بازار نفت ایران به کدام سمت می‌رود

فشارهای امریکا، خریداران نفت را ملزم به کاهش واردات از ایران می کند. در غیر این صورت شرکت هایی که با ایران همکاری می کنند از سیستم مالی و بانکی امریکا حذف خواهند شد.

 در سه ماهه گذشته، چین اعلام کرد در برابر اقدامات ایالات متحده مقاومت خواهد کرد. در این سه ماه، تحریم های ایالات متحده علیه ایران اجرایی می شود که می تواند صادرات نفت کشور را به صفر برساند و بازار جهانی نفت را با رشد همراه کند. بلومبرگ گزارشی درباره وضعیت خریداران نفت ایران بعد از تحریم های امریکا منتشر کرده است. طبق این گزارش، در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که صادرات نفت ایران با مشکل مواجه شده است. همچنین برخی بیمه گران بین المللی پوشش حمل و نقل محصولات را متوقف کرده اند.

فشارهای امریکا، خریداران نفت را ملزم به کاهش واردات از ایران می کند. در غیر این صورت شرکت هایی که با ایران همکاری می کنند از سیستم مالی و بانکی امریکا حذف خواهند شد.

در این گزارش، خلاصه ای از واکنش ها و موقیعت های واردکنندگان نفت ایران آورده شده است. داده های به دست آمده در این گزارش از ردیابی تانکرها و توسط گروه بلومبرگ به دست آمده است.

چین

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 675 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 26 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 7 درصد

دولت چه گفته است: چین گفته است که خرید خود را از ایران کاهش نمی دهد و تقاضای ایالات متحده را رد کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ماه ژوئن گفت: چین همچنان به همکاری با ایران بدون نقض تعهدات بین المللی ادامه خواهد داد. در ماه جولای، چین پول واردات نفت از ایران را به یوان پرداخت.

شرکت ها چه گفته اند: شرکت های چینی صحبتی نکرده اند.

هند

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 597 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 23 درصد

سهم واردات (نوامبر-آوریل): 11 درصد

دولت چه گفته است: وزیر امور خارجه هند همان ابتدا اظهار کرد که این کشور تنها از تحریم های سازمان ملل پیروی خواهد کرد. اما به گزارش رویترز، بعد از آن در ماه ژوئن، وزیر نفت هند در دیداری با فعالان حوزه نفت این کشور از آنها درخواست کرد تا برای یک سناریوی «جدی یا صفر» از واردات نفت ایران از ماه نوامبر آماده شوند. در حال حاضر این کشور در حال تلاش برای یافتن راه های جایگزین پرداخت و توانایی ادامه خرید از ایران است.

شرکت ها چه گفته اند: رییس شرکت نفت هند در ماه جولای گفته بود: اگر صادرات نفت ایران به صفر برسد، عربستان سعودی می تواند به تنهایی بخشی از کمبود عرضه جهان را پوشش دهد. ما پلان های زیادی داریم و کاملا آماده هستیم.

دو شرکت IOC و Bharat Petroleum Corp میزان خرید نفت ایران را در ماه جولای حفظ کردند و شروع به خرید نفت برای تحویل ماه آگوست کرده اند. در عین حال بعید به نظر می رسد که Hindustan Petroleum Corp، سومین پالایشگاه بزرگ هند، به خرید نفت ایران ادامه دهد.

پالایشگاه منگالور و Petrochemicals در گزارش سالانه خود گفته اند که در حال جایگزین کردن منابع از کشورهای دیگر مانند استرالیا هستند. بررسی های بلومبرگ نشان می دهد که Reliance Industries Ltd، بزرگترین شرکت پتروشیمی نفت هند، میزان واردات نفت ایران در ماه ژوئن را کاهش داد.

کره جنوبی

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 286 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 11 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 10 درصد

دولت چه گفته است: به گفته یکی از مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی، این کشور منتظر پاسخ رسمی از سوی ایالات متحده در مورد اجازه و معافیت تحریم برای خرید از نفت ایران است. این کشور در ماه ژوئن، برخی از واردات را به حالت تعلیق در آورد.

شرکت ها چه گفته اند: پالایشگاه های این کشور میعانات گازی ایران را با سوخت هایی مانند نفتا از کشورهای دیگر جایگزین می کنند. حتی برخی شرکت ها برای تامین مواد مورد نیاز ژوئیه و آگوست به سایر تامین کنندگان هجوم بردند.

ژاپن

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 125 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 5 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 4 درصد

دولت چه گفته است: از زمانی که امریکا از برجام خارج شد، ژاپن به دنبال معافیت هایی از سوی این کشور است. وزیر امور خارجه ژاپن در اوایل ماه آگوست گفت که مذاکرات ادامه دارد.

شرکت ها چه گفته اند: صنعت پالایشگاهی ژاپن از دولت می خواهند که مذاکرات را با شدت ادامه دهد تا تحریم های جدید علیه ایران لغو شود.

برخی شرکت ها مانند MUFG Bank، Mizuho Bank به توزیع کنندگان نفت گفته اند که ممکن است آنها به زودی معاملاتشان با ایران را متوقف کنند.

پالایشگاه ها می گویند بانک ها معاملات مربوط به ایران که را 8 می یا بعد تر امضا شده را دیگر انجام نمی دهند.

امارات متحده عربی

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 127 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 5 درصد

دولت چه گفته است: روابط دیپلماتیک امارات متحده عربی و ایران محدود است. سفیر این کشور در سال 2016 ایران را ترک کرد. حاکم این کشور، متحد امریکا است و از تلاش برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه حمایت می کند. دبی، مرکز تجاری امارات متحده عربی، جایی است که بازرگانان با تجار ایرانی معاملاتشان را انجام می دهند.

شرکت ها چه گفته اند: شرکت ملی نفت امارات متحده عربی، در حال تلاش برای جایگزین کردن محموله های ایران است.

اتحادیه اروپا

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 516 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 20 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 5 درصد

دولت چه گفته است: به گفته فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اتحادیه مصصم است تا برجام را حفظ کند، چرا که آنها معتقدند پیامدهای رها کردن آن فاجعه بار است.

اما ماه ژوئیه، ایالات متحده به درخواست فرانسه، انگلیس و آلمان و معافیت از تحریم ها برای همکاری با ایران مخالفت کرد.

شرکت ها چه گفته اند: شرکت OMV AG، پروژه های سرمایه گذاری اش در ایران را متوقف کرده، اما هنوز برای واردات تصمیمی نگرفته است.

به گزارش رویترز، بانک سوئیسی Placements SA به مشتریان خود گفته است که تا 30 ژوئن، تامین مالی کالاهای نفتی ایران را متوقف خواهد کرد.

ایتالیا

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 154 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 6 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 13 درصد

ایران مهمترین تامین کننده پالایشگاه Saras SpA است. اما این پالایشگاه با انعطاف پذیری که در عملیات خود دارد، نگران نیست.

اسپانیا

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 119 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 5 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 9 درصد

بعضی از شرکت های این کشور، وارداتشان را از ماه جولای متوقف کرده اند.

فرانسه

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 94 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 4 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 10 درصد

توتال سهم خود در توسعه میدان نفتی پارس جنوبی را تحویل داد. پاتریک پویان در ماه ژوئیه گفت: در چارچوب قانونی ایالات متحده نمی توانیم در ایران کار کنیم.

یونان

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 66 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 3 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 16 درصد

این کشور وارداتش از ایران را در ماه ژوئن به صفر رسانید. اما در ماه ژوئیه دوباره افزایش داد.

ترکیه

نفت در جریان (ژانویه-ژوئن): 176 هزار بشکه در روز

سهم صادرات قابل مشاهده (ژانویه-ژوئن): 7 درصد

سهم واردات (دسامبر-می): 49 درصد

دولت چه گفته است: وزیر امور خارجه ترکیه اواخر ماه ژوئن گفت که ترکیه در تحریم های امریکا علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

وزیر سابق اقتصاد ترکیه هم در ماه ژوئن اعلام کرده بود که تصمیم ایالات متحده ربطی به ترکیه ندارد و این کشور ملزم به اجرای این تحریم ها نیست، مگر اینکه تحریم هایی سازمان ملل متحد وجود داشته باشد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیاختصاص 12 درصد منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با تحریم
مطلب بعدیبرند شخصی می‌تواند در آینده فرصت شغلی ایجاد کند

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید