بازار 256 میلیارد یورویی ارزهای مجازی و سهم ایران

ارزش معاملات روزانه ده ارز مجازی برتر بيش از 10 ميليارد یورو است.

 این روزها صحبت از ارزهای مجازی همه جا را گرفته است. در دنیا مردم کشورهای مختلفی وارد بازار آن شده اند، گروهی هم اعتقادی به آن ندارند. مجمع جهانی اقتصاد، چند روز گذشته گزارشی درباره نظرات مردم از سرمایه گذاری در بازار ارزهای مجازی منتشر کرد. گزارشی که می گفت: 41 درصد از امریکایی ها می گویند هیچ وقت در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری نخواهند کرد.

مرکز پژوهش های مجلس هم گزارشی درباره قانونگذاری ارزهای مجازی در کشورهای مختلف و پیشنهادها برای ایران منتشر کرده است. طبق این گزارش، ارزهای مجازی نوع رمزارز با اختراع بيت كوین وارد بازارهای مالی جهانی شدند و بيت كوین در سال 2016 حدود ۹0 درصد ارزش بازار ارزهای مجازی رمزی را تشكيل می داد و ارزش کل ارزهای مجازی رمزی در آن سال حدود 5.5 ميليارد یورو بود. اما با جدی شدن رقابت ازسوی ارزهای مجازی جدید سهم بيتكوین اکنون (اواسط 2018) به کمتر از 50 درصد کل ارزش ارزهای مجازی رمزی کاهش پيدا کرده است و ارزش کل بازار ارزهای مجازی رمزی 256 ميليارد یورو است.

براساس این گزارش، ارزش معاملات روزانه ده ارز مجازی برتر بيش از 10 ميليارد یورو است. چارچوب حقوقی کشورها حدود وظایف و مسئوليت دستگاه های ذیربط را مشخص کرده است، اما ارزهای مجازی حوزه ای نوظهور و دارای فناوری های متنوع هستند و چالش های آنها ممكن است با یكدیگر متفاوت باشند.

این گزارش می نویسد: گام اول در مواجه با پدیده های نوظهور شناخت قوانين و مقررات در آن زمينه است. برای شناخت قوانين مرتبط ابتدا تجربه نظام حقوقی و اجرایی اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریكا و سپس تجربه کشورهای اکوادور، ونزوئلا و روسيه در ارزهای مجازی ملی بررسی شد. تلاش های بين المللی گسترده در زمينه ارزهای مجازی و فناوری دفتر کل توزیع شده در جریان است. اتحادیه اروپا یكی از شرکای تجاری ایران است و ایران به دنبال جایگزینی دلار با یورو است. در اتحادیه اروپا استفاده از ارزهای مجازی برای انتقال بين المللی وجه به رسميت شناخته شده است.

نهادهای اجرایی ایالات متحده آمریكا در زمينه ارزهای مجازی فراتر از مرزهای این کشور قدرت تأثيرگذاری ندارند. با توجه به این موارد قوانين مرتبط با ارزهای مجازی در کشور ایران بررسی شد. قوانين کشور در زمينه بورس اوراق بهادار و کالا(مبارزه با سفته بازی)، مبارزه با پولشویی و ماليات قابل اعمال بر ارزهای مجازی در این گزارش بررسی شده است. به نظر می رسد با توجه به وجود قوانين قبلی در مرحله اول دستگاه های اجرایی متولی هر بخش باید مكلف به واکنش و اقدام عملی در راستای بهرهمندی از فرصت های ارزهای مجازی شوند، یعنی سازمان امور مالياتی، دبيرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی و شورای عالی بورس و اوراق بهادار باید اقدامات جدی برای ساماندهی وضعيت ارزهای مجازی در کشور انجام دهند.

سپس براساس بازخوردی که از اقدامات دستگاهه ای اجرایی دریافت می شود سياست گذاری و تلاش های لازم برای رفع خلأها با مسئوليت و طبق نيازمندی اجرایی دستگاه های متولی اقدام شود. پروژه های ارز مجازی ملی در کشور ایران توسط دو مجموعه در حال پيگيری است و جزئيات فنی این پروژه ها تاکنون منتشر نشده است.

ارزهای مجازی در ایران چطور کار می کند؟

براساس گزارش مرکز پوهش های مجلس، در ایران حداقل دو پروژه ارزمجازی ملی در جریان است. پست بانک تحت نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت خدمات انفورماتيک پروژه های ارزمجازی ملی خود را اعلام کرده اند. ارزمجازی شرکت خدمات انفورماتيک بر پایه ریال اعلام شده است.

طبق اعلام این شرکت در فاز اول ارز مجازی آنها در اختيار بانک های تجاری کشور قرار دهد تا از آن به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات، تسویه بين بانكی و توسعه خدمات استفاده کنند. جزئيات فنی این پروژه ها هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. موفقيت در زمينه ارزمجازی از مسير ایجاد شرایط رقابت عادلانه ميان بخش خصوصی واقعی شكل می گيرد.

 

مطلب قبلیسکه ۴.۶۰۰.۰۰۰ تومانی شد/ دلار ۱۲.۰۰۰ تومان قیمت خورد
مطلب بعدیکلمه‌های مورد استفاده رهبران موفق 

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید