بازار پر سود خريد و فروش آثار هنری در ايران

تابلو سهراب سپهري 5 ميليارد و 100 ميليون تومان فروخته شد

برگزاری حراج آثار هنری تهران

به گزارش وبسایت اتاق بازرگانی تهران، در روزهایی که هر ساعت شاهد افزایش قیمت طلا، سکه، ارز، مسکن، خودرو و… هستیم برگزاری حراج آثار هنری تهران و رکورد شکنی مجدد این حراج همچون دوره های گذشته نشان داد که بازار خرید و فروش آثار هنری هم همچون دیگر بازارها در ایران پر سود است و می تواند سرمایه گذاری کاملا اقتصادی باشد.

شب گذشته در شرایطی جمعی از خریداران و فروشندگان آثار هنری در هتل انقلاب گردهم آمدند و شاهد برگزاری نهمین حراج تهران بودند که رقم فروش این حراج در کل 31 میلیارد و 378 میلیون تومان بود، عددی که نسبت به هشتمین حراج بیش از دو برابر شده است. رقم کل فروش آثار هنری در هشتمین حراج تهران 14 میلیارد و 952 میلیون تومان بود.

رکورد شکنی حراج آثار هنری تهران

البته رقم کل فروش و رسیدن آن به بیش از 31 میلیارد تومان تنها رکورد شکنی نبود که شب گذشته در جریان حراج تهران اتفاق افتاد بلکه در این شب به یاد ماندنی برای هنر ایران رکورد فروش یک اثر هنری هم شکسته شد و بار دیگر این اتفاق برای یک تابلو نقاشی از سهراب سپهری، چکش خورد.

در جریان حراج شب گذشته یک اثر دیگر از سهراب سپهری هم به قیمت یک میلیارد و 900 میلیون تومان به فروش رسید. در نهمین حراج تهران ۵ اثر هنری فروش میلیاردی داشتند؛ علاوه بر دو تابلوی منحصر به فرد سهراب سپهری، تابلوی نقاشی خط «هـ هَوّز» حسین زنده رودی با قیمت ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

همچنین تابلوی نقاشی بدون عنوان رضا مافی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد. اثر رنگ روغن روی گونی بدون عنوان منصور قندریز نیز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد. در اين دوره 80 اثر از 59 هنرمند معاصر و كلاسيك عرضه شده بود و در نهايت حراج شبي گرم و تابستاني را براي خريداران و فروشندگان باقي گذاشت.

روند فروش آثار هنری در ایران

فروش آثار هنری در سال های گذشته در ایران روندی به شدت رو به رشد داشته است و بسیاری از شرکت های صنعتی و بازرگانی همچون سامسونگ و بانک های مختلفی مانند پاسارگاد به این بازار بسیار علاقه مند شده اند.

حراج آثار هنری در تهران

مقایسه دوره های مختلف حراج آثار هنری در تهران نشان می دهد که بازار خرید و فروش آثار هنر مدرن و کلاسیک ایران ( نفاشی، نفاشی خط، مجسمه و…) بازار بسیار پر رونق و سود است، اگرچه که چندان به چشم نمی آید و البته بخش مهمی از آن نیز زیر زمینی و در خفا اتفاق می افتد.

بررسی های از 9 دوره برگزاری حراج آثار هنری تهران نشان می دهد که حجم این بازار در طی 6 سال گذشته بیش از 15 برابر شده است و فروش کل آن از 2 میلیارد و 24 میلیون تومان در دوره اول ( خرداد 1391 با 73 اثر ) به بيش از 31 میلیارد تومان در حراج شب گذشته رسیده است.

همچنین با نگاهی به جزییات فروش های کل حراج تهران در سال های گذشته و9 دوره آن متوجه می شوید که این بازار در طول این سال ها به جز در دوره ششم و هشتم، همیشه با روند رو به رشد بسیار زیاد مواجه شده است به طوری که فروش کل دوره اول که 2 میلیارد و 24 میلیون تومان بوده در دور دوم به 6 میلیارد و 627 میلیون تومان افزایش یافته و در دور سوم به 13 میلیارد و 491 میلیون رسیده و در دور چهارم باز رکورد شکسته و به فروش21 میلیارد و 114 میلیون دست یافته و این روند را در دور پنجم نیز حفظ کرده و رکورد 25 میلیارد و 787 میلیون تومانی از خود به جای گذاشته است.

البته در دور ششم که دو حراج در سال برگزار می شود ما با افتی رو به رو هستیم به طوری که فروش کل به 12 میلیارد و 344 میلیون تومان می رسد. اما این کاهش در جریان برگزاری هفتمین حراج تهران جبران شد و باز رکوردهای جدید باقی ماند که مهم ترین آن رکورد مجموع فروش کل حراج بود که به عدد 26 میلیارد و 113 میلیون تومان رسید.

البته این عدد در دوره هشتم با کاهش بیش از 11 میلیارد تومانی رو به رو شد و به بيش از 14 ميليارد تومان رسيد ولی این موضوع شب گذشته جبران شد و رقم كل فروش به بيش از 31 ميليارد تومان رسيد كه نشان دهنده بازار پر رونق و سود، آثار هنري در ايران است.

مطلب قبلیFATF فرصتی دوباره به ایران داد
مطلب بعدیفولاد ایران گرفتار بحران آب

یک دیدگاه

  1. Hi there
    I am maryamnaz fallahi, I am a profesional painter and I do painting for 15 years in field of “real, Surreal, fluid art”with technics of oil painting , acrylic, colorpencile and chiaroscuro.I had 5 exhibition in Iran-Tehran. I hope if I  could cooperate with your gallery. I can send you my works if you want.
    Thank you for your attention.

    Maryamnaz fallahi
    Email: maryamnazfalahi@gmail.com
    Instagram: @maryamnaz86

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید