خانه عمومی کاهش تولید تخم مرغ

کاهش تولید تخم مرغ

0

در زمستان سال گذشته بروز آنفولانزای مرغی در کشور 27 میلیون قطعه مرغ را تلف کرد. مرغداری ها در12 استان کشور درگیر این مشکل شدند. هرچند در این بازه زمانی بازار هیچ وقت با کسری مرغ و تخم مرغ رو به رو نشد اما میزان خسارات وارده به این واحدها جوجه ریزی دوباره را سخت کرد.

اکنون با نزدیک شدن به فصل زمستان نگرانی از بروز دوباره آنفولانزای پرندگان در کشور تشدید شده است و اینکه شیوع دوباره بیماری تولید تخم مرغ در کشور را تا چه اندازه تحت تاثیر قرار می دهد. وضعیت تولید در سال 97 چگونه است؟ آمارها از کاهش میزان تولید تخم مرغ حکایت دارد.

آمارها از کاهش میزان تولید تخم مرغ حکایت دارد

مرکز آمار در گزارشی وضعیت تولید تخم مرغ را بررسی کرده است. براساس این گزارش توليد تخم مرغ خوراكي در مرغداري‌هاي پرورش مرغ تخمگذار ٦٧٤ هزار تن است. در سال 97، ١٧٤٦ مرغداري پرورش مرغ تخمگذار در سطح كشور ثبت شده كه از اين تعداد، ١٣٥٢ واحد فعال و بقيه (٣٩٤واحد) غير فعال است.  سرشماری که در ماه های تیر و مرداد سال 97 انجام شده گویای تغییراتی در وضعیت مرغداری های پرورش مرغ تخم گذار است. در سال ١٣٩٤، ١٤٠٢ مرغداري تخمگذار در كشور بوده است كه از اين تعداد ١١٤٠ مرغداري فعال و مابقي (٢٦٢ واحد) غيرفعال بوده است.

مقدار توليد تخم مرغ در سال ١٣٩٦ در مرغداري‌هاي پرورش مرغ تخمگذار ٦٧٤ هزار تن گزارش شده است كه نسبت به سال ١٣٩٣ حدود ١٠٣ هزار تن کاهش يافته است

مقدار توليد تخم مرغ در سال ١٣٩٦ در مرغداري‌هاي پرورش مرغ تخمگذار ٦٧٤ هزار تن گزارش شده است كه نسبت به آمارگيري انجام شده در سال ١٣٩٣ حدود ١٠٣ هزار تن (١٣ درصد) کاهش يافته است.

تعداد كاركنان شاغل در مرغداري‌هاي پرورش مرغ تخمگذار در سال ١٣٩٦، ١١٤١٦ نفر بوده است كه از اين تعداد ٩٥٢١ نفر شاغل با مزد و حقوق و ١٨٩٥ نفر را شاغل بدون مزد و حقوق تشكيل بوده است. براساس نتايج آمارگيري سال١٣٩٤، تعداد كاركنان شاغل ١٠٦٥٢ نفر بوده كه شامل ٩٣١٥ نفر شاغل با مزد و حقوق و ١٣٣٧ نفر شاغل بدون مزد و حقوق بوده‌ است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی دیروز در گفت وگو با رسانه ها از این گفت که ویروس آنفولانزای مرغی در داخل کشور وجود دارد و با آن دست و پنجه نرم می کنیم اما شرایط نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بهتر است. دولت تلاش کرده با اجرای طرح هایی مثل طرح جامع صنعت طیور شیوع آنفولانزا را کنترل کند اما فعالان بخش خصوصی معتقدند برخی گره ها در سیاست های دولت کنترل آنفولانزا را دشوار کرده و از سوی دیگر برای کنترل این بیماری به هماهنگی و همکاری تمام دستگاه های دولتی نیاز است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل