حضور افراد بسیار حساس در شرکت یک مزیت است

مدیریت

حدود 20 درصد افراد جامعه روحیه بسیار حساسی دارند. آیا استخدام افرادی با روحیه بسیار حساس کار درستی است یا این افراد در محل کار مشکل آفرین خواهند بود؟ تحقیقات نشان می‌دهد افراد بسیار حساس به دلایل مختلف، سرمایه خوبی برای شرکت‌ها محسوب می‌شوند.

روانشناسی به نام «ایلین آرون» در سال 1991 به بررسی ویژگی‌های شخصیتی افراد بسیار حساس پرداخت. حساسیت بسیار بالا در محیط کار گاهی به عنوان ویژگی منفی تلقی می‌شود. سوال این است که حساس بودن ویژگی مثبتی است یا منفی؟

به نظر می‌سد افرادی که حساسیت بسیار بالایی دارند، عموما خلاق‌تر هستند، رابطه بهتری با بقیه برقرار می‌کنند و اکثرا قدرشناس‌تر از بقیه هستند.

معمولا افراد حساس وقت بیشتری برای بررسی و پردازش موضوعات مختلف اختصاص می‌دهند. اسکن مغزی این افراد نشان می‌دهد که دارای نورون‌های‌ فعال‌تری هستند. این نورون‌ها باعث همدلی بیشتر و فعالیت قسمت‌های مختلف مغز می‌شود که با واکنش‌های احساسی مربوط است.

در این مقاله پنج ویژگی متمایزکننده افراد بسیار حساس که آنها را از بقیه نیروهای کاری متمایز و برجسته می‌کند، ارائه شده است.

1- همه چیز را بررسی می‌کنند

در هر نیمکره مغز، «کورتکس اینسولار» مسئول درک و آگاهی نسبت به موضوعات مختلف است. به نظر می‌رسد کورتکس اینسولار مغز افراد بسیار حساس، فعال‌تر از بقیه است. به همین دلیل این افراد عموما اطلاعات بیشتری از محیط اطراف خود دریافت می‌کنند و عمیقا در مورد این اطلاعات فکر می‌کنند.

باتوجه به اینکه چنین افرادی عموما جزئیات بیشتری از محیط دریافت و مشاهده می‌کنند، در محل کار خود نیز دریافت‌های بیشتری از بقیه دارند. وقتی نیروی کاری جدیدی در شرکت استخدام می‌شود، کارمندان بسیار حساس قبل از بقیه متوجه ناراحتی، خوشحالی و روحیه نیروی جدید می‌شوند.

2- آنها احساسات را به شدت احساس می‌کنند

افراد بسیار حساس در هر رویدادی تمام جزئیات مثبت و منفی را کاملا احساس می‌کنند. هر تغییر کوچکی را متوجه می‌شوند و حتی بدون ارتباط کلامی و تنها از طریق ارتباطات غیرکلامی متوجه احساسات سایر افراد در محل کار خود می‌شوند.

به دلیل آنکه عموما این افراد حس همدلی بیشتری با اطرافیان دارند، نه گفتن برایشان بسیار سخت است و وقتی می‌‌خواهند به کسی نه بگویند احساس گناه می‌کنند. از یک طرف چنین روحیه‌ای می‌تواند برای افراد بسیار حساس آسیب زننده باشد؛ اما از سوی دیگر چنین مهارت‌های ادراکی در محیط کار باعث درک بهتر سایر کارمندان و بهبود روابط می‌شود.

3- حساسیت بیشتری به برخی حسگرهای محیطی دارند

برخی محرک‌های حسی مانند نور محیطی بیش از حد، صداهای بلند، شلوغی اتوبوس، بوی شدید و … افراد بسیار حساس را آزار می‌دهد. حتی وقتی آمبولانس از کنار چنین افرادی رد می‌شود، گوش‌های خود را می‌گیرند تا صدای آژیر آن را نشوند.خوردن کافئین و شکلات تلخ به شدت روی ادراک این افراد تاثیرگذار است.

حساسیت نسبت به محرک‌های محیطی در برخی مشاغل بسیار مفید است. در واقع چنین افرادی در محل کار منفعل نیستند و هر تغییری را احساس می‌کنند.

4- ارتباطات خوبی دارند

افراد بسیار حساس سبک زندگی متناسب با روحیه خودشان دارند. این افراد از هوش و توانمندی خود برای برقراری ارتباط بهتر با محیط اطرافشان کمک می‌گیرند. اگر بخواهند با دیگران تعامل داشته باشند، قدرت مدیریت بر روابط را دارند و از توانمندی همدلی و ادارک خود برای برقراری ارتباط خوب کمک می‌گیرند.

احساس غم و شادی در آنها قوی‌تر از بقیه افراد است. وقتی شاد هستند، واقعا شادی می‌کنند. این افراد عموما رویاهای شفاف و واضحی می‌بینند. از طبیعت انرژی می‌گیرند و در برقراری ارتباط با حیوانات نیز موفق هستند.

5- ادراک شهودی و همدلی بهتری با محیط اطراف خود دارند

به دلیل قدرت همدلی و درک متقابل، این نیروهای کاری می‌توانند رفتارهای سایر کارمندان را به خوبی درک کنند و از این زاویه در محیط کار می‌توانند تفاوت‌های جزئی را هم درک کنند. درک همکاران، قدرت همدلی، خلاقیت و توجه به جزئیات از ویژگی‌های اخلاقی است که می‌تواند در محیط کار بسیار ارزشمند باشد.

توسطتینا پورشاهید
منبعدیجیاتو
مطلب قبلیقیمت دلار به کجا می‌رسد؟
مطلب بعدیجنگ استارت‌آپ‌ها با مجوزها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید