آشتی ایرانیان با چای ایرانی

سازمان چای کشور گزارش داده که مصرف چای خشک تولید داخلی در سال 1392 نزدیک به 19 هزارتن بود و این رقم در سال 1395 به 31 هزارتن رسید که معادل 63 درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.

بنابر این گزارش، تولید برگ سبز چای در سال 1392 نزدیک به 80 هزارتن بود که با کمک های دولتی این میزان در سال 1395 به 139 هزارتن برداشت برگ سبز چای منجر شد.
محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای به خبرگزاری ایرنا گفته که “مصرف چای تولید داخل به نحوی افزایش پیدا کرده که میزان کل مصرف چای در کشور تغییر نداشته و این امر بیانگر آن است که مردم مصرف خود را از چای خارجی به داخلی تغییر داده اند.”

به گفته رئیس سازمان چای کشور سالیانه 72 درصد چای مصرفی کشور از محل واردات تامین می شود و با تلاش های دولت تدبیر و امید در حمایت از چایکاران ایرانی میزان واردات چای خارجی 11 درصد کاهش داشته است.

آمار نشان می دهد که مصرف چای در ایران سالیانه حدود 110 هزار تن است.
بنابر گزارش سازمان چای کشور، واردات چای خارجی در سال 1392 نزدیک 90 هزار تن بود که در سال 1395 به 80 هزارتن رسید.

آمار نشان می دهد که مصرف چای در ایران سالیانه حدود 110 هزار تن است. واردات چای خارجی در سال 1392 نزدیک 90 هزار تن بود که در سال 1395 به 80 هزارتن رسید.

به گفته آقای روزبهان، این امر سبب شد در دوسال گذشته 100 میلیون دلار در واردات چای خارجی صرفه جویی شود.

چای ایرانی بدون اسانس

رئیس سازمان چای کشور درباره انتقادهای برخی مبنی بر کم رنگ بودن و دلخواه نبودن عطر چای ایرانی گفت: چای ایرانی پس از چای هندی یکی از معطرترین چای های جهان به شمار می رود. چای ایرانی دارای عطر طبیعی است و هیچ نوع اسانسی برای آن بکارگرفته نمی شود.
به گفته اقای روبهان، چای ایرانی دارای عطر طبیعی مطبوع و چای هندی دارای رنگ است زیرا هندی ها چای دارای رنگ زیاد را با شیر می نوشند.
وی درباره رنگ چای ایرانی نیز گفت: اگر مردم به دنبال این هستند که یک قاشق چای حداقل چهار استکان چای بدهد این یک تفکر اشتباه است زیرا یک قاشق چای طبیعی نمی تواند چنین کارایی داشته باشد و اگر چنین چیزی شد بدانند چای مصرفی شان دارای اسانس و رنگ مصنوعی است.
روزبهان افزود: چای ایرانی یکی از طبیعی ترین چای های تولیدی جهان است که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی، کشت در اراضی شیبدار، بارش زیاد، زمستان های سرد و یخبندان (با از بین رفتن آفات) از هیچ نوع سمی برای مبارزه شیمیایی در تولید آن استفاده نمی شود.

ایران انواع مختلف چای سفید، سیاه و سبز تولید می کند و هر کیلوگرم چای سفید ایرانی به قیمت یک میلیون و 200 هزارتومان، چای خشک سیاه بهاره درجه یک با قیمت کیلویی بین 35 تا 40 هزارتومان به فروش می رسد. اما میانگین قیمت چای ایرانی در بازار بین 10 تا 20 هزار تومان است.
اکنون 55 هزار خانوار چایکار در باغات چای به وسعت 21 هزار و 500 هکتار فعالیت دارند و 150 کارخانه عملیات تحویل برگ سبز چای و فرآوری این محصول را برعهده دارند.

 

مطلب قبلیبرنامه حمایتی اسنپ از کودکان کار
مطلب بعدیکتانی پوش های مشهور دنیای فناوری

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید