جنگ تجاری چین و آمریکا؛ توافق یا تعرفه

تاکنون، ایالات‌متحده عوارضی روی 250 میلیارد دلار از محصولات چینی قرار داده است، درحالی‌که پکن تعرفه‌های 110 میلیارد دلاری برای کالاهای آمریکایی وضع کرده است.

 به نظر می‌رسد جنگ تجاری امریکا و چین پایانی ندارد. البته که هرچند وقت یک‌بار هیئت‌های تجاری از دو کشور جمع می‌شوند و جلسه برگزار می‌کنند، اما هنوز خبری از آشتی و توافق بر سر یک قرارداد دیده نمی‌شود. آخرین بار هم که توافقی رخ نداد، امریکا تعرفه‌های علیه کالاهای چینی را افزایش داد و چین هم اقدامات متقابلی انجام داد.

اما حالا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا به سی‌ان‌بی‌سی گفته است چین معامله با امریکا را قبول خواهد کرد، چون «مجبور است».

ترامپ در یک گفتگو مفصل از تعرفه‌های خود علیه چین و مکزیک دفاع کرد و گفت: تعرفه‌ها امریکا را در موقعیت رقابتی فوق‌العاده قرارداده‌اند.

ترامپ همچنین گفت: معامله با چین در حال انجام است، می‌دانید چرا؟ به خاطر همین تعرفه‌ها. همین‌الان بسیاری از شرکت‌ها از چین به کشورهای دیگر رفته‌اند، ازجمله شرکت‌های کشور ما، چراکه آن‌ها نمی‌خواهند تعرفه پرداخت کنند. به همین دلیل اقتصاد چین در حال نابودی است.

البته هنوز مشخص نیست چین چقدر از تعرفه‌های امریکا صدمه‌دیده است، داده‌های دولت چین نشان می‌دهد که همچنان مازاد تجاری چین نسبت به ایالات‌متحده در ماه می‌ افزایش داشته است.

ترامپ همچنین در این گفتگو به‌طور مستقیم به مایرون بریلیانت، معاون رئیس و رئیس امور بین‌المللی اتاق بازرگانی پاسخ داد. او قبلاً گفته بود: سلاح تعرفه‌ها، باعث افزایش تهدیدات بر اقتصاد ما، کشاورزان ما، تولیدکنندگان ما و مصرف‌کنندگان ما می‌شود. همچنین عدم اطمینان را برای شرکای تجاری ما ایجاد می‌کند.

ترامپ در جواب صحبت‌های او گفت: بریلیانت از کشور دفاع نمی‌کند، او تنها از شرکت‌هایی که عضوش است، محافظت می‌کند.

هدف دولت ترامپ برای رسیدن به یک توافق با دولت چین برای رفع نگرانی‌ها در زمینه سرقت مالکیت معنوی، انتقال تکنولوژی کسری تجاری است. ترامپ از تعرفه‌ها استفاده کرده تا چین را به‌پای میز مذاکره بکشاند.

تاکنون، ایالات‌متحده عوارضی روی 250 میلیارد دلار از محصولات چینی قرار داده است، درحالی‌که پکن تعرفه‌های 110 میلیارد دلاری برای کالاهای آمریکایی وضع کرده است.

ترامپ همچنین تهدید کرده است که تعرفه‌های مجزا برای بیش از 300 میلیارد دلار از کالاهای چینی که به بدون مالیات هستند، وضع خواهد کرد.

در همین حین، ترامپ اعلام کرد که معامله‌ای با مکزیک به سرانجام رسیده است و تعرفه‌های 5 درصدی روی تمام کالاهای مکزیکی لغو می‌شود. قرار بود این تعرفه‌های از روز دوشنبه اجرایی شود، اما با مذاکراتی که میان مقامات آمریکایی و مکزیکی انجام شد، اعمال این تعرفه‌ها لغو شد.

او همچنین به اتاق بازرگانی که استراتژی با مکزیک را زیرسوال برده بودند هم جواب داد که اگر تعرفه‌ها وجود نداشت، قراردادی هم با مکزیک وجود نمی‌داشت.

در یک اعلامیه مشترک، مکزیک موافقت کرده است که طی مراحلی بی‌سابقه از عبور مهاجران غیرقانونی از مرز ایالات‌متحده جلوگیری کند.

مطلب قبلیکدام برند تلفن همراه در ایران طرفدار دارد؟/ اینفوگرافیک
مطلب بعدیرئیس کل بانک مرکزی: قیمت ارز منطقی می‌شود/ رفت و آمد سیاسی تاثیری بر ارز ندارد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید