در طول دو هفته 230 هزار میلیارد تومان جا به جایی منابع رخ داد

اسکناس

انتشار اوراق گواهی سپرده 20 درصدی روی نرخ سود تسهیلات تاثیر خواهد گذاشت. البته بانک مرکزی اعلام کرده مکانزیم جبرانی برای این کار اعمال خواهد کرد.

 بانک مرکزی طی روزهای گذشته اوراق گواهی سپرده 20 درصدی منتشر کرد. اوراقی که به واسطه آن افراد زیادی سپرده های کوتاه مدت و بلندمدت خود را بستند و این اوراق را خریداری کردند. اما سود 20 درصد برای بانک ها، گران تمام می شود، چرا که آنها تسهیلات را با نرخ 18 درصد به وام گیرندگان می دهند.

از طرفی هم افزایش نرخ سپرده ها به این معنی است که این افراد تا یک سال آینده سودهای 20 درصدی دریافت خواهند کرد که با تورم هم سازگار نیست. با نرخ تورم بهمن که 9.9 درصد عنوان شده است، نرخ سود این اوراق دو برابر نرخ تورم خواهد بود.

کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره تاثیر انتشار این اوراق 20 درصدی در آینده نرخ سود بانکی اعلام کرد: این موضوع حتما روی نرخ سود تسهیلات تاثیر خواهد گذاشت. البته بانک مرکزی اعلام کرده مکانزیم جبرانی برای این کار اعمال خواهد کرد.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: در حال حاضر در خواست بانک ها این است که چون انتشار این اوراق گواهی سپرده 20 درصدی اثر منفی در تراز نامه ها آنها دارد، بانک مرکزی یا آن مکانزیم جبرانی را وضع کند و یا اینکه نرخ تسهیلات متناسب با این هزینه ها تعدیل شود.

پرویزیان همچنین افزایش هزینه بانک ها همراه با این سود 20 درصدی را حول و حوش 24 درصدی عنوان کرد. به گفته کارشناسان بانکی هم اگر بانک ها 20 درصد سود بدهند، با هزینه هایی که خودشان دارند، برایشان 25 درصد تمام می شود. بنابراین نرخ سود تسهیلات باید حدود همین رقم باشد.

با این حال این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ اینکه آیا بانک مرکزی مابه التفاوت سود سپرده و سود تسهیلات بانکی را به بانک ها پرداخت خواهد کرد یا خیر، گفت: هنوز مشخص نیست مکانیزم جبرانی بانک مرکزی در این باره چیست.

او همچنین افزود: طبق آماری که منتشر شده، طی این دو هفته حدود 230 هزار میلیارد تومان جا به جایی منابع رخ داده که برای بانک مرکزی امکان پذیر است بتواند آن را مدیریت کند.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیداستان برند اینتل، از قانون مور تا تراشه‌های کوانتومی
مطلب بعدیبیکاران مطلق در ایران ۳ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید