاشیه سبزه میدان هم مغازه هایی بودند كه هر چند دقیقه یكبار كركره خود را بالا می كشیدند و مشتری هایشان را برای خرید و دیدن اجناس به داخل مغازه می بردند.»

محدویت‎های مقابله با کرونا

روز گذشته رئیس اتاق اصناف تهران اعلام كرد:« با توجه به اعمال محدودیت‌های جدید مقابله با کرونا از امروز اول آذر، تنها ٣٠ درصد از اصناف اجازه فعالیت دارد و ٧٠ درصد آن‌ها تا دو هفته باید تعطیل شود.محدودیت‌ها شامل گروه یک نظیر نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها، تعمیرگاه‌ها و لوازم یدکی فروش‌ها(خانگی و خودرو)، فروشگاه‌های زنجیره ای، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه‌ها و چاپخانه‌ها نمی‌شود.

فعالیت گروه یک نباید هیچ تداخلی با گروه‌های ٢، سه و چهار داشته باشد یعنی هر واحد صنفی مطابق با رسته شغلی در پروانه کسب باید کالا عرضه کند و مانند گذشته، اصناف عرضه‌کننده نان حجیم اجازه فروش شیرینی ندارد و فروشگاه‌های زنجیره عرضه‌کننده مواد غذایی هم نمی‌توانند پوشاک یا ظروف به متقاضیان عرضه کند.»

 او همچنین گفته است:« تمام واحد‌های صنفی گروه یک نیز باید راس ساعت ٢٠ تعطیل شود چراکه عبور و مرور در خیابان از ساعت ٢١ به بعد ممنوع است.»

طبق آمار اتاق اصناف كشور مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ كه مجوز فعالیت در مناطق قرمز را نخواهند داشت، بیش از ۲ میلیون واحد صنفی هستند.

اما چالش های اصلی كسب و كارها در روزهای تعطیل چیست؟ كسبه نگرانی های اصلی خود را پرداخت اجاره واحدها، مالیات، باز بودن بانك ها و برگشت خوردن چك ها اعلام می كنند.

روز گذشته رئیس اتاق اصناف كشور هم در گفت و گویی اعلام كرد:« پرداخت بیمه، مالیات و عوارض شهرداری یکی از مهم‌ترین مشکلات اصناف تعطیل شده است، برخی از مشاغل مانند تالارهای پذیرایی در ماه‌های گذشته به طور کامل تعطیل بوده‌اند و برخی دیگر نیز از جمله آرایشگاه‌ها با محدودیت‌هایی به فعالیت خود ادامه داده‌اند که پیشنهاد کردیم برای این گروه از مشاغل معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود.

همچنین هزینه‌های ناشی از بیمه و عوارض شهرداری از اصناف مناطق قرمز مطالبه نشود. مجلس یازدهم نیز حمایت از اصناف را در دستور کار خود قرار داده است. با این توضیح که حمایت از واحدهای صنفی، حمایت از حفظ اشتغال است زیرا در صورت تداوم تعطیلی کارکنان در بخش‌های مختلف تعدیل و بیکار می‌شوند و دولت مجبور به پرداخت بیمه بیکاری خواهد شد در حالی که می‌تواند همین هزینه را برای اشتغال این افراد صرف کند.

با وجود تمام شرایطی که تعطیلی‌ها در پی خواهد داشت اصناف با شبکه درمان کشور برای کنترل شیوع کرونا همکاری لازم را خواهند داشت تا با کاهش تردد، زنجیره انتقال و مرگ ناشی از آن قطع شود.»

 

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیداستان برند: گوگل، بهترین موتور جستجوی جهان
مطلب بعدیالگوی مدیریتی یک شرکت با دو مدیرعامل

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید