خروج ذخایر ژنتیکی گیاهی از کشور، این بار ریشه گل محمدی

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی ایران گفت: طی سالهای گذشته پیاز زعفران به جای گل زعفران غیرقانونی از کشور خارج می شد که امروزه نوبت به خروج غیرقانونی ریشه گل محمدی رسیده است.

به گزارش ایرنا، «مهدی کریمی تفرشی» در نشستی خبری نخستین پویش ملی گیاهان دارویی کشور، ذخایر برخی گیاهان دارویی را مختص به ایران دانست و افزود: به تازگی متوجه شده ایم که طی سالهای اخیر «گل محمدی» صادر نمی شد بلکه عده ای ریشه گل محمدی را صادر می کردند که این اقدامات ضربه ای به منافع ملی کشور به شمار می رود.

وی اظهار داشت: طی سالیان گذشته همواره ایران رتبه نخست تولید زعفران جهان را برعهده داشت، در حالی که با خروج غیرقانونی پیاز زعفران طی سالهای اخیر افغانستان برای سومین سال متوالی رتبه اول تولید جهان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه باید به وضعیت تولید زعفران، گل محمدی و گل گاوزبان بیش از پیش توجه کنیم، گفت: صادرات ریشه زعفران و گل محمدی ریشه تولید را در کشور خودمان می زند و به نظر می رسد وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی کشاورزی و امنیت غذایی کشور باید پاسخگوی چنین مسائلی باشد.

 تلفات 30 درصدی موادغذایی و کشاورزی
این مسئول صنفی در صنعت مواد غذایی کشور اظهار داشت: اکنون در کشور ما 130 میلیون تن تولید انواع مواد غذایی و کشاورزی را داریم که حدود 30 درصد آن به دلیل نبود زیرساخت های مناسب وسرمایه گذاری به موقع به هدر نمی رود.

به گفته وی، طبق آمارها 50 میلیون هکتار اراضی ایران قابلیت کشاورزی دارد در حالی که اکنون از 20 میلیون هکتار آن استفاده می شود.

 سبزی و گیاهان دارویی هم آلوده به خاک شد 
این کارآفرین و تولیدکننده موادغذایی اضافه کرد: به تازگی مواد اولیه سبزی و گیاهان دارویی که وارد کارخانه های تولیدی می شوند نیز به خاک، شن و ماسه آغشته اند؛ گویی برخی از کشاورزان بی انصاف شده اند و برای افزایش وزن محصول خود بیل بیل خاک به داخل کیسه ها می ریزند و می فروشند.

وی با بیان اینکه کشاورزان دیگر وفا و عهد گذشته را ندارند، افزود: چنین اقداماتی موجب کاهش کیفیت محصول نهایی می شود زیرا برای جداسازی خاک از محصول باید چندین بار عملیات سورتینگ در کارخانجات انجام شود که همین امر در پایین امدن کیفیت محصولات تاثیرگذار است.

کریمی تفرشی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی و صنعت غذای ایران دارای پتانسیل های بالایی است، گفت: به طوری که در 2.5 سال اخیر با گشایش درهای اقتصادی ایران نمایندگان کشورهای خارجی در کشور ما حضور پیدا کرده اند که این فرصت مناسبی برای بهره مندی ما است.

به گفته وی، در حالی که خارجی ها منابع اولیه ما را با ارزان ترین قیمت ها به یغما می برند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای فرصت سازی سیاست های خود را تغییر دهیم، افزود: زمانی که قطر تحریم شد، ترکیه در کمتر از 48 ساعت تمام قفسه ها و بازار ترکیه را پرکرد اما ما 10 روز پس از آن جلسات هم اندیشی داشتیم تا بتوانیم برنامه ریزی برای ورود به بازار قطر داشته باشیم و این فرصت سوزی ها همیشه برای ما مشکل ساز بوده است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان موادغذایی ایران تصریح کرد: رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته به دلیل مراودات سیاسی اعلام کرد 20 درصد معادل 30 میلیارد دلار از واردات کشور روسیه باید الزاماً از ایران وارد این کشور شود که این رقم معادل ارزش صادراتی 40 میلیارد دلاری نفت ما در سال 2016 است.

وی افزود: با وجود مهیا شدن شرایط مناسب برای صادرات اما هیچ وزارتخانه، تشکل و ارگانی این فرصت را مغتنم نشمرده تا در این زمینه سرمایه گذاری لازم را به عمل آورد درحالی که این اقدام می تواند درصد قابل توجهی اشتغال زایی برای ما ایجاد کند.

وی اضافه کرد: چین 200 میلیون نفر اشتغالزایی در صنعت دارویی کشور داشته که امیدواریم ما هم بتوانیم با برگزاری متعدد جلسات هم اندیشی و خروجی خوبی دراین زمینه داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، نخستین پویش ملی گیاهان دارویی کشور 27 بهمن ماه امسال با حضور فعالان صنعت تولید گیاهان دارویی در برج میلاد برگزار می شود.

بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی به گمرک، ریزوم ثعلب، پیاز و گل لاله سرنگون، پیاز گل نرگس، ریشه ختمی، ریشه کاسنی، ریشه ریواس وحشی، ریشه چوبک، ریشه روناس، پوست درخت محلب، سنبل الطیب، مهر خوش، چله داغی، سورنجان، ریشه خاس و کوله خاس، ریشه زنبق وحشی، ریشه کوکب وحشی، ریشه شیرین بیان برداشت از مراتع)، انواع پیازها (به جز گونه های پیازدار اقلام مجاز مشروط) قره قات، بیلهر، ریشه سریش، سرخدار، شمشاد، شقایق، انواع لاله ها، سوسن چهل چراغ، سنبل خوزستانی، همیشک، کلیسه ریشه و پوست درختان و درختچه های جنگلی، (به استثناء اقلام مجاز مشروط) و شاهدانه گونه های تهدید شونده و در حال انقراض و ذخایر ژنتیکی کشور محسوب می شوند و بهره برداری از آنها به طور مطلق ممنوع است.

مطلب قبلیوجود ۱۰۰ میلیون گوشی و تبلت فعال در کشور
مطلب بعدیدر هشت ماه ۳۵۴ میلیون دلار موز وارد شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید