چرا یک شرکت ترکیه ای به هواپیماهای ایرانی سوخت نداد؟

طبق آمارهای رسمی ترکیه هر سال حدود 2.5 میلیون ایرانی برای گردشگری به ترکیه سفر می کنند که بخش مهمی از آن ها با استفاده از ایرلاین های ایرانی جا به جا می شوند و هر گونه مشکل برای تردد هواپیماهای ایرانی به ترکیه و برعکس می تواند درآمدهای گردشگری این کشور را که یکی از مهم ترین منابع اقتصادی آن هاست، به خطر بیندازد.

در شرایطی که ترکیه از تحریم های نفتی آمریکا معاف شده است، یک شرکت خصوصی این کشور که مسئول تامین سوخت در فرودگاه های ترکیه است در سه روز گذشته از ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده و این موضوع علاوه بر لغو یک پرواز ایرانی باعث بروز مشکلات بسیاری برای ایرلاین های ایرانی شده است. شرکت پترول آفیسی ترکیه، وابسته به ویتول، از دادن سوخت به هواپیماهای ایرانی در ترکیه خودداری کرده است.

روزنامه های ترکیه ای به نقل از مسئولان شرکت پترول آفیسی اعلام کردند که به شرکت‌های حمل و نقل گفته شده بود همزمان با شروع تحریم های نفتی آمریکا به شرکت‌های هواپیمایی ایران سوخت ندهند. البته عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی برای نخستین بار نیست که اتفاق می افتد در دور پیشین تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا ( پیش از توافق هسته ای) هم در برخی از فرودگاه های بین المللی شرکت های سوخت رسان از ارائه سوخت به پروازهای ایرانی خودداری می کردند و به همین دلیل ایرلاین های ایرانی مجبور بودند در طول مسیرهای خود به خصوص مسیر برگشت در برخی از فرودگاه های خاص توقف کرده و سوخت گیری کنند.

البته شرکت ترکیه ای در شرایطی از ارائه سوخت به شرکت های هواپیمایی ایرانی ماهان، آتا، قشم و آسمان و… خودداری کرده است که به صورت میانگین هفته ای 200 پرواز بین ایران و ترکیه از سوی ایرلاین های دو کشور انجام می شود و حالا ندادن سوخت به ایرلاین های ایرانی می تواند به یک چالش در روابط دو جانبه فرودگاهی و حتی اقتصادی تبدیل شود. هم اکنون بسیاری از ایرانی ها پروازهای ترکیه ای را به عنوان ترانسفر به بسیاری از نقاط جهان انتخاب می کنند و شرکت های هواپیمایی ترکیه ای سالانه درآمدهای فراوانی به دنبال جا به جایی مسافران ایرانی به دست می آورند.

به صورت میانگین هفته ای 200 پرواز بین ایران و ترکیه از سوی ایرلاین های دو کشور انجام می شود

همچنین طبق آمارهای رسمی ترکیه هر سال حدود 2.5 میلیون ایرانی برای گردشگری به ترکیه سفر می کنند که بخش مهمی از آن ها با استفاده از ایرلاین های ایرانی جا به جا می شوند و هر گونه مشکل برای تردد هواپیماهای ایرانی به ترکیه و برعکس می تواند درآمدهای گردشگری این کشور را که یکی از مهم ترین منابع اقتصادی آن هاست، به خطر بیندازد. باتوجه به این تبعات به اعتقاد کارشناسان مسئولان دولتی ترکیه باید هرچه سریع تر مشکل سوخت رسانی به شرکت ها و ایرلاین های ایرانی را بر طرف کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مقصود اسعدی سامانی با اعلام اینکه ممانعت از سوخت‌ رسانی به هواپیماهای ایران در ترکیه غیرقانونی است، اعلام کرد:« شرکت فعال در سوخت ‌رسانی به هواپیماها در ترکیه در اقدامی خلاف اصول همکاری‌های مشترک، از پنجشنبه سوخت ‌رسانی به هواپیماهای ایران را متوقف کرده است. شرکت ترکیه‌ ای که در تمامی فرودگاه‌ های اصلی این کشور وظیفه سوخت ‌رسانی به هواپیماها را در اختیار دارد، در اقدامی هماهنگ با تحریم‌های آمریکا از اول نوامبر (پنجشنبه) سوخت ‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده که این مسئله برای ایرلاین‌های ما مشکلاتی را به وجود آورده است.»

هر سال حدود 2.5 میلیون ایرانی برای گردشگری به ترکیه سفر می کنند که بخش مهمی از آن ها با استفاده از ایرلاین های ایرانی جا به جا می شوند

او با اشاره به اینکه هفته ای 200 پرواز به صورت میانگین بین ایران و ترکیه صورت می گیرد و اقدام شرکت ترکیه ای خلاف «حسن نیت» میان دو کشور است، گفت:« این حجم از پرواز مشترک برای فرودگاه‌های ترکیه و اقتصاد این کشور امکانات و امتیازهای قابل توجهی ایجاد کرده است و قطعا هر گونه اقدامی که این همکاری مشترک با ابهام روبرو کند، می‌تواند شرایط را برای همکاری‌های آینده دشوار کند.»

عدم ارائه سوخت به ایرلاین های ایرانی در حالی اتفاق افتاده است که مقامات آمریکایی هشت کشور عمده خریدار نفت از ایران که ترکیه هم یکی از آن هاست، به صورت موقت از تحریم های نفتی معاف کرده اند. ترکیه برای تامین انرژی به شدت وابسته به واردات است و ایران به خاطر نزدیکی، کیفیت نفت خام و قیمت مناسب یکی از اصلی ‌ترین تامین کنندگان نفت این کشور، محسوب می شود.

البته به اعتقاد کارشناسان در این بین آن چه باعث نگرانی می شود، ترس شرکت های خصوصی در کشورهای مختلف از جمله ترکیه برای ادامه همکاری با شرکت های ایرانی است. طبق پیش بینی های کارشناسان باتوجه به شروع دور جدید تحریم های آمریکا که نقل و انتقال مالی و بانکی را شامل می شود، شرکت های بین المللی خصوصی به دلیل ترس از تنبیه های مالی آمریکا ممکن است اقدام به قطع روابط خود با شرکت های ایرانی کنند. در بسیاری از کشورهای جهان دولت ها تنها نقش حاکمیتی و سیاستگذاری را دارند و کارها به بخش خصوصی واگذار شده است و همین موضوع می تواند شرکت های ایرانی را با چالش رو به رو کنند و ما از این پس شاهد اتفاقاتی مانند عدم سوخت رسانی یک شرکت خصوصی ترکیه ای به ایرلاین هایمان باشیم.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
مطلب قبلیقطعات خودروهای CKD تامین شده است/قیمت پراید همچنان ۲۱میلیون تومان
مطلب بعدیتحریم‌های نفتی کمر اقتصاد ایران را نمی‌شکند 

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید