توسعه فاز 11 پارس جنوبی؛ ایران و توتال قراردادی پنج میلیارد دلاری امضا می‌کنند

قرارداد نهایى توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی با کنسرسیومی از شرکت های توتال فرانسه، سی ان پی سی چین و پتروپارس امروز دوشنبه ۱۲ تیر امضا خواهد شد. این قرارداد اولین قرارداد بین المللی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

این قرارداد که نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد، بزرگترین سرمایه گذاری غربی ها بعد از برداشتن تحریمهای بین‌المللی علیه ایران است که رهبری آن را توتال برعهده دارد.

شرکت توتال 50.1 درصد سهام این پروژه پارس جنوبی را در اختیار خواهد داشت. شرکت ملی نفت چین نیز 30 درصد و شرکت پتروپارس ایران هم 19.9 درصد سهام پارس جنوبی را دارند.

شرکت توتال فرانسه گفته است توسعه میدان گازی پارس جنوبی را با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد دلار طی تابستان امسال آغاز می‌کند.

شرکت توتال 50.1 درصد سهام این پروژه پارس جنوبی را در اختیار خواهد داشت. شرکت ملی نفت چین نیز 30 درصد و شرکت پتروپارس ایران هم 19.9 درصد سهام پارس جنوبی را دارند.

هفته پیش، پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال گفته بود: “با توجه به بازار بزرگ ایران، یک میلیارد دلار ارزش خطر کردن را دارد. ما از بعضی خطرهای احتمالی آگاهی کامل داریم.”

مدیر عامل توتال همچنین گفت این شرکت قصد دارد یک پروژه پتروشیمی را هم در ایران راه‌اندازی کند.

دولت آمریکا چندی پیش معافیت تحریم‌های ایران را بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی تمدید کرد.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هشدار داده که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، ممکن است این معافیت را لغو کند.

شرکت توتال ۵ ماه پیش گفته بود که نهایی کردن تصمیم این شرکت برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی، به تصمیم آمریکا درباره تمدید معافیت تحریم‌های ایران بستگی دارد.

شرکت نفتی توتال از دهه ۱۹۹۰ میلادی در بخش نفت و گاز با ایران همکاری داشته و به خصوص در اکتشاف و توسعه میدان نفتی سیری و ذخایر گازی پارس جنوبی فعال بوده است.

در پی تشدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، شرکت توتال فعالیت نفتی خود در ایران را متوقف کرد، هرچند دفتر این شرکت در ایران بسته نشد.

مطلب قبلیهفت میلیارد جمعیت جهان چه کار می کنند؟
مطلب بعدیاولین خودروی بدون راننده برقی جنرال موتورز

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید