تعرفه انشعاب برق افزایش می‌یابد

معاون برق و انرژی وزیر نیرو به تشریح جزییات افزایش تعرفه انشعاب های برق در شهرها و روستاها پرداخت و گفت: بر اساس قانون «حمایت از صنعت برق کشور»، تعرفه انشعاب برق تا 5 سال آینده به قیمت تمام شده می رسد.

«هوشنگ فلاحتیان» امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بر اساس قانون «حمایت از صنعت برق کشور» که در سال 1394 به تصویب مجلس رسیده و توسط رییس جمهوری ابلاغ شده است، «وزارت نیرو موظف است جدول هزینه برقراری انشعاب برق را به تفکیک مناطق مختلف کشور و در کلانشهرها به تفکیک مناطق شهرداری، به گونه ای تعیین و ابلاغ کند که میانگین آن از هزینه تمام شده بیشتر نشود».

وی ادامه داد: این در حالیست که به عنوان مثال تعرفه انشعاب برق اکنون در روستاها حدود 10 درصد قیمت تمام شده است؛ اکنون وزارت نیرو برای هر حق انشعاب روستایی حدود 400 هزار تومان دریافت می کند، در حالی که قیمت تمام شده آن حدود چهار میلیون تومان است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه مقرر شده است تعرفه حق انشعاب برق در روستاها ظرف 6 سال (از سال 1395) به یک میلیون و 160 هزار تومان برسد، گفت: تعرفه انشعاب، در آن زمان نیز پاسخگوی هزینه های تمام شده انشعاب نخواهد بود.

تعرفه هر انشعاب تک فاز در شهرهای تهران و کرج حدود یک میلیون و 747 هزار تومان بود که بعد از این مرحله افزایش قیمت انشعاب ها، به 2 میلیون و 198 هزار تومان رسید

فلاحتیان در تشریح جزییات افزایش تعرفه انشعاب های برق در شهرها و روستاها گفت: تعرفه یک انشعاب 25 آمپر تک فاز خانگی در روستاها، پیش از این 324 هزار تومان بود که با 76 هزار تومان افزایش به 400 هزار تومان رسید؛ این در حالیست که قیمت تمام شده هر انشعاب برق روستایی حدود چهار میلیون تومان است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه تعرفه ها در شهرها متفاوت است، گفت: تعرفه هر انشعاب تک فاز در شهرهای تهران و کرج حدود یک میلیون و 747 هزار تومان بود که بعد از این مرحله افزایش قیمت انشعاب ها، به 2 میلیون و 198 هزار تومان رسید؛ حق انشعاب شهرهای تبریز، شیراز، اصفهان و مشهدنیز تقریبا مشابه تهران (اندکی کمتر) محاسبه می شود.

وی ادامه داد: در شهرهای مناطق گرمسیری، تخفیف های قابل توجهی دیده شده است؛ قیمت هر انشعاب تک فاز در این شهرها حدود 618 هزار تومان بود که به 813 هزار تومان رسید.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: در روستاها، هر انشعاب از 324 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش یافته و البته تخفیف هایی نیز برای تعرفه انشعاب های غیرخانگی روستاها (مغازه ها و …) در نظر گرفته شده است؛ هر انشعاب در این بخش یک میلیون و 113 هزار تومان بود که به یک میلیون و 369 هزار تومان افزایش یافت.

فلاحتیان تصریح کرد: براساس مصوبه مجلس، وزارت نیرو می توانست افزایش تعرفه ها را هر چه زودتر در دستور کار قرار دهیم اما برای انجام کار کارشناسی بیشتر آن را در دستور کار ستاد تنظیم بازار دولت قرار داد. این ستاد نیز با انجام بررسی های کارشناسی گوناگون، در نهایت در مردادماه سال 1395 در مورد چگونگی افزایش تعرفه انشعاب های برق تصمیم گرفت و براساس آن قرار شد طی 6 سال یعنی تا سال 1401 قیمت تعرفه انشعاب های برق به هزینه تمام شده آن برسد.

به گزارش ایرنا، در چهار سال دولت یازدهم، 4.5 میلیون مشترک به مشترکان برق اضافه شد و به این ترتیب تعداد اشتراک برق کل کشور از مرز 34 میلیون گذشت.

مطلب قبلیداستان برند: مستر کارت؛ اعتباری به وسعت جهان
مطلب بعدیآذری جهرمی: گوشی‎های فعال مشمول طرح رجیستر نمی‎شود

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید