«ایران ال.ان.جی»با4میلیارد دلار تکمیل می شود

وزیر نفت اعلام کرد بر پایه پیش بینی ها، تکمیل طرح ایران ال.ان.جی به چهار میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و گازپروم روسیه در مدت ٦ ماه، مطالعات خود را درباره این طرح به ایران تحویل می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیژن زنگنه عصر امروز (چهارشنبه) پس از امضای تفاهمنامه مطالعه ساخت پروژه ایران ال.ان.جی با شرکت گازپروم روسیه در جمع خبرنگاران اضافه کرد: با امضای یادداشت تفاهم بین شرکت ملی نفت، صندوق بازنشستگی نفت و گازپروم، قرار شد این شرکت روسی در ٦ ماه، مطالعات خود را در این زمینه به ایران تحویل دهد.

وی به امضای تفاهمنامه های متعدد با شرکت گازپروم در یک سال اخیر اشاره کرد و افزود: گازپروم باید برنامه و طرح توسعه خود را برای میدان های کیش، فرزاد آ و بی ارایه کند.

زنگنه ادامه داد: توسعه این میدان ها با برنامه صادرات گاز ارتباط دارد و هزینه های توسعه این میدان ها باید از محل صادرات بازپرداخت شود.

وزیر نفت اضافه کرد: شرکت گازپروم در قالب احداث خط لوله و احداث واحدهای ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده)، برنامه هایی را پیش بینی کرده است.

به گفته وی کارخانه ایران ال.ان.جی با ظرفیت تولید سالیانه 10 میلیون تن، نیمه کاره مانده و تکمیل آن یک گام مهم برای صنعت گاز ایران و پتروشیمی های متکی بر گاز است.

وزیر نفت یادآور شد: ایران و روسیه به عنوان نخستین و دوم دارندگان گاز جهان به شمار می روند که همکاری آنها در بازارهای جهانی، بسیار تعیین کننده است.

زنگنه اضافه کرد: در ماه های آینده درباره اینکه مشارکت در مراحل بعدی باید به چه صورت باشد، بررسی می شود.

وی گفت: نمی توان درباره هزینه کل این طرح، رقم مشخصی را ذکر کرد اما میلیاردها دلار برای توسعه آن لازم است.

وزیر نفت درباره شراکت گازپروم در صادرات گاز نیز گفت: شیوه همکاری به قراردادهای آینده بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، عصر چهارشنبه دو تفاهمنامه همکاری در صنعت گاز و ال.ان.جی با حضور وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و «الکسی میلر» مدیرعامل گازپروم روسیه، امضا شد.

«علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل گازپروم روسیه تفاهمنامه «مطالعه برای ساخت و عملیاتی کردن پروژه ایران ال.ان.جی» را امضا کردند.

همچنین یادداشت تفاهمی نیز درباره نقشه راه گاز در ایران به امضا رسید.

 

مطلب قبلیفقط ۲۰ درصد وام به تولید دادند
مطلب بعدیراه‌اندازی دو خط کشتیرانی از ایران به بندر صحار عمان

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید