خودروهای فرسوده “نونوار” می‌شوند

منابع اختصاص یافته از سوی دولت برای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و درون شهری، معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از 7 میلیارد دلار) برآورد شده است. سهم تسهیلات بانکی 21 هزار و 260 میلیارد تومان و آورده منقاضی 18 هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود.

 زمستان که می شود، آلودگی هوا و تعطیلی مدارس و بعضی مواقع ادارات عضو جدانشدنی تهران می شود. تهرانی که روزهای زمستانی را با هشدارهایی ناسالم برای گروه های حساس می گذراند قرار است با طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به دادشان رسیدگی شود.

حالا هم محمد شریعتمداری، وزیر صنعـت، معدن و تجارت با تکید بر ضرورت جایگزینی خودروهای فرسوده، گفت: بر اساس آمار پلیس راهور و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت بیش از 21 هزار اتوبوس درون شهری، بیش از 13 هزار اتوبوس برون شهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 240 هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.

بیش از 21 هزار اتوبوس درون شهری، بیش از 13 هزار اتوبوس برون شهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 240 هزار کامیون و کشنده فرسوده در کشور وجود دارد.

به گفته شریعتمداری در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و درون شهری، تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصله خودرو (بیش از 7 میلیارد دلار) برآورد شده است. سهم تسهیلات بانکی 21 هزار و 260 میلیارد تومان و آورده منقاضی 18 هزار و 300 میلیارد تومان خواهد بود.

چندی پیش هم نماینده مراکز اسقاط کشور با اشاره به یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور و اضافه شدن ۲۰۰ هزار خودرو به طور سالانه به این رقم تاکید کرد: متاسفانه با توجه به محدود شدن واردات خودرو و افزایش حجم تولید گواهی‌های اسقاط در کشور، ارزش این گواهی‌ها کاهش یافته و به تبع آن روند نوسازی خودروهای فرسوده کند شده به شکلی که ظرف شش ماه گذشته هیچ خودرویی اسقاط نشده است.

محمدمهدی طلایی در نشست خبری بررسی وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و نقش آن بر آلودگی هوا، گفته بود: کلانشهرهای کشور درگیر آلودگی هوا شده‌اند این در حالیست که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در کشور نیز همین افزایش آلایندگی هوا است و در این میان مهم‌ترین منبع آلوده کننده هوا منابع متحرک هستند.

به گفته او، یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در حال تردد در کشور ۶۰ تا ۱۰۰ درصد مدل صفر نوع خودشان بنزین مصرف می‌کنند و آلایندگی این خودروها ۵۰ برابر خودروهای با استاندارد یورو۴ و ۲۲ برابر خودروهای با استاندارد یورو۲ است. برابر آمارهای اعلام شده ۵۰ درصد سوانح رانندگی کشور نیز مربوط به همین خودروهای مربوطه است.

طبق گزارش ها، تا سال ۱۳۹۳ با اسقاط ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده رقمی معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان چرخه اقتصادی برای کشور به همراه داشت که در بخش‌هایی چون کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی محیط زیست افزایش ایمنی ناوگان، افزایش بهره‌وری ایمنی حمل و نقل قابل مشاهده بوده است. همچنین هم براساس صحبت های طلایی، در حال حاضر ۷.۷ کل خودروهای کشور فرسوده هستند.

مطلب قبلییورو امروز 225 تومان گران شد
مطلب بعدیهر ایرانی چند کارت بانکی دارد؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید