تخفیف صادراتی به اوراسیا؛ تعرفه فرش صفر، کالاهای ساختمانی 80 درصد

تعرفه فرش و گلیم صفر و کالاهای ساختمانی همچون انواع کاشی و سرامیک به طور میانگین مشمول 80 درصد تخفیف حقوق گمرکی برخوردار می شوند

قائم ‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: براساس توافق انجام شده چنانچه ایران به کشورهای عضو اوراسیا کالا صادر کند، عوارض گمرکی و بازرگانی بخشی از این کالاها صفر یا از تخفیف ٢٠ تا ٨٠ درصدی برخوردار می شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مجتبی خسروتاج در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در یزد، گفت: دولت تدبیر و امید با نهایی کردن برجام، قدم مهمی در زمینه گشایش فضای تجارت برداشته و بخش دیگر اقدامات، اقتصادی و تجاری است که دستگاه ها و تشکل ها ی دولتی و خصوصی بایستی در این زمینه پیشقدم شوند.

وی با تشریح وظایف حاکمیتی دولت برای بسترسازی توسعه صادرات گفت: ایجاد فضای مناسب بین المللی در روابط خارجی ایران زمینه سرمایه گذاری در صنایع تولیدی با نگاه به بازارهای منطقه ای و جهانی را فراهم می کند و در نهایت هزینه تولید کاهش یافته و رقابتی می شود.

قائم مقام وزیر صنعت درباره فعالیت های این وزارتخانه بعد از برجام گفت: وزارت صنعت و معدن و تجارت مدتهاست موافقت نامه های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی را با تعدادی از کشورهای هدف صادراتی مانند سوریه، لبنان، پاکستان، اندونزی، مالزی، ویتنام، روسیه، قزاقستان وچند کشور دیگر دنبال می کند.

آقای خسروتاج گفت: این مذاکرات از حدود ١٦ ماه پیش با اتحادیه گمرکی اوراسیا متشکل از پنج کشور شروع شده و بتازگی در بخش کالاهای صنعتی توافق های اولیه صورت گرفته است.

در اتحادیه اوراسیا کشورهای اوراسیا،  بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ازبکستان حضور دارند.

 تمامی کف پوش های ایرانی شامل انواع فرش دستباف، ماشینی، گلیم و گبه در صورت صادرات به این کشورها و پس از نهایی شدن توافقات حداکثر تا اکتبر سال جاری میلادی مشمول حقوق گمرکی صفر درصد در کشورهای اوراسیا می شود

رئیس سازمان تجارت توسعه تجارت ایران گفت: در مذاکرات دور پنجم در ارمنستان تا حدود زیادی کالاهای صنعتی مورد تبادل مشمول این توافقات شد و برای اقلام کشاورزی مذاکرات ادامه دارد .

به گفته آقای خسروتاج ، بر اساس این توافقات تمامی کف پوش های ایرانی شامل انواع فرش دستباف، ماشینی، گلیم و گبه در صورت صادرات به این کشورها و پس از نهایی شدن توافقات حداکثر تا اکتبر سال جاری میلادی مشمول حقوق گمرکی صفر درصد در کشورهای اوراسیا می شود.

وی با بیان اینکه کالاهای ساختمانی همچون انواع کاشی و سرامیک به طور میانگین مشمول 80 درصد تخفیف حقوق گمرکی شده اند، ادامه داد: محصولات پایین دستی پتروشیمی، انواع ظروف شیشه ای، کابل و لوله و مصنوعات فلزی و سایر کالإها نیز در سطوح مختلف مشمول کاهش تعرفه شده اند.

به گفته وی، محصولات پایین دستی پتروشیمی، انواع ظروف شیشه ای، کابل و لوله و مصنوعات فلزی و سایر کالاها نیز در سطوح مختلف مشمول کاهش شده اند.

آقای خسروتاج گفت که مذاکرات برای نهایی کردن فهرست اقلام کشاورزی ادامه دارد و در اکتبر امسال سران کشورهای عضو در زمینه نتایج این مذاکرات تصمیم‌گیری می‌کنند.

مطلب قبلیآزادراه تهران به شمال126 کیلومتر؛ 96 کیلومتر تونل و 13 کیلومتر پل
مطلب بعدی درآمد نفتی ایران در سال گذشته به 55 میلیارد دلار رسید

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید