خانه اقتصاد وزیر صنعت و معدن: آب خلیج‌فارس به مشهد منتقل می‌شود

وزیر صنعت و معدن: آب خلیج‌فارس به مشهد منتقل می‌شود

0

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد گفت: این انتقال از بزرگ‌ترین طرح‌های اجرایی در سطح کشور است و هدیه دولت و رئیس‌جمهور کشورمان به این استان در دهه مبارک فجر است که عملیات اجرایی آن هم‌زمان با طرح انتقال آب به استان‌های یزد و اصفهان آغاز می‌شود.

بحث انتقال آب از یک سمت کشور به سمت دیگر، سال‌های سال است که مطرح می‌شود. یک‌بار قرار می‌شود آب دریای خزر به مرکز کشور آورده شود. زمانی طرح این بود که دریای عمان به دریای خزر وصل شود. زمانی از انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه صحبت به میان آمده بود، اما حالا صحبت از انتقال آب خلیج‌فارس به خراسان رضوی شده است. صحبتی که به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهر مشهد و در دیدار با آیت‌الله علم الهدی به میان آورده است. اما هر کارشناسی می‌داند که طرح انتقال آب، طرح پیچیده و نیاز به کار کارشناسی عمقی و زیادی دارد و به این راحتی‌ها قابل اجرا شدن نیست.

امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت دهه مبارک فجر به استان خراسان رضوی و شهر مشهد سفر کرد. او در این سفر دیدارهای جداگانه با آیت‌الله علم الهدی، نماینده مقام معظم رهبری در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد، آیت‌الله مروی تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله اشرفی شاهرودی و آیت‌الله سیدان از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد گفت: این انتقال از بزرگ‌ترین طرح‌های اجرایی در سطح کشور است و هدیه دولت و رئیس‌جمهور کشورمان به این استان در دهه مبارک فجر است که عملیات اجرایی آن هم‌زمان با طرح انتقال آب به استان‌های یزد و اصفهان آغاز می‌شود.

رزم حسینی تصریح کرد: پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز و در مسیر کرمان، خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند. او افزود: اجرای این طرح با مسئولیت وزارت صمت و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور اجرا می‌شود که عملیاتی شدن این طرح، اتفاق بزرگ و تحول عظیمی را در استان‌های مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

در طرف مقابل هم، آیت‌الله علم الهدی، نماینده رهبری در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد نیز در این دیدار تاکید کردند: یکی از عمده مشکلات مرتبط با توسعه صنعتی و معدنی در شرق کشور موضوع تأمین آب بود که با اجرای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس می‌توان امیدوار به تحقق اهداف توسعه‌ای نظام در این منطقه بود. او تصریح کردند: با عملیاتی شدن این پروژه فلات مرکزی و شرق کشور امکان توسعه‌یافتگی بیش‌ازپیش را به دست می‌آورند و مشکلات مرتبط با تأمین آب پایدار برای این استان را مرتفع می‌نمایند.

آیت‌الله مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدار با تقدیر از گام‌های برداشته‌شده ابراز امیدواری تا با اجرای طرح انتقال آب به مشهد الرضا مشکلات صنعتگران و معدن داران در تأمین آب موردنیاز تولیدشان مرتفع شود. عملیاتی شدن این طرح می‌تواند موجبات توسعه صنعتی و معدنی استان خراسان رضوی را فراهم آورد.

در حالی مسئولان صحبت از انتقال آب از خلیج‌فارس به مشهد می‌کنند که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی‌ها نشان می‌دهد در نظام حاضر برای تدوین پروژه‌های انتقال آب، الگوی تبیین کمبود و مازاد آب بیشتر مبتنی بر الگوی مدیریت عرضه محور است و نظام حکمرانی از منظر فرایندهای پایش و ارزیابی، حل تعارضات، پاسخگویی و مشارکت وضعیت نامطلوبی دارد. همین‌طور از منظر پایداری، نشان داده شد که ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی این پروژه‌ها با ریسک‌ها و محدودیت‌های جدی مواجه است. علاوه بر این موارد، وضعیت حقوق بهره‌برداران از منظر مسئله توزیع دارای نواقص جدی است. درنتیجه می‌توان گفت، ساختار و فرایند تدوین‌شده برای تصمیم‌گیری پیرامون اجرای چنین پروژه‌هایی باید اصلاح شود و تدوین قانون برای این امر، می‌تواند نقطه اتکایی برای اصلاحات لازم باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل