ترموستات فن کویل

ترموستات

فن کویل چیست، چه کاری انجام می‎دهد و چگونه کار می‎کند؟ این سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. در پاسخ باید گفت که در حقیقت ترموستات فن کویل قطعه نسبتاً کوچکی از تجهیزات تهویه مطبوع است که از یک فن، یک کویل و سایر اجزا تشکیل شده است که برای خنک کردن یا گرم کردن هوا استفاده می‎شود. گردش هوا در داخل اتاق هوای تازه را به فضای داخلی اضافه می‎کند. این واحدها بسیار رایج هستند و در اکثر کاربردهای تجاری یا مسکونی یافت می‎شوند. به منظور آشنایی بیشتر با آن‎ها لازم است با ما همراه باشید.

ترموستات فن کویل

ترموستات

نکات قابل توجه در بررسی عملکرد ترموستات فن کویل

به طور معمول، برای کار در حالت گرمایشی یا سرمایشی، یک ترموستات دیواری یا کانالی، دمای فضا را زیر نقطه تنظیم شده و یک شیر تعدیل کننده عمل روشن یا خاموش را کنترل می‌کند. فن هوا را در سراسر کویل گرمایشی یا سرمایشی که از سیستم مرکزی ساختمان تغذیه می شود می‎دمد. در ادامه هوای مطبوع گرم یا سرد شده به اتاق باز می‎گردد و فضا را گرم یا سرد می‎کند. کویل گرمایشی و سرمایشی نیز می‎توانند از نوع برقی باشند. در حقیقت ترموستات فن کویل کاملاً همه کاره و ارزان هستند و دارای گزینه‌هایی برای نصب به صورت مخفی در سقف، زیر زمین، یا نصب عمودی روی دیوار می‎باشند.

یک ترموستات آنالوگ هانیول را می‎توان یک ترمینال در نظر گرفت: در حقیقت تعریف کوتاه ترمینال به این صورت است:

 قطعه‎ای از تجهیزات تهویه مطبوع یا دستگاهی است که در یک سیستم برای مدیریت و تنظیم هوا قبل از تامین یک فضای مطبوع نصب شده است.  یک فن کویل به طور کلی از اجزای زیر تشکیل می‎شود:

عملکرد ترموستات فن کویل

عملکرد ترموستات فن کویل

در واقع ترموستات به دو صورت دیجیتالی و آنالوگ در بازار موجود است که در بررسی تهویه هوای مطبوع استفاده می‎گردد. این تهویه مطبوع توسط عاملی به نام ترموستات آنالوگ هانیول که از فن کویل سقفی، زمینی، داکت اسپیلت و… تشکیل شده است موردپشتیبانی قرار می‎گیرد. در واقع کویل عملکرد خود را بسته به فن کویل خود یعنی سیستم گرمایشی یا سرمایشی دریافت می‎کند. با تغییر دمای محیط، فن کویل عمل روشن یا خاموش شدن دستگاه را ارائه می‎دهد.

مزایا و معایب سیستم فن کویل

در زیر برخی از مزایا و معایب استفاده از سیستم فن کویل را توضیح می‎دهیم. از مهم‎ترین مزایای آن می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقرون به صرفه هستند.
  • دارای نصب آسان می‎باشند.
  • منعطف هستند.
  • دارای نگهداری آسان می‎باشند.

معایب آن:

  • تعمیر و نگهداری آن‎ها می‎تواند پر هزینه باشد.
  • دسترسی مداوم به آن‌ها

سوالی که بسیاری از کاربران و مشتریان در حین خرید فن کویل دارند این است که فن کویل هوای تازه را تامین می‎کند یا خیر؟ که باید گفت این امر بستگی به طراحی این سیستم‎ها و عملکردشان دارد که بسیار متفاوت است لذا در این‌باره لازم است با کارشناسان و متخصصین صحبت کنید.

  • هوای تازه را می‎توان به دو روش تامین کرد:

به طور مستقیم 100٪ هوای تازه کامل

بطور غیرمستقیم از مخلوط شدن هوای تازه با هوای در حال چرخش

مزایا و معایب سیستم فن کویل

مزایا و معایب سیستم فن کویل

آشنایی با ترموستات آنالوگ هانیول و ترموستات هانیول tf428

 در بحث آشنایی با ترموستات آنالوگ هانیول و ترموستات هانیول tf428، باید گفت که این سیستم‎ها دیجیتالی هستند و برند هانیول هم جزء برندهای شناخته شده‌ای است که اکثر افراد آشنایی کاملی نسبت به آن دارند. اما قبل از معرفی آن بیایید با عملکرد ترموستات آشنا شویم:

ترموستات سیستمی است که به بررسی دمای محیط و کنترل آن می‎پردازد. اما وظیفه ترموستات در آنالوگ هانیول چیست؟ این سیستم برای مواردی همچون، سیستم‎های گرمایشی کف، پکیج و… کاربرد  دارند. جزء پرفروش‎ترین نمونه‎های ترموستات در کشور می‎باشند که دیجیتالی بوده و در تجهیزاتی از قبیل، داکت اسپیلت  و فن کویل استفاده می‎شود.

مهم‎ترین ویژگی‎های ترموستات آنالوگ هانیول به شرح زیر است:

  • تنطیم دما در حدود 10 الی 32 درجه سانتی گراد
  • برخورداری از قفل ترموستات
  • دارای نشانگر محیط می‎باشند.
  • از صفحه نمایش بزرگ تشکیل شده اند.
  • دارای سرعت فن دستی و اتومات می‎باشند.
آشنایی با ترموستات آنالوگ هانیول

آشنایی با ترموستات آنالوگ هانیول

ترموستات هانیول tf428

این نوع ترموستات یعنی ترموستات هانیول tf428 به تازگی وارد عرضه فروش شده است. از لحاظ شکل و ظاهر کیفیت بالاتری را به خود اختصاص داده است، لذا در 12 رنگ مختلف طراحی و توزیع شده است. در بازار فروش تنها سه نوع رنگ از این ترموستات موجود است که شامل، مشکی-برنزی و رزگلد است. از ویژگی‎های اصلی این فن کویل می‎توان به موارد زیر پی برد:

  • قابلیت تنظیم دما در محدوده 10 تا 32 درجه سانتی گراد
  • برخورداری از سنسور ریموت
  • برای هر دو سیستم گرمایشی و سرمایشی بسیار مناسب است.
  • در فن کویل‎های دو لوله و چهار لوله ای بسیار کاربرد دارد.
  • دارای صفحه نمایشگر دما به منظور مشخص بودن دما می‎باشد.

نتیجه‌گیری

در مجموع به منظور خرید ترموستات فن کویل در ابتدا باید به بررسی مشخصات و عملکرد هر یک بپردازید و بسته به فعالیت و حوزه کاری خود، نمونه مدنظر خود را خریداری کنید. می‎توانید از تکنسین‎های مجرب در ترموستات کاران سوال کنید و با راهنمایی و مشورت با این افراد خبره که دانش علمی بالایی در این حوزه دارند اقدام به خرید نمایید. سیستم‎های گرمایشی و سرمایشی امروزه به یک عامل بسیار مهم در زندگی روزمره تبدیل شده‌اند و به کارگیری آن‎ها امری بسیار ضروری تلقی می‎شود، لذا شناخت انواع مختلف ترموستات و عملکرد هر یک برای کسانی که خواستار استفاده از این محصولات هستند، بسیار مهم می‎باشد.

در کنار بررسی این موارد، آشنایی با نمونه‎های ترموستات مکانیکی و الکتریکی هم بسیار مهم است. در نوع اول تهویه مطبوع سیستم‎ها به شکل مکانیکی صورت می‎گیرد، در صورتی که در نمونه بعدی تهویه مطبوع سیستم‎ها به صورت الکتریکی یا برق صورت می‎گیرد. اما مهم‎ترین نکته در همه این موارد و سیستم‎ها بررسی آن‎ها از لحاظ محل نصب و قرارگیری آنان، بررسی سنسور، استفاده از آن در فصل‎های مختلف و … است که شناسایی این عوامل تنها با کسب آگاهی در این حوزه امکان پذیر است.

مطلب قبلیبا ربات معامله گر آسوده خاطر معامله کنید
مطلب بعدیرکورد سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت و معدن

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید