آموزش نصب و کار با ترولی جرثقیل دستی

کار با ترولی جرثقیل دستی

چکیده : یکی از کاربردی ترین ابزارها جهت جابه جایی در جهت افقی، استفاده از ترولی جرثقیل است که برای انواع صنایع مختلف مانند تولیدی، مکانیکی، کارگاهی، سوله ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با اتصال به جرثقیل دستی و سایر جرثقیل ها، علاوه بر جابه جایی به صورت عمودی، امکان حرکت در جهت افقی را نیز فراهم می کند. نصب صحیح ترولی، نقش بسیار کلیدی در عملکرد ایمن و کارکرد بالا دارد. در ادامه قصد داریم آموزش نصب ترولی دستی و کار با آن را آموزش دهیم.

یکی از کاربردی ترین ابزارها جهت جابه جایی در جهت افقی، استفاده از ترولی جرثقیل است که برای انواع صنایع مختلف مانند تولیدی، مکانیکی، کارگاهی، سوله ها و… مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با اتصال به جرثقیل دستی و سایر جرثقیل ها، علاوه بر جابه جایی به صورت عمودی، امکان حرکت در جهت افقی را نیز فراهم می کند. نصب صحیح ترولی، نقش بسیار کلیدی در عملکرد ایمن و کارکرد بالا دارد. در ادامه قصد داریم آموزش نصب ترولی دستی و کار با آن را آموزش دهیم.

مراحل نصب ترولی جرثقیل دستی:

  1. آماده‌سازی دستگاه

قبل از آنکه بخواهید فرآیند نصب را شروع کنید، از سالم بودن تمامی اجزای ترولی دستی مانند زنجیر، چرخ ها، تزمز و قلاب اطمینان حاصل فرمایید. در ابتدا محل نصب ترولی را برروی ریل و یا تیر آهن علامت گذاری نمایید. ابزارهای مورد نیاز نصب از جمله آچار فرانسه، متر و پیچ گوشتی را آماده کنید.

  1. نصب چرخ ها

چرخ های ترولی را به محورها وصل کنید. پس از آنکه متصل کردین، از صحت نصب و محکم بودن چرخ ها اطمینان حاصل کنید.

  1. نصب زنجیر

برای اتصال زنجیر، ابتدا زنجیر را از داخل شیارهای چرخ ها عبود دهید. دقت کنید که زنجیر به طور کامل در شیارها قرار گرفته اند و اصلا شل نباشند.

  1. نصب قلاب:

قلاب را به انتهای زنجیر متصل کنید. سپس از محکم بودن اتصال قلاب به زنجیر مطمئن شوید.

  1. نصب ترمز

ترولی جرثقیل دارای یک دفترچه راهنما است. ترمز را طبق دستورالعملی که در دفترچه وجود دارد، ترولی جرثقیل دستی نصب نمایید. حتما از عملکرد صحیح ترمز اطمینان حاصل کنید.

  1. تنظیم موقعیت ترولی

ترولی را برروی تیرآهن یا ریل قرار دهید. موقعیت ترولی را به گونه ای تنظیم کنید که به طور روان حرکت کند. این کار با استفاده از پیچ و مهره ها صورت می گیرد.

  1. آزمایش نهایی

قبل از استفاده کامل و شرع به کار ترولی جرثقیل دستی، حتما دستگاه را با بار کم تست کنید. همچنین از عملکرد صحیح اجزا مانند زنجیر، چرخ ها، قلاب و ترمز و اجزای دیگر اطمینان حاصل نمایید.

مراحل کار با جرثقیل دستی

  1. بررسی اولیه

قبل شروع کار با جرثقیل دستی تمامی اجزای جرثقیل دستی از جمله بدنه، قلاب و زنجیر را چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. سپس تمامی محاسبات خود را برای محل قرارگیری بار و مسیر حمل بار با جرثقیل را در نظر بگیرید. همچنین قبل از جابه جایی از عدم وجود مانع در مسیر و سقوط بار اطمینان حاصل نمایید.

  1. متصل کردن بار

بار را به طور صحیح به قلاب جرثقیل دستی وصل کنید. پس از اتصال بار، از محکم بودن قلاب و بار اطمینان حاصل نمایید. توجه کنید که بارهای نامتعادل و یا سنگین تر از ظرفیت جرثقیل را به هیچ عنوان بلند نکنید.

  1. بلند کردن بار

با کشیدن زنجیر به سمت خود، بار به آرامی بلند می شود. نکاتی که درهنگام بلند کردن بار باید به آن ها توجه کنید این است که از حرکات ناگهانی و سریع خودداری کنید. همچنین در هنگام بلند نمودن بار تمامی تمرکز خود را روی ایم کار بگذارید.

  1. جابه جا کردن بار

اگر جرثقیل به یک ترولی متصل باشد، با حرکت دادن آن روی ریل یا تیرآهن بار را به راحتی به محل مورد نظر جابه جا کنید. حتما مراقب باشید هیچ مانعی سر راه دستگاه نباشد.

  1. پایین آورن بار

زنجیر جرثقیل را به آرامی به حالت اولیه برگردانید. توجه کنید که به طور ناگهانی و سریع این فرآیند را انجام ندهید.

  1. آزاد کردن بار

پس از آنکه بار را در محل قرارگیری گذاشتیم، قلاب جرثقیل دستی را از بار کاملا جدا می کنیم. از رها کردن بار به طور ناگهانی بپرهیزید.

نکات مهم درهنگام نصب از ترولی جرثقیل دستی

  • قبل از استفاده از ترولی جرثقیل دستی، دفترچه راهنمای آن را مطالعه نمایید.
  • به طور مرتب ترولی جرثقیل دستی را چک کنید و از آن به درستی نگهداری نمایید.
  • درهنگام نصب ترولی جرثقیل دستی نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • از ترولی جرثقیل دستی برای جابه جایی بلند کردن بار، بیش از ظرفیت آن استفاده نکنید.

جمع‌بندی

جرثقیل دستی، ابزاری کاربردی برای بلند کردن و جابجایی بار در انبارها، کارگاه‌ها و سوله‌ها است. استفاده صحیح از این دستگاه، نقش کلیدی در عملکرد ایمن و کارآمد آن دارد. در این مقاله، مراحل کار با جرثقیل دستی را به طور کامل شرح می‌دهیم. با مطالعه این مقاله و رعایت نکات ایمنی، می‌توانید به راحتی با جرثقیل دستی کار کنید و از آن برای بلند کردن و جابجایی بار به طور ایمن و کارآمد استفاده کنید.

مطلب قبلیراهبرد مشاوران مارکتینگ برای افزایش رقابت‌پذیری بیزینس‌ها
مطلب بعدیاخذ شناسه یکتا جلوی فعالیت‌های قاچاق را می گیرد

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید