بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت کدام کشورها هستند؟

بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت کدام کشورها هستند؟

نفت اولین محصول صادراتی جهان به شمار می‌ره. بنابر آخرین گزارش کاملی که در این زمینه منتشر شده، این محصول بیشتر از ۱٫۳درصد کل تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا رو به خودش اختصاص داده. از نظر تاریخی، عربستان سعودی در صادرات ماهیانه نفت پیشتاز بوده، اما به‌خاطر سیاست استقلال انرژی، ایالات متحده به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت تبدیل شده.

در این مطلب، ۱۰ کشور اول صادرکننده نفت رو به‌ترتیب بزرگی صادرات، بنابر آخرین آمارهای موجود معرفی می‌کنیم:

۱. ایالات متحده

ایالات متحده که در نیمکره شمالی قرار گرفته و با کشورهای مکزیک و کانادا مرز مشترک داره، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت جهان به حساب میاد. این کشور در سال ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۱۸٫۶میلیارد بشکه نفت در روز صادر کرد که معادل ۲۰درصد کل صادرات جهانی این محصول بود. بر اساس آمارهای اخیر، فروش نفت خام ایالات متحده در سطح بین‌المللی از سال ۲۰۱۴ تاکنون، حدود ۵۰۰درصد افزایش داشته.

۲. عربستان سعودی

کشور عربستان که به‌طور رسمی با نام پادشاهی عربستان سعودی شناخته می‌شه، مدت‌ها صادرکننده شماره یک نفت در سطح جهان بود. این کشور که حکومت فعلی اون در سال ۱۹۳۲ پایه‌گذاری شد، حدود ۱۲درصد از صادرات جهانی نفت طی سال ۲۰۲۰ رو به خود اختصاص داد. عربستان در شبه‌جزیره عربستان واقع شده و حدود یک‌پنجم کل ذخایر نفتی اثبات‌شده جهان رو در اختیار داره.

۳. روسیه

کشور بزرگ و فراقاره‌ای روسیه، سومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شه. بر اساس آخرین آمار در دسترس، این کشور حدود ۱۱درصد از صادرات جهانی نفت رو به خودش اختصاص داده. از نظر مساحت کشور، روسیه بیشتر از ۱۰برابر ایران است.

۴. کانادا

شمالی‌ترین کشور آمریکای شمالی، چهارمین صادرکننده بزرگ نفت در جهانِ. این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۶درصد از کل عرضه جهانی نفت رو در اختیار داشت. برآوردها حاکی از اون هستن که کانادا بیشتر از ۱۰درصد ذخایر نفت جهان رو در خودش جا داده.

۵. چین

چین به‌طور معمول به ظرفیت تولید نفتش شناخته نمی‌شه، اما صادرات نفت این ابرقدرت جهانی افزایش یافته و بنابر آمارهای سال ۲۰۲۰ در جایگاه پنجم بزرگ‌ترین صادرکننده‌های نفت جهان قرار گرفته. این کشور در اون سال، حدود ۵میلیون بشکه نفت در روز فروخت که معادل ۵درصد کل صادرات جهانی بود.

۶. عراق

عراق زمانی جزو سه صادرکننده برتر نفت جهان بود، اما در سال ۲۰۲۰ به رتبه ششم سقوط کرد، چون فقط ۴درصد از صادرات جهانی رو به خودش اختصاص داد. این همسایه خاورمیانه‌ای، از نظر وسعت، تقریبا یک‌چهارم کشور ماست و البته از منابع طبیعی زیادی هم برخوردار که تحت‌تأثیر جنگ‌های داخلی قرار گرفتن.

۷. امارات متحده عربی

امارات متحده عربی در رتبه هفتم این فهرست قرار داره. امارات که در شبه‌جزیره عربستان واقع شده، از نظر مساحت، اندازه یکی از استان‌های ایران است. این کشور در سال ۲۰۲۰، حدود ۴درصد کل صادرات نفت جهان رو به خودش اختصاص داد. شهروندان این کشور که از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه به حساب میاد، به احتمال زیاد به خدماتی مثل فروش قسطی کالا هم نیازی پیدا نمی‌کنن!

۸. برزیل

تولید نفت برزیل حدود ۳٫۸میلیون بشکه در روزِ و این کشور رتبه هشتم فهرست بزرگ‌ترین صادرکننده‌ها رو برای خود کرده. بر اساس گزارش‌های موجود، بیشتر از ۹۰درصد تولید نفت برزیل از میادین نفتی در آب‌های عمیق خارج از ساحل استخراج می‌شن. علاوه بر این، برزیل نزدیک به ۱۳میلیارد بشکه ذخایر نفت اثبات‌شده دارده که بعد از ونزوئلا، دومین کشور بزرگ در آمریکای لاتین به شمار می‌ره.

۹. ایران

کشور ما که دومین کشور بزرگ خاورمیانه از نظر وسعت به حساب میاد، حدود ۴درصد از کل صادرات جهانی نفت رو انجام می‌ده. نکته قابل‌توجه اینکه در میون اعضای اوپک، ایران سومین دارنده ذخایر بزرگ اثبات‌شده نفت در جهانِ. سرزمین ما از ثروت طبیعی زیادی برخوردارِ و حدود ۱۱درصد زمین‌ها قابل‌کشت هستن. نفت، گاز طبیعی، زغال‌سنگ، مس، سنگ آهن، کروم، سرب، منگنز، روی و گوگرد از مهم‌ترین منابع طبیعی ایران به حساب میان.

۱۰. کویت

حضور کویت در فهرست برترین صادرکننده‌های نفت جهان، با توجه به وسعت این کشور، بسیار قابل‌توجهِ. کویت در سال ۱۷۵۲ تأسیس شد و در شبه‌جزیره عربستان واقع شده. این کشور در سال ۲۰۲۰، حدود ۳درصد از کل صادرات نفت جهان رو به خودش اختصاص داد.

مطلب قبلیمتاورس چیست؟ / هر آنچه که باید در مورد متاورس بدانید
مطلب بعدی۷ اشتباه رایج در بازاریابی از طریق شبکه‏‏‌های اجتماعی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید