ایران در تولید برق رتبه چهاردهم جهان است

وزارت نیرو به مردم توصیه کرده در ایام اوج مصرف بین ساعات 12 تا 16 و 20 تا 22 از به‌کار گیری لوازم پر مصرف خودداری کنند

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران سالانه ۷۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند، گفت: در این زمینه رتبه ۱۴ دنیا را در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت برق با بیان اینکه ایران توانایی قابل ملاحظه‌ای برای حضور در بازارهای صنعت برق منطقه را دارد، اظهار کرد: در حال حاضر بخش برق کشور ۷۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که رتبه چهاردهم دنیا و همچنین ۳۴ میلیون مشترک را در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد تجهیزات توزیع برق توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، گفت: در این خصوص (تولید تجهیزات توزیع برق) به خودکفایی در داخل رسیده‌ایم و صد درصد نیاز را در داخل کشور تولید می‌کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به وجود ۶۰۰ عضو فعال در سندیکای صنعت برق کشور و دهها تولیدکننده برق در مقیاس‌های مختلف ادامه داد: ۱۱۰ هزار نیروی شاغل در صنعت برق بخش خصوصی و دولتی در سطوح مختلف توزیع و تولید فعال هستند؛ با این حال در کنار این فرصت‌ها، چالش‌هایی داریم که با اتکا به نیروی انسانی و دانش بومی می‌توانیم از این چالش‌ها عبور کنیم.

اردکانیان از دیگر مشکلات این صنعت را بالا بودن رشد مصرف برق، بالا بودن شدت مصرف انرژی، بالا بودن تلفات آن بخصوص در بخش توزیع و همچنین راندمان پایین انتقال برق عنوان و تصریح کرد: باید در نمایشگاه سالانه صنعت برق، بخشی را نیز به غرفه توانایی‌های مدیریت تقاضا اختصاص دهیم. با همه امکاناتی که در زمینه مدیریت تقاضا داریم ولی همچنان به ایده‌های جدید بخصوص از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خوشامد می‌گوییم.

وی با بیان اینکه چالش دیگر ما در صنعت برق این است که متناسب با رشد فناوری و ساخت تجهیزات در داخل که در بسیاری از پارامترها در سطح بالایی از منطقه بایستیم، ادامه داد: با این حال حضور ما در بازارهای منطقه حضور بالایی نیست. با توجه به پتانسیل‌هایی که در منطقه در بخش بازسازی و نوسازی صنعت برق وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم سندیکای صنعت برق، بخشی را نیز به این موضوع بپردازد و به آسیب‌شناسی شفاف و بدون رودربایستی در زمینه ناکامی‌های ما متناسب با توانمندی‌های این صنعت در زمینه حضور فعال در بازارهای منطقه اختصاص دهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه حمایت از فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در صنعت برق، موضوعی است که نیاز به کمک دولت دارد، گفت: وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها تلاش می‌کنند در این زمینه یار و مددکار بخش خصوصی باشند.

اردکانیان با تأکید بر اینکه این وزارتخانه برنامه اشتغال در صنعت برق را پیگیری می‌کندف خاطرنشان کرد: برای افزایش ضریب اشتغال، نیاز به صادرات محصولات و تجهیزات تولید داخل داریم که برای تحقق این هدف، باید محصولات کشور برای حضور در بازارهای خارجی رقابت‌پذیر باشند.

وی از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو را بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید با هدف افزایش بازدهی، افزایش ۴۰۰۰ مگاوات تولید برق تجدیدپذیر، ارتقای متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی به حداقل ۴۰ درصد، تک رقمی کردن تلفات توزیع برق، ساماندهی اقتصاد برق و بهبود فضای کسب و کار معرفی کرد و گفت: توسعه اشتغال از طریق انجام تعهدات مالی در قبال بخش خصوصی امکان‌پذیر است که امیدوارم تا نمایشگاه بعدی صنعت برق، در این زمینه به توفیق رسیده باشیم.

وزیر نیرو همچنین در ابتدای سخنان خود خطاب به شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه، از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در صنعت برق ایران استقبال کرد و به معرفی فرصت‌های صنعت برق و انرژی ایران در این نمایشگاه پرداخت؛ ضمن اینکه اردکانیان از امکان صدور خدمات فنی مهندسی صنعت برق ایران به کشورهای منطقه و همسایگان خبر داد.

همچنین علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به پتانسیل بسیار بالای شرکت‌های داخلی در صنعت برق که سبب شده این بخش از یک صنعت صد درصد وابسته به یک صنعت صد درصد مولد تبدیل شود، گفت: ظرفیت واقعی صادرات خدمات فنی و مهندسی برق ایران سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است که در حال حاضر با این رقم فاصله زیادی داریم؛ با این حال در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی برق نسبت به سایر رشته‌های فنی مهندسی رتبه نخست را در اختیار داریم

مطلب قبلیکنترل ارز، سفر به ایران را گران‌تر کرده
مطلب بعدی“ایران در ایجاد استارت آپ رتبه پنجاهم را دارد”

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید