تفاوت‌های لوله سیاه و لوله گالوانیزه

تفاوت‌های لوله سیاه و لوله گالوانیزه

ساختمان ها و منازل مسکونی به منظور رفاه ساکنین آن نیازمند تامین آب و گاز هستند. گاز انرژی مورد نیاز برای گرمایش و آشپزی را تامین می کند و از طرفی زندگی کردن بدون آب نیز ممکن نیست. اما استفاده از این منابع ضروری برای زندگی بدون لوله ها چندان ساده نیست. بنابراین لوله ها به منظور انتقال این سیالات مهم و اساسی به منازل، ساختمان ها و سایر پروژه های ساخت و ساز استفاده می شوند. دو دسته از پرکاربرد ترین لوله ها برای انتقال آب و گاز لوله های سیاه و لوله های گالوانیزه هستند.

لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه نوعی لوله ی فولادی است که با فلز روی (Zn) پوشش داده می شود. پوشش گالوانیزه طول عمر لوله را افزایش داده و مقاومت آن در برابر خوردگی و رسوبات معدنی افزایش می دهد. لوله های گالوانیزه مدت زیادی از مهمترین اجزا در خطوط آبرسانی بوده و همچنان استفاده می شود.

لوله ی گالوانیزه نمی تواند برای خطوط گازرسانی استفاده شود زیرا پوشش روی (zn) ایجاد شده می تواند پوسته پوسته شده و باعث مسدود شدن جریان شود. با این حال لوله های گالوانیزه کاربردهای زیاد دیگری دارند. از این لوله ها می توان در فنس کشی، داربست گذاری، لوله کشی فاضلاب، آبیاری کشاورزی و پروژه های ساخت و ساز بزرگتر استفاده کرد و طول عمر تقریبی 40 ساله دارند.

اگرچه پوشش روی (zinc) از خوردگی لوله جلوگیری می کند اما خوردگی لوله های گالوانیزه سریعتر از لوله های مسی و لوله های PVC اتفاق می افتد. همچنین لوله ی گالوانیزه از لوله ی سیاه گرانتر هستند. کنده شدن پوشش روی (Zn) در لوله های گالوانیزه ممکن است در نهایت به از هم پاشیدگی لوله منجر شود.

لوله سیاه

لوله های سیاه با نام لوله های فولادی نیز شناخته می شوند و به منظور انتقال آب و گاز از منابع اولیه به مصرف کننده نهایی به کار می روند. در ساختمان های مسکونی و منازل برای تامین گاز مصرفی از لوله های سیاه استفاده می شود.

همچنین از لوله های سیاه مانیسمان به دلیل مقاومت آنها در برابر گرما و فشار در سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی نیز استفاده می شوند. گرمایش و سرمایش آب موجود در مبدل های حرارتی نیازمند استفاده از لوله های فولادی است.

لوله های فولادی می تواند توسط جوشکاری یا کوپلینگ های دیگر مکانیکی مانند رزوه و فلنج به یکدیگر متصل شوند.
لوله های سیاه اساسا برای خطوط انتقال گاز و اتصال تجهیزات مصرف کننده به خطوط انتقال گاز استفاده می شوند و می توانند در بیشتر کاربردها به جز انتقال آب آشامیدنی جایگزین لوله های گالوانیزه شوند.

تفاوت‌های لوله سیاه و لوله گالوانیزه

با اینکه امروزه لوله های ایمن تر و مقاوم تر از لوله های فولادی سیاه و لوله های گالوانیزه تولید شده است اما هنوز هم این لوله ها کاربرد گسترده ای در ساختمان ها و منازل دارند.

نکته ای که بایستی به آن توجه شود این است که استفاده از هر نوع لوله باید مطابق با مشخصات پروژه باشد و همواره از یک نوع لوله جهت انتقال آب و گاز به منازل استفاده شود و استفاده از انواع مختلف لوله در یک سیستم توصیه نمی شود.

تفاوت های لوله سیاه و گالوانیزه

  1. لوله سیاه همانند لوله گالوانیزه از فولاد ساخته می شود با این تفاوت که لوله گالوانیزه با لایه ای از فلز روی (zinc) پوشش داده می شود در حالی که لوله سیاه چنین پوششی ندارد.
  2. لوله های سیاه بهترین انتخاب برای انتقال گاز می باشند و به دلیل پوسیدگی و زنگ زدگی سریع آنها برای انتقال آب مناسب نمی باشند. در حالی که لوله های گالوانیزه به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و ایمن تر بودن در خطوط آبرسانی استفاده می شوند اما از این لوله ها نمی توان برای خطوط گاز رسانی استفاده شود.
  3. به دلیل پوشش روی (zinc) اضافه شده، لوله های گالوانیزه گرانتر از لوله های سیاه هستند.

خرید لوله سیاه و گالوانیزه

سایت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای خرید لوله و اتصالات استفاده کنید. شما می‌توانید بسته به کاری که دارید هر کدام از لوله‌های سیاه یا گالوانیزه استفاده کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم برای سیستم هایی که قرار است درون لوله‌ها مواد مایع جریان داشته باشد از لوله گالوانیزه و برای سیستم هایی که درون لوله موادی گازی عبور می کند از لوله سیاه استفاده کنید

مطلب قبلیکدام سبک ویلا سازی در شمال طرفداران بیشتری دارد؟
مطلب بعدیسرمایه‌گذاری با ریسک پایین را در بروکر و بانک آرون گروپس تجربه کنید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید