بهره‎برداری از جنگل های شمال تا پایان سال ممنوع می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد قراردادهای بهره برداری از جنگل های شمال منتفی شده است، گفت: تا آخر امسال مسئله ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها به طور ۱۰۰ درصد محقق می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به خبرنگاران درباره مصوبه ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها گفته: در قانون برنامه ششم مصوبه ای در مجلس گذرانده شد که بنا شد هر نوع بهره برداری از جنگل ها براساس این قانون ممنوع شود که این اقدام البته از سال گذشته در قالب لغو قراردادهای بهره برداری از جنگل ها شروع شده است.

به گفته آقای حجتی، از خرداد ماه نیز طی برنامه ای بنا شده مابقی قراردادهای ده ساله، طی مذاکراتی که دوستانمان با طرف های قرارداد انجام می دهند ختم پیمان شده و ماهانه ۱۰ تا ۱۵ قرارداد منتفی شود.

طبق آمار فائو در قرن 21 سالانه 230 میلیون هکتار از سطح جنگل های دنیا کاهش می یابد و این در حالی است که با وجود تلاش های فراوان، سالانه 80 میلیون هکتار جنگل در جهان تولید می شود.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفته، بدون مشارکت مردم و تشکل های مردم نهاد نمی توان از 135 میلیون هکتار اراضی ملی که 14.3 میلیون هکتار آن را جنگل ها تشکیل می دهد، حفاظت کرد.

به گفته آقای جلالی، حضور دام در جنگل و مراتع، طرح های معدنی، عمرانی و گردشگری، آفات، بیماری ها، آتش سوزی و قاچاق چوب از جمله عوامل تخریب کننده جنگل هاست.

وی تبدیل یک میلیون هکتار از تالاب های کشور به بیابان در سال های 80 تا 95 را از پیامدهای تغییر اقلیم و گرمایش زمین و کاهش سطح جنگل ها دانسته است.

مطلب قبلیفروش ۱.۲ میلیارد آیفون از سال ۲۰۰۷ / آیفون ۸ با تأخیر می‌آید
مطلب بعدیافتتاح ۲۲ نمایشگاه و ۲۳ انتخاب برای گردش هنری در پایتخت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید