تیرآهن چیست و چه تفاوتی با هاش دارد؟

تیرآهن چیست و چه تفاوتی با هاش دارد؟

در واقع تیرآهن  یک پروفیل به شکل H  و I  است که از آن در ساخت بنا یا ساختمان استفاده می شود. همانگونه که می دانید محصولات فولادی کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند و همین امر باعث شده این محصولات در اندازه و ابعاد مختلف و همچنین گونه های متفاوت تولید شود. لازم به ذکر است که در کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی وجود دارد و تیرآهن طبق استاندارهای همان کشور تولید و ساخته می شود. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت تیرآهن و هاش، وزن تیرآهن، انواع تیرآهن و قیمت آن بپردازیم.

تفاوت تیرآهن و هاش چیست؟ هر یک چه کاربردی دارند؟

تیرآهن یکی از مهم ترین و کاربردی ترین مواردی است که درساختمان سازی به کار می رود. وظیفه اصلی تیرآهن تحمل بارها و فشارهای وارده بر سازه است. تیرآهن دارای سه نوع استاندار می باشد. توجه داشته باشید که این محصول انواع مختلفی دارد و قیمت تیرآهن نیز بر اساس نوع آن قیمت گذاری می شود. همچنین این محصول به شکل دست دوم نیز خرید و فروش می شود. ناگفته نماند که قیمت تیرآهن دست دوم نیز براساس نوع آن قیمت گذاری می شود.

تیرآهن هاش ( تیرآهن بال پهن) دارای دو نوع  بال پهن سبک و بال پهن سنگین می باشد. تیرآهن هاش به مانند حرف انگلیسی H می ماند. این تیرآهن درتولید تیر و خرپا استفاده می شود. هاش HEB سنگین است و این نوع آهن دارای بال ضخیم تری نسبت به تیرآهن HEA است. تیرآهن هاش در صنعت برج سازی، پل سازی و سازه های عظیم استفاده می شود و در میان مهندسان بسیار پرطرفدار است.

کاربردهای تیرآهن

وظیفه اصلی تیرآهن، تحمل و انتقال بار وارد شده بر ساختمان است. بهترین گزینه برای تیرآهن در طراحی ستون، خرپا و تیرها می باشد. این پروفیل در دو بخش بال و جان تشکیل شده است. بخش اصلی تیرآهن جان و به لبه ها و کناره ها بال می گویند. وزن تیرآهن و حجم بالای آن باعث شده قیمت تیرآهن یکی از عوامل مهم تعیین کننده در قیمت تمام شده ساختمان باشد. از دیگر کاربردهای تیرآهن عبارتند از: ساخت اسکلت یک ساختمان، اتصال نبشی به ستون، تیرآهن کرومیت( روی تیر اصلی جاگرفته و محکم می شود) شاه تیر، تیرک میانی و خرپا می باشند.

کاربردهای تیرآهن هاش

هاش یکی از پرطرفدارترین تیرآهن ها در نوع خود است که تغییر و تحول زیادی در ساخت سازه های بزرگ صنعتی به وجود آورده است. به جرات می توان گفت که در بسیاری از پروژهای صنعتی و عمرانی تیرآهن هاش حرف اول را می زند. چرا که هاش مقاومت و استحکام بالایی دارد. مهمترین کاربردهای هاش عبارتند از: پل سازی، سدسازی، کشتی سازی، اسکله سازی، ستون سازی، ساخت ترلیر کامیون، ساخت خرپا و جرثقیل، سکوهای نفتی، برج های مرتفع و پالایشگاه ها می باشند.

 تیرآهن چیست و چه تفاوتی با هاش دارد؟

تفاوت تیرآهن با هاش

حالا به مبحث اصلی، یعنی بررسی تفاوت تیرآهن و هاش می رسیم. تفاوت اصلی در شکل این دو است. تفاوت دیگر، نسبت ابعاد جان و بال ها است. ابعاد بال در تیرآهن معمولی کمتر از جان است اما در هاش، ابعاد بال برابر با جان است. یکی از چالش های اصلی در تولید تیرآهن وهاش که به عوامل بیرونی از جمله دما در فرآیند نورد و دمای محیط بستگی دارد، می باشد. ممکن است باعث ایجاد خمیدگی جان تیرآهن شود البته راه های مقابله با این مسئله استفاده از تکنولوژی کنترل دما می باشد که به خوبی تحت کنترل کارخانه های تولید کننده است.

تیرآهن هاش به دلیل طول زیاد و عریض بودن در صنایع پل سازی استفاده می شود و از دیگر مواردی که در پاراگراف قبل ذکر شده است. تیرآهن معمولی در سازه هایی که به طول زیاد ستون نیاز نیست، استفاده می شود. کلا تفاوت این دو کاملا واضح است، لازم به ذکر است که برای خرید تیرآهن و هاش باید در انتخاب آن ها دقت کنید. ابتدا نوع کاربردی را مشخص کنید و سپس با یک کارشناس و مهندس اسکلت فلزی مشورت کنید. توصیه ما این است که برای انجام این کار به وب سایت معین استور مراجعه فرمایید  تا کارشناسان این مجموعه تمامی موارد ضروری را با جزئیات کامل به اطلاع شما عزیزان برسانند.

 تیرآهن چیست و چه تفاوتی با هاش دارد؟

وزن و قیمت تیرآهن هاش چگونه محاسبه می شود؟

قبل از اینکه به بازار آهن شادآباد بروید انتظار دارید وزن و قیمت هر محصول مشخص باشد. اما وزن هر شاخه تیرآهن را براساس سایز آن مشخص می کنند. تیرآهن هاش به دلیل اینکه ضخامت بیشتری در بال ها و جان دارد، بنابراین وزن بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارد. همین امر سبب افزایش قیمت تیرآهن هاش می شود. به همین علت کاربرد کمتری در ساخت و سازه های کوچک دارد. مهندسان، تیرآهن هاش را مناسب برای ساختمان های کوچک نمی دانند چرا که طراحان و مهندسان باید از تیرآهن هایی استفاده کنند که از استحکام بالایی برخوردار باشد و نسبت به ابعاد پروژه، توجیه منطقی و همچنین اقتصادی داشته باشد .

تیرآهن به عنوان یک سازه فلزی پرکاربرد که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود. انواع تیرآهن که شامل تیرآهن IPE، INP، IPB و لانه زنبوری است. به تیرآهن های بال پهن IPB یا H می گویند که به 3 نوع سبک و سنگین و فوق سنگین تقسیم می شوند. بهتر است بدانید که تیرآهن های بال پهن از سایز 100 تا 1000 میلی متر است. در حال حاضر در کشور ایران تعداد زیادی از کارخانه های فولاد ایران تیرآهن تولید می کنند. کارخانه فولاد اصفهان، فولاد البرز ایرانیان، گروه ملی صنعتی، فولاد بناب، آرین فولاد، فولاد ناب تبریز، مجتمع پروفیل صنعت ماهان و کارخانه فولاد خوزستان در این زمینه فعالیت دارند.

وزن و قیمت تیرآهن هاش چگونه محاسبه می شود؟

سخن پایانی

در پایان باید گفت که تیرآهن نقش بسیار مهم و حیاتی در استواری و پایداری یک ساختمان و سازه های مختلف را دارد. در این مقاله به دو نوع از رایج ترین محصولات فولادی، تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش پرداختیم. همچنین تفاوت میان این دو محصول و میزان استحکام، کاربردها، وزن و قیمت آن ها را بررسی کردیم. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر، به وب سایت فروشگاه آهن آلات معین استور مراجعه فرمایید. لازم به ذکر است که در صورت وجود هرگونه سوال و یا استعلام قیمت می توانید با کارشناسان و بازرگانی معین تماس بگیرید. مشاوران این مجموعه به خوبی پاسخ گوی سوالات شما در این زمینه هستند.

مطلب قبلیثبت برند به سبک باشگاه پرسپولیس
مطلب بعدیایکسب،در میان 10 مارکت پلیس برتر آسیا

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید