جنگ تجاری رشد اقتصادی جهان را کاهش داد

پیش بینی های جدید برای سال 2019، 0.2 درصد کمتر از پیش بینی قبلی عنوان شده است که به دلیل تعرفه ها و جنگ تجاری بوده است.

صندوق بین المللی پول هشدار داده است که جنگ تجاری به رشد اقتصادی چین و امریکا ضربه خواهد زد. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، جنگ تجاری هزینه هایی را برای اقتصاد امریکا و چین در سال 2019 ایجاد خواهد کرد. این صندوق روز سه شنبه پیش بینی هایش برای رشد اقتصادی چین و امریکا را کاهش داد. این کاهش هم به دلیل امواج اخیر تعرفه ای است که دو اقتصاد بزرگ دنیا برای واردات محصولات یکدیگر وضع کرده اند.

پیش بینی بدبینانه تری هم وجود دارد. آن هم این است که درگیری بین واشنگتن و پکن همچنان ادامه داشته باشد و به سرعت پیش برود و باعث آسیب در کشورهای دیگر شود.

موریس آبستفلد، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی در نشست رسانه ای در مورد آخرین چشم انداز این صندوق گفت: زمانی که دو اقتصاد بزرگ جهان درگیر باشند، همه از آن رنج می برند.

حتی با اینکه امریکا سعی کرده وضعیت را بهتر کند و با کاهش مالیات ها باعث رشد بیشتر اقتصادش شود، اما اقتصاددانان صندوق بین المللی پول انتظار دارند رشد سال آینده امریکا به 2.5 درصد کاهش یابد. آنها رشد اقتصادی امریکا در سال جاری را 2.9 درصد اعلام کرده اند. پیش بینی کاهش 0.2 درصدی آنها به دلیل درگیری های تجاری است که امسال رخ داده است.

دولت ترامپ در سال جاری تقریبا برای نیمی از محصولات چین که سالانه به امریکا فروخته می شود، تعرفه وضع کرده است. ترامپ حتی تهدید کرده است که می تواند تعرفه ها را برای کل کالاهای چینی که به امریکا وارد می شود، اعمال کند. پکن هم در مقابل با تعرفه هایی به ارزش 110 میلیارد دلار به امریکا پاسخ داده است.

این مقابله به مثل ها به رشد اقتصادی چین هم در سال آینده ضربه خواهد زد. انتظار می رود رشد چین به 6.2 درصد کاهش یابد. رشد اقتصادی چین طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال جاری 6.6 درصد خواهد بود.

پیش بینی های جدید برای سال 2019، 0.2 درصد کمتر از پیش بینی قبلی عنوان شده است که به دلیل تعرفه ها و جنگ تجاری بوده است.

رشد سریع جنگ تجاری آسیب های بیشتری به بار می آورد

تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین حتما فراتر از این دو کشور خواهد بود. در حالی که گفته می شد در سال آینده رشد اقتصادی جهان قوی باشد، اما صندوق بین المللی پول می گوید حالا چشم انداز به طور قابل توجهی کمتر واضح است. این ناشفافی در رشد اقتصادی جهان هم از ماه آپریل و شروع جنگ تجاری و تعرفه ای آغاز شده است.

این صندوق پیش بینی رشد اقتصادی حال حاضر را ثابت نگه داشته است، اما می گوید در سال 2019 به دلیل نرخ های بهره بالاتر و موانع تجاری رشد اقتصادی کاهش یافته است. پیش بینی جدید رشد اقتصادی جهانی 0.2 درصد کمتر از 3.7 درصدی است که پیشتر عنوان شده بود. همچنین پیش بینی شده است در سال آینده این روند نزولی ادامه خواهد داشت.

به گفته صندوق بین المللی پول اثرات سیاست تجاری و عدم اطمینان در سطح اقتصاد کلان باعث ایجاد آسیب هایی به شرکت ها می شود. تشدید تنش های جاری و افزایش عدم اطمینان به سیاست ها می تواند بازارهای مالی را بیشتر بهم بریزد و منجر به بی ثباتی و کاهش رشد تجارت و سرمایه گذاری شود.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیآژانس بین المللی انرژی: بازار نفت وارد منطقه قرمز شده است
مطلب بعدیسرانه مصرف تخم‌مرغ به ۱۹۸ عدد در سال افزایش یافت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید