به عنوان کارآفرین چقدر به سلامت روحی خود توجه می‌کنید؟

دکتر مایکل فریمن، روان‌شناس که در حوزه مسائل سلامت روان در کسب¬وکار و کارآفرینی تخصص دارد، در تحقیقی نشان داده که 49 درصد از 242 کارآفرین گفته اند که با یک یا بیشتر از یک مشکل مزمن روحی دست به گریبان هستند. همچنان احتمال اینکه کارآفرینان با افسردگی مزمن دست به گریبان باشند هم بیشتر است.

زهرا چوپانکاره/ آینده نگر

کارآفرین هستید؟ مدیر هستید؟ حتما در هر مرحله­ای از کار که باشید بهتر از هرکس دیگری تشخیص می­دهید که در طول روز چه میزان فشار فیزیکی و روانی را پشت سر می­گذارید. حالا بد نیست بدانید که علایم بیماری‌های روان در میان کارآفرینان به وضوح دیده می­ شود. نشریه کارآفرین در مقاله ­ای به اهمیت پرداختن به سلامت روان در میان صاحبان کسب­ وکار پرداخته است که بخش­هایی از آن را در اینجا می­خوانید.

فیلیپ جی بورجیو در 35 سالگی در فهرست 500 شرکت نشریه فورچون مقام جوان­ترین مدیرعامل را به دست آورده بود، او نماد موفقیت بود و دو دهه بعد یعنی زمانی که شرکت­های چند میلیارد دلاری را در حوزه نفت بنا کرده بود، دیوارهای محافظی که بین خودش و جهان پیرامونش ساخته بود فروریخت و دیگر درگیری ­اش با افسردگی پنهان نماند. زمانی که او برای درمان خودش را در یک مرکز بازیابی روانی بستری کرد، ارزش سهام شرکت 10 درصد افت کرد.

اغلب گفته می ­شود که بدون سلامت فیزیکی، در واقع راکد می­ شویم اما در آن حال هم از موهبت ذهنمان برخورداریم. در همان حال هم می ­توانیم ارتباط برقرار کنیم و اگر لازم باشد از دیگران کمک بخواهیم. اما بدون سلامت روان، ممکن است عواقب مصیبت­ باری پیش بیاید. تاریکی احساسی و شناختی می ­تواند تبدیل به مه سیاهی شود که نه‌فقط زندگی حرفه ­ای بلکه بخش­های مختلف زندگی­تان را فرا بگیرد.

یک گفت­ وگوی اتفاقی با یک آشنا سبب شد که وضعیت برای بورجیو تغییر کند. جان سیج، بازیکن حرفه ­ای فوتبال به این کارآفرین حوزه املاک فهماند که در این مسیر و گذراندن این اوضاع تنها نیست. آنها تبدیل به پشتیبانان هم شدند. دوستی آنها مانند تقدیر نوشته شده بود، آنها ترس­ها، نااميدی­ها و تجربیات غم­انگیزشان را نه‌تنها در کار بلکه در همه جوانب زندگی با هم در میان گذاشتند. بورجیو پس از این ماجراها دوباره موفقیت‌هایش در دنیای کسب­وکار را در پیش گرفت و تبدیل به یک مشاور سرشناس برای راهنمایی سایر مدیران کسب­وکار شد، کسی که به صورت مشخص در مورد درگیری­ها و بیماری­های روان در حوزه کارآفرینی تخصص دارد.

دکتر مایکل فریمن، روان‌شناس که در حوزه مسائل سلامت روان در کسب­ وکار و کارآفرینی تخصص دارد، در تحقیقی نشان داده که 49 درصد از 242 کارآفرین گفته­اند که با یک یا بیشتر از یک مشکل مزمن روحی دست به گریبان هستند. همچنان احتمال اینکه کارآفرینان با افسردگی مزمن دست به گریبان باشند هم بیشتر است (حدود 30 درصد). در میان این شرکت­کنندگان 29 درصد مبتلا به اختلال کمبود توجه، 12 درصد اختلال دوقطبی و 11 درصد دچار سوءمصرف مواد مخدر بودند.

نتایجی که فریمن به آن دست پیدا کرده است باید ما را متوجه این موضوع کند که همان ترکیبی که مدیران را به اوج می ­رساند می ­تواند آنها را در عمق تاریکی فرو برد. هرچه بالاتر بروید سقوطتان سخت ­تر می شود. شما در این میان کلید اصلی هستید. فقط شما هستید که قدرت دارید برای بهبود وضعیت روحی­تان استراتژی مناسب بچینید تا بتوانید از چالش­های پیش روی کارتان برای رسیدن خودتان و تیمتان به موفقیت به سلامت عبور کنید.

  1. به دنبال یک متخصص بهداشت روانی باشید

همه ما عاشق این هستیم که کسی مثل دکتر فریمن را در کنارمان داشته باشیم. در واقع می ­توانید چنین شانسی را به خود بدهید. فقط باید با جدیت به دنبال کسانی بگردید که رویکردی مصلحانه و تفکر روبه ­جلو دارند. مشاوری را پیدا کنید که به شما کمک کند تا نه‌تنها به همان سطحی که قبلا قرار داشتید برگردید بلکه بتوانید پا را از آن هم فراتر بگذارید.

این شجاعت را در خود تقویت کنید که بتوانید نقطه­ ضعف­هایتان را ببينید و به آنها اعتراف کنید. معمولا با فرورفتن در تاریک‌ترین و عمیق­ترین بخش­ها است که می­ توانید سرانجام نور انتهای تونل را ببینید.

  1. سلامت فیزیکی­تان را تقویت کنید

تحقیقات نشان می­دهد که در بسیاری اوقات، همان ورزش کردن به تنهایی می ­تواند سلامت روان را بیشتر از داروهای ضدافسردگی تقویت کند. با توجه به چالش­هایی که در دنیاي کار انتخاب کرده­اید، بهترین فرصتی را که می­توانید به بدنتان بدهید تا به لحاظ فیزیکی و روانی بتواند شما را در گذر از این چالش­ها حمایت کند.

  1. کسی را پیدا کنید که بتوانید از او حمایت کنید

بر مبنای اصول سلامت روان، موفقیت به معنای کمک کردن به بقیه است. تحقیقی که توسط دکتر تریستان ایناگاکی و دکتر نوام آیزنبرگر انجام شده نشان می­دهد که علایم استرس در افرادی که به حمایت از دیگران مشغول هستند به همان اندازه گرفتن حمایت از دیگران کاهش پیدا می­ کند.

توسطزهرا چوپانکاره/ آینده نگر
منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیطرح فروش نفت ایران در بورس شانگهای برای مقابله با تحریم‌های نفتی
مطلب بعدیقیمت دلار کاهش یافت، یورو 16800 تومان شد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید