تغییر شیوه کار بعد از کرونا؛ کارفرمایان عادت کنند

دور کاری

فضاهای کاری چابک و دارای صندلی‌های اختصاصی از محبوبیت کمتری برخوردار خواهند شد. کارمندان خواهان امنیت و کنترل داشتن یک فضای شخصی هستند که هر روز یا هر چند روز به آنجا می‏آیند و می‏توانند آن را به طور مرتب تمیز کنند

فقط در طی چند ماه‏، ‏‏بیماری همه‏‌گیر ویروس کرونا ویرانگر زندگی روزمره مردم در سراسر جهان شد. برای آمریکایی‏‌ها‏، ‏‏تأثیر اقتصادی ویروس منجر به طبقه‌‏بندی جدیدی از کارگران «اساسی» شده است‏، ‏‏یک حرکت گسترده به کار از راه دور و افزایش بیکاری سرسام آور که انتظار می‌‏رود همچنان افزایش پیدا کند.

با بیش از 30 میلیون نفر که در شش هفته گذشته درخواست بیکاری کرده‌‏اند‏، ‏‏پیش‌‏بینی می‏شود آمریکا تا سال 2021 دچار رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا شود.

و در میان دستورهای خانه‌‏نشینی در سراسر کشور‏، ‏‏کارمندان ادارات رفت و آمد روزانه خود را برای کار از میزهای اتاق تا ناهارخوری‏، ‏‏کاناپه‌‏ها و تخت‏خواب‏‌ها در خانه‌‏های ‏خود تغییر داده‌اند. ممکن است افراد طولانی‌‏مدت در این وضعیت قرار بگیرند‏، ‏‏زیرا مشاغل برای یافتن راهی به جلو تلاش می‌کنند در حالی که محدودیت‌ها به‌‏آرامی برداشته می‏‌شوند.

اما در ماه‌ها و سال‌های آینده چه تغییرات دیگری را شاهد خواهیم بود؟ سی‌ان‌بی‌سی با آینده‌پژوهان‏، ‏‏کارشناسان استخدام، مدیرعامل‌ها‏، ‏‏طراحان و افراد دیگر صحبت کرد تا دریابد که چگونه همه‌گیری می‏تواند برای همیشه شیوه کار ما را تغییر دهد.

کار در دفتر می‌تواند تنها به یک نماد تبدیل شود

برنت کاپرون‏، ‏‏مدیر طراحی دکوراسیون داخلی در شرکت معماری پرکینز و استودیوی ویلز، می‏گوید به دنبال همه‌گیری، ‏‏احتمال دارد که آمریکایی‌ها بیشتر وقت خود را بین کار از خانه و دفتر کار شرکت‌ها تقسیم کنند.

او می‌گوید: «مردم هنوز برای کار دور هم جمع می‌‏شوند. اما مدت‌زمانی که در مجاورت با دیگران کار می‌کنید و هفته کاری تفاوت کرده‌است – به نظر من این بزرگ‏ترین تغییر فرهنگی است.»

با تعداد بیشتری از افراد که از راه دور کار می‌کنند‏، ‏‏شرکت‌ها ممکن است مراکز منطقه‌ای را باز کنند یا دسترسی به فضاهایی را در هرکجا که کارگرانشان متمرکز بانشد فراهم کنند تا اینکه اکثریت نیروی کار خود را در یک دفتر مرکزی جمع کنند.

بیشتر جلسات را می‌توان با ایمیل و پیامک جایگزین کرد

نژدا یوسیف، مدیرعامل و شریک دفتر گروه مشاوران بوستون در لندن‏، ‏‏می‌گوید: در تقویم کاری پس از همه‌گیری انتظار می‌رود که در مجموع جلسات کمتری برگزار شود.

او می‌گوید، ‏‏بیماری همه‌گیر یک نوع تساوی فناوری است‏، ‏‏جایی که افرادی که در گذشته به استفاده از ابزارهای فنی در محل کار عادت نداشتند‏، ‏‏چاره‏ای جز سازگاری ندارند و در بعضی موارد‏، ‏‏کارگران کارآمدتر می‏شوند.

یوسیف می‌گوید: «مردم در یادگیری فن‌آوری‌های ‏جدید و تعامل با آنها صبورتر بود‏ه‌اند‏، ‏‏تنها به این دلیل که در حال حاضر مجبور شده‌اند. من فکر می‌کنم که این شیوه‌ها ادامه خواهد یافت. من فکر می‌کنم همه ما در حال توسعه عضلات ذهنی جدید هستیم تا بتوانیم به طور مجازی کار کنیم.»

برای این منظور‏، ‏‏انتظار یک روش معمول و چابک‌تر برای کار و برقراری ارتباط با همکاران را داشته باشید: جلسات بیشتر به ایمیل تبدیل می‌شوند و ایمیل‌های بیشتر به پیام‌های فوری تبدیل می‏شوند.

برای اعضای تیم که دیگر در دفتر مرکزی با هم کار نمی‌کنند‏، ‏‏تماس‌های ‏تلفنی و جلسات ممکن است به حالت ویدیو درآید. یوسیف می‌گوید ‏‏این می‌تواند به ایجاد اعتماد در بین کارگرانی کمک کند که نمی‌‏توانند به طور شخصی تعامل داشته باشند.

او می‌گوید ‏‏وقتی می‌‏توانید نشانه‌های ‏غیرکلامی را انتخاب کنید یا از طریق چت ویدیویی به خانه همکار خود دعوت می‌شوید‏، ‏‏«نوع دیگری از صمیمیت به روشی سریع‏تر از آنچه در یک محیط کار سنتی اتفاق می‌افتد‏، ‏‏شکل می‌گیرد.»

همان‏طور که می‌‏دانیم امکان دارد پایان سفر کاری باشد

با متوقف شدن انواع سفرها‏، ‏‏دورکاری در مقیاس گسترده‌ای تصویب می‌‏شود و شرکت‌ها تلاش می‌کنند هزینه‌ها را کاهش دهند و بودجه خود را متعادل کنند‏، ‏‏بسیاری از کارشناسان معتقدند سفرهای کاری به شدت کاهش پیدا کند.

گری لف‏، ‏‏یک متخصص صنعت سفر، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که [سفرهای تجاری] هیچوقت دیگر مانند گذشته باشد.»

تغییر ترجیحات مصرف‌کننده و علاقه بیشتر به فاصله اجتماعی‏، ‏‏رویدادهای گروه‌های ‏بزرگ مانند کنفرانس‌ها و کنوانسیون‌ها را برای آینده قابل پیش‏بینی محدود می‌کند و حجم سفرهای تجاری را برای همیشه کاهش می‏دهد.

علاوه بر این‏، ‏‏لف انتظار دارد كه در این مدت‏، ‏‏شركت‌ها بیاموزند كه برخی از سفرهای تجاری غیرضروری هستند و می‏توانند از طریق جلسات ویدئویی انجام شوند. او همچنین اشاره کرد كه سازمان‌ها تلاش می‏كنند تا خسارات مربوط به همه‏گیری خود را جبران كنند و بودجه سفر را كاهش می‏دهند.

ساختمان‌های اداری می‌توانند به «مراکز کنفرانس مفصل» تبدیل شوند

با بازسازی ساختمان اداری براساس وضعیت نهایی، هدف اصلی آن می‏تواند تغییر کند.

«آیا فضای اداری به طور دقیق به مراکز کنفرانس مفصل تبدیل می‏شود؟» از کاپرون می‏پرسد. او پیش‏بینی می‏کند که ساختمان‌های اداری در آینده ممکن است به مکانی برای جمع شدن افراد تبدیل شوند‏، ‏‏در حالی که کار متمرکز از راه دور انجام می‏شود.

این می ‏تواند به معنای کمتر بودن دفاتر محصور در دیوار و فضای تجمع بیشتر برای میزبانی جلسات‏، ‏‏کنفرانس ها و سایر رویدادهای شرکت باشد.

فراتر از آن‏، ‏‏دفتر باز به طور احتمالی پیش ما خواهد بود. علی‏رغم انتقاد به اینکه آنها بهره وری را از بین می‏برند‏، ‏‏شرکت ها همچنان در تلاش برای کاهش هزینه های ‏املاک و مستغلات از این طرح استفاده می کنند.

چیدمان‌ها تغییر خواهند کرد: میزها ممکن است از هم فاصله بگیرند‏، ‏‏پارتیشن ها بالا بروند‏، ‏‏ایستگاه های ‏تمیزکننده ضدعفونی‏ کننده دست و دستمال مرطوب ضد باکتری به یک امر عادی تبدیل می‏شود و کارمندان ممکن است به دنبال فضایی برای کار متمرکز مانند غرفه‌های خصوصی باشند. کاپرون به طور ساده می‌گوید، مکعب‌ها بازگشت خواهند داشت.

فضاهای کاری چابک و دارای صندلی‌های اختصاصی از محبوبیت کمتری برخوردار خواهند شد. کارمندان خواهان امنیت و کنترل داشتن یک فضای شخصی هستند که هر روز یا هر چند روز به آنجا می آیند و می ‏توانند آن را به طور مرتب تمیز کنند.

در فضاهای مشترک‏، ‏‏انتظار وسایل بدون لمس بیشتری مانند سنسورهای در‏، ‏‏سینک ظرف‏شویی و توزیع‏ کننده صابون و بانک آسانسور فعال‏شده با صدا را داشته باشید.

معماران همچنین ممکن است فضاهایی را با مصالح ساختمانی بادوام‏، ‏‏مبلمان‏، ‏‏کف و سایر سطوح طراحی کنند که بتواند در برابر تمیز کردن عمیق مکرر مقاومت کند‏، ‏‏که انتظار می‏رود برای سال‌های آینده یکی از نیازهای ماندگار محل کار آینده باشد.

غربالگری پزشکی اجباری در حین کار می‌تواند به یک قاعده تبدیل شود

کارشناسان بهداشتی و حقوقی پیش ‏بینی می کنند که غربالگری پزشکی در محل کار‏، ‏‏مانند بررسی دما و آزمایش آنتی بادی‏، ‏‏برای کسانی که در ماه‌های آینده به کار خود بازمی‏گردند یک واقعیت خواهد بود. در بسیاری از موارد این اتفاق در گذشته رخ داده است: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در بین کارمندان ضروری، بزرگ‏ترین کارفرمایان کشور‏، ‏‏از جمله آمازون‏، ‏‏والمارت‏، ‏‏هوم دپو و استارباکس‏، ‏‏محاسبه درجه حرارت بدن کارکنان خود را قبل از اجازه کار شروع کرده اند.

به گفته دیوید بارون‏، ‏‏وکیل کار و استخدام‏، ‏‏کارفرمایان نه ‏تنها از نظر قانونی مجاز به بررسی دمای بدن کارمندان هستند‏، ‏‏بلکه در حال حاضر نیز توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تشویق می شوند.

«تا زمانی که کارفرمایان تبعیض قائل نشوند، نمی ‏توانند افرادی را که آزمایش می شوند انتخاب کنند و این اتفاق قانونی است.»

همچنین ممکن است از کارگران آمریکایی خواسته شود قبل از بازگشت به کار‏، ‏‏نوعی «گواهی مصونیت» نشان دهند که تأیید می‏ کند که نسبت به کووید19  مصونیت دارند. این رویکرد، که در آن کارگران برای تأیید پاک بودن خود از یک آزمایش آنتی بادی استفاده می ‏کنند‏، ‏‏در کشورهایی مانند انگلستان‏، ‏‏که سعی دارد برنامه «گذرنامه مصونیت» را ارائه دهد‏، ‏‏پذیرفته شده است.

با این حال‏، ‏‏برخی دانشمندان هشدار داده اند که هنوز به لحاظ علمی اثبات نشده است که داشتن آنتی بادی برای ویروس کرونا باعث مصونیت شخص می ‏شود.

دکتر آنتونی فاوچی‏، ‏‏مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری هی ‏عفونی و عضو گروه ویژه ویروس کرونا، اظهار داشت که برنامه «گواهی مصونیت» در حال بحث است.

او به سی.ان.ان گفت: «این برنامه در شرایط خاص ممکن است واقعا کارایی داشته باشد.»

توسطآینده‌نگر/ترجمه، متین‌دخت والی‌نژاد/منبع: سی‌ان‌بی‌سی
منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیرکود در بازار کیف و کفش در آستانه نوروز
مطلب بعدیکاهش سرمایه‌گذاری 11 ماهه در ایران

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید