خانه عمومی هشدارهای جهانی از کاهش رشد اقتصادی چین

هشدارهای جهانی از کاهش رشد اقتصادی چین

0

سیاستمداران چینی تلاش کرده اند تا مسیر وام دادن را از شرکت های دولتی به سمت همتایان خصوصی کارآمد تر منتقل کنند. اما تاکنون نتایج ضعیف بوده است.

 اقتصاددانان هشدار داده اند که رشد اقتصادی چین در دهه بعدی می تواند تا 2 درصد کاهش پیدا کند. سی ان بی سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، چین در میان اقتصادهای نوظهور عملکرد قوی داشته است، حتی اگر رشد آن کاهش یابد. اما این پایان کار نیست.

به گفته تحلیلگران، ‌رشد اقتصادی چین می تواند در دهه بعدی 2 درصد کاهش یابد. این کاهش از سطح پیش بینی 6.0 تا 6.5 درصدی در سال جاری توسط تحلیلگران بوده است. مارک ویلیامز، کارشناس ارشد Chief Asia Economist، دیروز در کنفرانس سالانه سرمایه گذاری در سنگاپور گفت: دوره چین به عنوان یک بازار نوظهور خوب به پایان رسیده است.

به گفته تحلیلگران، ‌رشد اقتصادی چین می تواند در دهه بعدی 2 درصد کاهش یابد

سخنرانان در این مراسم به ریسک های دیگر و همچنین تغییر جمعیت در دومین اقتصاد بزرگ جهان اشاره کردند. به گفته آنها این ریسک ها، شامل مشکلات بدهی، کاهش نیروی کار و کاهش بیشتر بهره وری است.

این پیش بینی ها از صحبت های لی کیکیانگ، نخست وزیر این کشور به دست آمد. او گفته بود که رشد اقتصادی رسمی در سال جاری 6.0 تا 6.5 درصد خواهد بود که کمتر از سال گذشته است.

او همچنین هشدار داد که ریسک های بزرگتری برای اقتصاد آسیا وجود دارد و ما باید خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم.

خطرات پیش رو

مشکلات بدهی چین از بین نخواهد رفت. جولیان ایوانز پریچارد، اقتصاددان مخالف دولت گفت که نگرانی واقعی درباره بدهی شرکت ها و خانوارها وجود دارد. او افزایش سطح بدهی را در شیوه های وام دهی ضعیف عنوان کرده است.

سیاستمداران تلاش کرده اند تا مسیر وام دادن را از شرکت های دولتی به سمت همتایان خصوصی کارآمد تر منتقل کنند. اما تاکنون نتایج ضعیف بوده است.

به گفته تحلیلگران، اطلاعات نشان می دهد که هزینه سرمایه گذاری شرکت های دولتی نسبت به چند سال پیش بیشتر شده است. به گفته ایوانز، ریسک واقعی برای سرمایه گذاران بخش املاک است که بیشترین وام را برای تامین هزینه خرید زمین دریافت کرده اند.

برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که پکن می تواند در سال جاری با دادن وام های بیشتر اقتصادش را تحریک کند. اما ولیلیامز هشدار داده است که مشکل اقتصادی چین تا الان به دلیل اعطای «وام های سایه» بوده است.

سیستم بانکداری سایه به فعالیت های انجام شده توسط شرکت های مالی خارج از بخش رسمی بانکداری اشاره دارد که نظارت کمتری روی آنهاست و ریسک بیشتری به همراه دارد.

بانک های دولتی معمولا ترجیح می دهند به شرکت های متعلق به دولت وام دهند، به همین دلیل هم بخش خصوصی برای گرفتن وام درگیر باندهای سایه می شود.

بهره وری و نیروی کار

به گفته ویلیامز، موتور زیربنایی رشد سریع اقتصادی چین رو به خاموشی است. نیروی کار کاهش یافته و این هم به دلیل قانون تک فرزندی دهه 1970 است که دولت چین اعمال می کرد. به این ترتیب رهبران بهره وری رو به کاهش هستند.

طبق گزارش ها پیش بینی می شود که نیروی کار چین در سال 2030 کاهش پیدا می کند که باعث کاهش حدود 0.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی می شود. در حال حاضر، جمعیت فعال چین هرسال 0.2 درصد کاهش پیدا می کند.

در سال 2018، تنها 15 میلیون نوزاد در چین به دنیا آمد که 12 درصد کمتر از سال قبل و حدود یک سوم کمتر از پیش بینی سه سال گذشته است. از سال 2015، چین اجازه داد که هر زوج دو فرزند داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل