هک رشد چیست؟ هر آنچه که باید در مورد هک رشد (Growth Hacking) بدانید

هک رشد چیست؟ هر آنچه که باید در مورد هک رشد (Growth Hacking) بدانید

برای اولین بار در سال 2010 بود که «شان الیس» یک بیزینس کوچ حرفه‌ای، عبارت هک رشد را استفاده کرد. وقتی از او پرسیدند چرا این اصطلاح را ساختی، اینطور جواب داد که «چیزی را اختراع کردم که جایگزین خودم باشد». به‌نوعی شان الیس یک روش بازاریابی از خود به‌ جا گذاشت تا کلیه افراد قادر به استفاده از آن باشند؛ زیرا هزینه استخدام یا مشاوره با یک بیزینس کوچ بسیار بالاست. از طرفی کسب‌وکارهای بسیاری هستند که نیاز به کمک دارند، در نتیجه روش هک رشد طی مدت زمان کوتاهی محبوبیت بسیاری کسب کرد. در هک رشد سعی و تلاش کلیه کارکنان روی رشد و توسعه شرکت و به‌ موفقیت رساندن آن است.
اگر تصور می‌کنید که هک رشد بسیار پیچیده و سخت است؛ فقط کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و کسب و کار خود را نجات دهید. 

هک رشد؛ استفاده از تکنیک‌های بازاریابی مقرون به‌صرفه برای رشد

منظور از هک رشد یا خلق رشد، طراحی یک فرایند سریع برای پیشرفت یک مجموعه است. به‌زبانی ساده‌تر هک رشد مجموعه اقداماتی است که به منظور رشد و ترقی یک کسب و کار انجام می‌شود. در Growth Hacking بدون هزینه‌های گزاف از تجزیه، تحلیل داده‌ها و خلاقیت استفاده می‌‌شود تا مسیر شفافی برای رشد یک کسب و کار طراحی شود. در این مسیر دائما تکنیک‌های جدیدی برای جذب کاربران ارائه می‌شود که فرضیه اولیه است. هکرهای رشد شروع به آزمایش فرضیه‌ها می‌کنند تا بهترین روش برای ایجاد نتایج مطلوب را پیدا کنند. 

سپس با استفاده از اطلاعات به دست آمده حاصل تحلیل داده‌ها، فرایندهای جدیدی طراحی می‌شود که کسب و کار را رشد خواهند داد. در فرایند هک رشد، هکرهای رشد مانند دکتر حسین طاهری نقش بسیار مهمی دارند. هکرهای رشد نه‌تنها باید دریابند که کدام روش بهتر است، بلکه باید کشف کنند چرا این روش خوب کار می‌کند! این افراد دائما انتظارات و هدف مشتری را بررسی می‌کنند تا پیشنهادهای خود را برای بهبود محصول ارائه می‌دهند. 

هک رشد چیست؟ هر آنچه که باید در مورد هک رشد (Growth Hacking) بدانید

هدف از هک رشد در بازاریابی چیست؟

هک رشد معمولا توسط کسب‌وکارهایی استفاده می‌شود که در ابتدای مسیر خود هستند. این مجموعه‌ها باید درآمد و سهم خود از بازار را در سریع‌ترین زمان ممکن افزایش دهند. اما از طرفی در ابتدای این مسیر میزان بودجه بسیار پایین است و روش‌های تبلیغات سنتی نمی‌تواند مفید باشد. این موقعیت، بهترین زمان برای استفاده از هک رشد است؛ زیرا تنها هزینه آن خلاقیت است! با این روش می‌توانید حداکثر مشتری را در کمترین زمان ممکن به‌دست آورد. از‌همین‌رو هکرهای رشد روش‌های متفاوتی برای توسعه کسب و کار را طراحی کرده‌اند که بسیار مفید و کم هزینه هستند. برای آشنایی با یکی از بهترین هکرهای رشد ایران، صفحه اینستاگرام حسین طاهری در دسترس است که نباید فرصت دیدن آن را از دست بدهید. 

تفاوت بین هک رشد و بازاریابی؛ دو رویکرد متفاوت برای جذب مشتری

اگر بخواهیم به سوال «هک رشد چیست؟» پاسخ دهیم،‌ باید بگوییم هک رشد بین خلاقیت و بازاریابی است. در نتیجه نمی‌‌توان آن را یک روش بازاریابی خطاب کرد، در حقیقت هک رشد رویکردی است که کسب و کار شما را به سمت رشد سوق می‌دهد. شما می‌توانید تفاوت‌های هک رشد و بازاریابی را در ادامه مطالعه کنید:

  • اهداف: در بازاریابی با روش‌های سنتی، تمرکز روی آگاهی برند و افزایش فروش است. اما هدف هک رشد، توسعه و رشد کسب و کار با طراحی یک قیف برای جذب مخاطب است. 
  • محصول: در بازاریابی سنتی کلیه روش‌ها به محصول شما ختم می‌شود. به‌زبانی ساده‌تر یعنی بازاریابی می‌کنید تا بفروشید. اما هک رشد فراتر می‌رود و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولی را بهبود ببخشند که مورد علاقه مخاطبان است. 
  • تخصص: بازاریاب‌ها علا‌وه‌بر طراحی روشی برای فروش بیشتر، باید کمپین‌های تبلیغاتی ساخته و نتایج خود را ارائه دهند. اما هکر رشد به‌تنهایی توانایی حل کلیه مسائل را دارد و راه‌حل‌هایی بسیار کامل و بی‌نقص ارائه می‌دهد. هکرهای رشد تاثیر کلی بازاریابی روی کسب و کار را بررسی می‌کنند. 
  • بودجه: همانطور که می‌دانید روش‌های تبلیغاتی سنتی، مستلزم به بودجه‌ای برای اجرا هستند. تبلیغات تلویزیونی، ارسال اس ام اس، تبلیغات محیطی و ارسال ایمیل برخی از روش‌های بازاریابی سنتی هستند. اما در هک رشد اینطور نیست و تنها هزینه‌ای که شما باید بپردازید، استفاده از خلاقیت برای طراحی فرایند‌های جدید است. 

هک رشد و بازاریابی تفاوت‌های بسیاری دارند، اما به یکدیگر متصل هستند. برای فروش بیشتر شما به بازاریابی نیاز خواهید داشت و برای رشد و توسعه به روش‌های هک رشد.

هک رشد چیست؟

استراتژی‌های هک رشد که مجموعه‌‌تان را نجات می‌دهد‍!

در حقیقت بدون کمک گرفتن از یک هکر رشد، شما نمی‌توانید هک رشد را انجام دهید. البته اگر دانش کافی را در این زمینه دارید، پیشنهاد می‌کنیم خودتان تبدیل به یک هکر رشد شوید. برخی از استراتژی‌های رایج هک رشد، موارد زیر هستند:

  • طراحی شخصیت برند
  • درک نیاز مخاطب و تحلیل آن
  • یافتن کانال‌های ارتباطی جدید
  • استفاده از محتوای تعاملی
  • طراحی یک ابزار رایگان

شما می‌توانید با استفاده از این روش‌‌ها، هک رشد سازمان خود را انجام دهید و شاهد رشد و توسعه کسب‌وکارتان باشید.

برای استفاده از روش هک رشد از بیزینس کوچ‌ها کمک بگیرید

در این مقاله تلاش کردیم به سوال «هک رشد چیست» پاسخ دهیم و کلیه مواردی که باید در مورد این اصطلاح بدانید را بررسی کردیم. برای پیاده سازی فرایند هک رشد، شما به یک هکر رشد نیاز دارید. فردی که چالش‌های این مسیر را بشناسد و به شما کمک کند تا شرکت خود را توسعه دهید. علاوه‌بر این، باید فرصت‌ها را شناسایی کند و محصولات را باتوجه‌به خواسته‌های کاربران بهبود دهد. هکرهای رشد در ایران تعداد کمی دارند، اما یکی از بهترین‌ها قطعا دکتر حسین طاهری است. این فرد با سال‌ها تجربه در زمینه کسب و کار،‌ دوره‌‌های خاص و مفیدی عرضه کرده است. این دوره‌ها و مقالات مفید آموزشی در آدرس  «hosseintaheri.ir» که وبسایت رسمی دکتر حسین طاهری است، وجود دارند.

مطلب قبلیامسال ۲ میلیون نهال در شرکت پالیز نهال تولید شد
مطلب بعدیبهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی برای بازدهی بهتر چه موقعی است؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید