بازار فرش دستباف در رکود مطلق است

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با تاکید بر رکود حاکم بر این بازار گفت: اگر مالیات از بخش فروش فرش برداشته شود، سرمایه‌ای که وارد مشاغل کاذب و بخش غیرمولد شده راهی صنعت فرش می‌شود.

مرتضی عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازار داخلی فرش در حال حاضر در رکودی وحشتناک قرار دارد. علت اصلی این موضوع هم آن است که صادرات ما در رکود است. شاید بتوان گفت که حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از فرش‌های دستباف در نهایت صادر می‌شوند، یعنی حتی اگر افراد برای استفاده در منزل هم فرش دستباف تهیه کنند در نهایت پس از مدتی نمی‌توان با فرش کهنه شده کاری کرد و راهی نمی‌ماند جز صادرات آن.

وی ادامه داد: حال اگر بازار صادرات هم کساد باشد نتیجه آن می‌شود که بازار داخلی نیز درگیر رکود شود.

حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از فرش‌های دستباف در نهایت صادر می‌شوند

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف قیمت بالا و گرانی را مهم‌ترین عامل دانست و افزود:عدم افزایش نرخ ارز همگام با تورم سال‌های اخیر از یک سو واز سوی دیگر افزایش هرساله حقوق کارمندان از سوی دولت موجب می‌شود سایرین نیز انتظار افزایش حقوق داشته باشند. برهمین اساس بافنده‌های ایرانی در طول سال‌های گذشته همواره حقوق بیشتری را مطالبه کرده‌اند که در نهایت میزان این دستمزدها به گونه‌ای بوده که امکان رقابت با کشورهایی مانند هند، افغانستان و یا چین وجود ندارد، چرا که دستمزد کارگران در این کشورها به مراتب کمتر است و به عنوان مثال در کشوری مانند هند کارگران به ازای یک وعده نهار از صبح تا غروب فرش می‌بافند.

عراقچی اظهار کرد:آنچه در بازارهای جهانی بر سر آن رقابت می‌شود فرش‌های تجارتی است، اما فرش دستباف یک هنر صنعت است و در زمینه هنری فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می‌زند و رقیبان ما نمی‌توانند نمونه‌ای مانند آن را تولید کنند، اما با این وجود باید توجه داشت فروش فرش در کشورهای خارجی تا حد زیادی به نمونه‌های تجاری مربوط می‌شود که در این زمینه اغلب افراد به دنبال کالای ارزان‌تر هستند.

این فعال صنعت فرش در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مباحث مالیاتی اشاره کرد و گفت:طبق سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته و مصوبات مجلس شورای اسلامی تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش‌های ایرانی از مالیات معاف شده‌اند و تنها در این حوزه فروشندگان فرش هستند که ملزم به پرداخت مالیات می‌شوند.

عراقچی افزود: حال در نظر بگیرید یک فروشنده باید فرش دستباف را از تولید کننده‌ای که مالیات پرداخت نمی‌کند خریده و به صادرکننده‌ای که او هم از مالیات معاف شده بفروشد و برای این کالا مالیات بپردازد.

او تاکید کرد: این روند در سال‌های گذشته باعث شده فروشندگان فرش دستباف با مشکلات متعدد مواجه شده و براساس کسادی بازار در موارد متعدد کار خود را تعطیل کنند. حال خواهش ما آن است که با توجه به اشتغالزایی موجود در این بخش و کارکردن حدود دو میلیون بافنده در صنعت فرش بخش فروشندگان را نیز از مالیات معاف کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در پاسخ به این سئوال که گاه گفته می‌شود از زمان دریافت یارانه بسیاری از روستاییان کار قالی‌بافی را رها کردند،گفت: اکنون رقم مربوط به یارانه خانوار آنگونه نیست که بتواند هزینه‌ها را پوشش دهد. بااین وجود در اکثر موارد قالی‌بافی شغل ثانویه افراد محسوب می‌شود و با توجه به این که در سال‌های گذشته وضعیت فروش راکد بوده به این بخش آسیب‌های جدی وارد شده است.

وی متذکر شد:در فرش‌های صنعتی تجاری ۸۰ درصد هزینه‌های یک فرش به دستمزد کارگران آن مربوط می‌شود که شاید در فرش‌های اعلا کمی این رقم کمتر شود اما در نهایت تنها حدود ۲۰ درصد هزینه یک فرش به مواد آن مربوط می‌شود.

عراقچی در عین حال اظهار کرد: حال با این هزینه‌هایی که بابت دستمزد دریافت می‌شود آیا می‌توان قیمت نمونه ایرانی را با فرش‌های هند و پاکستان مقایسه کرد؟ در این شرایط صادرات فرش ما روز به روز کمتر می‌شود و در حالی که صادرات این بخش در دهه ۷۰ در اوج خود بوده و به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده اکنون این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته رسیده است یعنی در این سال‌ها حدود شش برابر کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: در داخل کشور نیز اگرچه حتی فرش‌های گرانقیمت و هنری خریدار خاص خود را دارند اما با این وجود بخش قابل توجهی از مردم به دنبال کف‌پوش‌های ارزانی مانند انواع لمینت، پارکت و مانند آن هستند.

مطلب قبلیواردات شکر ممنوع شد
مطلب بعدیطرح رجیستری گوشی کلید خورد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید