اهمیت پول در مراحل مختلف استارتاپ ها

اهمیت پول در مراحل مختلف استارتاپ ها

پول، بدون تردید، هسته مرکزی جهان استارتاپ ها است. حتی زمانی که مردم درباره تغییری که شرکت هایی مثل گوگل، اپل و مایکروسافت در جهان ایجاد کردند، حرف می زنند، نکته اصلی در این حرف ها، سهم بزرگ این شرکت ها از بازار و سودی است که نصیب بنیانگذاران و سرمایه گذاران آن ها شده است. هم چنین وقتی درباره افت و خیزهای استارت آپ ها حرف می زنیم، نکته اصلی میزان پولی است که باید در این بین مدیریت شود.

بنابراین، احمقانه است که بگوییم پول برای استارتاپ ها مهم نیست. پول برای کسب وکارهای نوپا مثل غذا برای آدمیزاد است. علاوه بر این، پول معیاری برای ارزیابی موفقیت یک استارت آپ است و اینکه تا چه اندازه خدمات آن برای مردم مفید بوده است. با این حال، اگر شما به عنوان بنیانگذار فکر کنید پول همه چیز است، سخت در اشتباهید.

در مراحل نخست فعالیت استارتاپ، پول می تواند بیشتر مشکلات را حل کند اما  پیش از رسیدن به سهم مناسب از بازار، استارت آپ شما مثل یک سیاهچاله برای پول عمل می کند و توانایی جادویی در بلعیدن همه پول های شما دارد.

درواقع براساس پروژه استارت اپ ژنوم، یکی از دلایل عمده شکست استارت آپ ها هزینه های بیش از اندازه، پیش از مقیاس پذیری استارت آپ است. ریخت و پاش پول پیش از اعتبارسنجی ایده، سرمایه گذاری بر استخدام افراد پیش از نیاز به نیروی کار، یا حتی جذب سرمایه بیش از اندازه بیش از آمادگی استارت آپ، همه پیش از مقیاس پذیری، به شکست استارت آپ می انجامد. فوربز در مطلبی نیاز استارت آپ ها به پول در مراحل مختلف را بررسی کرده است.

پول، در مرحله کشف

مرحله کشف، مرحله تراش افکار شما برای رسیدن به یک ایده خوب است. از آنجایی که این دوره، صرفا دوره فکر کردن درباره بازار است، پول در عمل کمکی به شما نمی کند. نکته اصلی گفت وگو با مشتریان بالقوه و اعتبارسنجی ایده براساس یافته هاست.

پول در مرحله اعتبارسنجی

مرحله اعتبارسنجی، مرحله توسعه محصول استارتاپ و آزمودن آن است. گاهی در این مرحله به پول کمی نیاز دارید. در بعضی موارد به ویژه درباره محصول نه خدمات، توسعه کار شما به سرمایه نیاز دارد. حتی در این موارد و موارد گران هم، کار شما با هزار دلار راه می افتد و حرف میلیون دلار در میان نیست.

پول در مرحله کارآیی

هنگامی که دست کم محصول شما آماده است، و وضعیت بازار هم بررسی شده است، باید براساس یک مدل کسب وکار مقیاس پذیر در مسیر توسعه پایدار عمل کنید. آیا تلاش ما برای فروش محصول، به سود می رسد؟ آیا جنبه اقتصادی کسب وکار، کار می کند؟ در این مرحله، نیاز به پول، به سرعت عمل شما در رسیدن به یک مدل کسب وکار پایدار بستگی دارد. از آنجایی که میزان فروش معمولا به اندازه ای نیست که به کار بیاید، برای زنده ماندن در این مرحله به پول نیاز دارید، تا زمانی که رشد کنید. اگر گروه شما کوچک است، می توانید با هزینه کم آن را بگردانید. اگر شرکت شما بیش از اندازه بزرگ است، ممکن است پیش از موفق شدن، بی پول شوید.

پول در مرحله رشد

تا زمانی که به مدل کسب وکار پایدار برسید، نیروی پول می تواند جور کسب وکار را بکشد و سود واقعی شما را پرداخت کند. اگر از همه چیز اطمینان دارید، برای جذب سرمایه و رشد، بلندپروازانه عمل کنید. معامله برای رشد به طور معمول استراتژی درستی برای استارت آپ های نوآور است. تنها نکته ای که باید در این مرحله به آن توجه کنید، اندازه بازار محصول و خدمات استارت اپ شماست. اگر بیش از اندازه سرمایه جذب کنید، سرمایه گذاران ممکن است  حتی با وجود رشد و سوددهی کسب وکار، از همکاری با شما خوشحال نشوند.

به طور خلاصه، کارآفرینان باید در هر مرحله از کسب وکار به طور آگاهانه درباره پول تصمیم بگیرند. نباید بیش از اندازه استخدام کرد، تبلیغ کرد یا سرمایه جذب کرد، پیش از آنکه استارت آپ آماده این کار شود.

استارتاپ ها موفقیت را در عرضه محصول مناسب بازار و مدل کسب وکار پایدار پیدا می کنند و پول وسیله ای برای رسیدن به این نقله است. پول مهم، پولی است که مشتریان شما رضایتمندانه به شما پرداخت می کنند.

منبع: مجله فوربس / نویسنده: عبدو ریانی

توسطمجله فوربس
منبعاتاق بازرگانی تهران
مطلب قبلیمیانگین سنی بنیانگذاران شرکت های میلیارد دلاری
مطلب بعدیتسلط شرکت‌های بزرگ بر اقتصاد جهان با پیشتازی چینی ها

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید