تقاضای نفت به کمترین میزان از سال 2008 رسید

Oil pumps stand at the Chevron Corp. Kern River oil field in Bakersfield, California, U.S. Photographer: Ken James/

کالاهایی مانند نفت منعکس‌کننده وضعیت سلامت اقتصاد جهان هستند. در زمان رونق اقتصادی، تقاضا از نفت خام گرفته تا سنگ‌آهن و مس افزایش می‌یابد.

جنگ تجاری ایالات‌متحده و چین همین‌طور ادامه دارد و به کابوس بازار نفت تبدیل‌شده است. سی‌ان‌ان گزارشی درباره افزایش تنش‌ها و کاهش تقاضای نفت منتشر کرده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تقاضای نفت که نشانه دقیقی از وضعیت رشد اقتصادی است به دلیل افزایش تنش‌های تجاری و کند شدن رشد اقتصادی کاهش‌یافته است.

دیده‌بان انرژی چشم‌انداز میزان تقاضای نفت در سراسر جهان برای باقی سال 2019 و همچنین برای سال آینده را کاهش و هشدار داده است که تقاضا «شکننده» است. طبق گزارش IEA نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی رو به افزایش است.

کالاهایی مانند نفت منعکس‌کننده وضعیت سلامت اقتصاد جهان هستند. در زمان رونق اقتصادی، تقاضا از نفت خام گرفته تا سنگ‌آهن و مس افزایش می‌یابد.

به گزارش IEA، در پنج ماه اول سال، تقاضای نفت ضعیف‌ترین وضعیت را از سال 2008 داشته است. تقاضا برای نفت خام در ماه می به‌طور کامل کاهش‌یافته است. کاهش تقاضا در ماه می، دومین کاهش تقاضا در سال 2019 بوده است.

نفت خام وارد بازار خرسی می‌شود

از زمان شروع تنش‌های تجاری بین ایالات‌متحده و چین، ترس از تقاضا به بازار فروش نفت رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا اول آگوست اعلام کرد که برنامه دارد تعرفه 10 درصدی برای واردات کالاهای چینی به ارزش 300 میلیارد دلار اعمال کند. این تعرفه‌ها که برای اولین بار به‌طور مستقیم کالاهای مصرفی را شامل می‌شود قرار است از اول سپتامبر عملی شود.

ترامپ حتی روز جمعه به خبرنگاران اعلام کرد که ممکن است مذاکرات تجاری که برای سپتامبر برنامه‌ریزی‌شده بود، انجام نشود.

قیمت نفت خام برنت، معیار جهانی قیمت نفت، این هفته رسماً وارد بازار خرسی شد. به این معنی که 20 درصد نسبت به قیمت اوج خود کاهش‌یافته است. قیمت نفت امریکا نسبت به اول ژوئن بیشتر در بازار خرسی فرورفت.

بانک آمریکایی مریل لینج، اخیراً تخمین زده است که آخرین دور اعمال تعرفه‌های روی محصولات چینی می‌تواند روی تقاضای 500 هزار بشکه در روز تأثیر بگذارد.

البته قیمت نفت پایین‌تر می‌تواند تا حدودی درد مصرف‌کنندگان را تسکین دهد. قیمت متوسط بنزین معمولی جمعه به 2.67 دلار در هر گالن کاهش یافت. این در حالی است که سال گذشته 2.87 دلار بود.

تقاضای ضعیف نفت در هند،‌ امریکا

سقوط قیمت همچنان نشانه‌ای از بد بودن وضعیت اقتصاد است. گفته می‌شود اوضاع حتی بدتر خواهد شد. صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی برای سال‌های 2019 و 2020 را به دلیل رکود تجارت کاهش داد.

سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای نگران توانایی‌های چین در مقابل تحمل تعرفه‌های دولت ترامپ هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنان هشدار داد که تقاضا در امریکا و هند کاهش‌یافته است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که میزان تقاضای بنزین در ماه‌های ژوئن و ژوئیه، هم‌زمان با فصل رانندگی تابستانی کاهش‌یافته است. همچنین تقاضای نفت در کشورهای توسعه‌یافته برای سه فصل متوالی کاهش‌یافته که از سال 2014 تا به الان رخ نداده بود.

اوپک وارد می‌شود

اوپک و متحدان دیگرش ازجمله روسیه تلاش دارند تا با توافق بر سر کاهش تولید، قیمت نفت را افزایش دهند. عربستان میزان تولید را کاهش داده و حتی بیشتر از میزان توافق شده، تولیدش را کم کرده است. بااین‌وجود، به‌واسطه انقلاب نفت شیل، بازده نفت امریکا همچنان قوی و پابرجاست. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، رشد تولید نفت غیراوپکی ها در سال آینده بسیار قوی پیش‌بینی‌شده است.

روزهای پنجشنبه و جمعه قیمت نفت به امید کاهش بیشتر تولید اوپکی‌ها جهش یافت. اما بازهم گفته می شود اگر اوپک و متحدانش همین سطح تولید فعلی را تا پایان سال 2020 ادامه دهند، مازاد قابل‌توجهی در عرضه نفت رخ خواهد داد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیاینفوگرافیک | حذف صفرهای پول ملی چقدر هزینه روی دست دولت می‌گذارد؟
مطلب بعدیبرند آسیایی در اروپا اول شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید