اوپک و متحدانش توافق کردند میزان تولید نفت را کاهش دهند

محدود کردن تولید نفت توسط اوپک و روسیه تا حدی زیادی برای حمایت از قیمت‌ها بوده است، اگرچه در سال 2018، قیمت هر بشکه نفت زیر سطح 70 دلار در هر بشکه بوده است. اما مشکل این است که کشورهای غیراوپکی به رهبری امریکا، به افزایش سطح تولید خود ادامه می‌دهند.

اوپک، روسیه و سایر کشورهای تولیدکننده نفت در تلاش برای حمایت از قیمت نفت خام در مقابل مازاد عرضه که عمدتاً به دلیل رونق تولید امریکا اتفاق افتاده،‌ هستند. آنها توافق کردند میزان تولید نفت را کاهش دهند. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

بعد از نشست در وین، اوپک روز جمعه اعلام کرد که گروه تولیدکنندگان میزان تولید خود را 500 هزار بشکه دیگر در روز کاهش خواهند داد. به‌این‌ترتیب کاهش تولید به 1.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تولیدکنندگان نفت به رهبری عربستان سعودی از سال 2017 تولید نفت را محدود کردند. توافقنامه فعلی آنها باهدف کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز از بازارهای جهانی در ماه مارس 2020 به پایان می‌رسید.

همان‌طور که تحلیلگران انتظار داشتند، در بیانیه اوپک هیچ اشاره‌ای به گسترش این کاهش تا ماه ژوئن یا حتی دسامبر 2020 نشده است.

بااین‌حال به نظر می‌رسد بازار نفت از این اخبار استقبال کرده است. قیمت نفت امریکا 0.8 درصد رشد کرد و به هر بشکه 59 دلار رسید.

اوپک گفته است این تنظیم جدید از اول ژانویه اعمال خواهد شد و هر کشور باید انطباق کامل با توافق داشته باشد.

رویترز هم در گزارشی نوشته است کشورهای عضو اوپک روزانه 340 هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهند داد و سایر تولیدکنندگان 160 هزار بشکه کاهش را بر عهده خواهند گرفت.

محدود کردن تولید نفت توسط اوپک و روسیه تا حدی زیادی برای حمایت از قیمت‌ها بوده است، اگرچه در سال 2018، قیمت هر بشکه نفت زیر سطح 70 دلار در هر بشکه بوده است. اما مشکل این است که کشورهای غیراوپکی به رهبری امریکا، به افزایش سطح تولید خود ادامه می‌دهند.

طبق گزارش‌های منتشرشده، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت در کشورهای غیراوپک با رکورد 2.3 میلیون بشکه در روز در سال 2020 افزایش یابد. این میزان به‌راحتی رکورد قبلی 1.96 میلیون بشکه‌ای در سال 1978 را پشت سر خواهد گذاشت.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک تاکنون بخش بزرگی از کاهش را برعهده‌گرفته است. عربستان در بیشتر روزهای سال جاری، کمتر از سهمیه‌اش در اوپک نفت تولید کرده است.

قیمت فعلی نفت به‌ویژه برای ریاض اهمیت به سزایی دارد، چراکه عربستان سعودی سهام خود در آرامکو را برای اولین بار به فروش رسانده است. قیمت بالاتر نفت به معنای ارزش بیشتر سهام آرامکو است. آرامکو روز پنجشنبه اعلام کرد که 3 میلیارد سهم باارزش 32 ریال (8.53 دلار) را در عرضه عمومی اولیه خود فروخته است.

مطلب قبلیراهنمای دریافت «رمز دوم پویا» برای خرید اینترنتی
مطلب بعدی22 نکته که روحانی درباره بودجه سال آینده گفت

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید