قیمت کود سال آینده گران نمی‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه برای سال آینده برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود نداریم،گفت: بیش از ۸۰ درصد کودهای تدارک شده توسط این شرکت، داخلی است. ‌

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رسولی در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود با بیان اینکه در سال جاری، برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به این شرکت، تامین ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تن انواع کودهای شیمیایی از نوع ازته، فسفره و پتاسه بوده است، اظهارداشت: از این میزان تاکنون، یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن تامین شده و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از طریق شرکت خدمات حمایتی به کشاورزان عرضه شده است.

وی افزود: در حال حاضر، میزان ذخایر استراتژیک این شرکت از سه نوع کود (ازته، فسفره و پتاسه) بیش از ۳۰۰ هزار تن است که با این میزان ذخیره، به استقبال کشت بهاره می رویم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد کودهای تامین و تدارک شده توسط این شرکت، تولید داخلی است و مابقی از طریق واردات تامین می شود.

رسولی ادامه داد: سهم تامین کودهای مورد نیاز از تولید داخل تا پایان سال نه تنها کاهش نمی یابد بلکه افزایش هم پیدا می کند.

 وی با بیان اینکه  این درحالیست که سال ۸۶ فقط ۲۰ درصد کود مورد نیاز کشور از داخل تامین می شد، گفت: در این سال بخش عمده کود اوره وارداتی بود در حالی که الان ۱۰۰ درصد آن وارداتی است و بیش از ۲.۵ میلیون تن هم در این زمینه صادرات داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره اینکه کود وارداتی از چه کشورهایی تامین شده است؟، افزود: با برنامه ریزی هایی که امسال انجام شد، ما سه مرحله مناقصه بین المللی برگزار کردیم و شرکت‌هایی از کشورهای هلند، آلمان، بلغارستان، لبنان و چین در مناقصه خرید ما شرکت کردند، بنابراین تامین محمولات ما صرفا از چین انجام نشده است هر چند که چین نیز یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات کشاورزی جهان است، چنانچه نظارت خوبی وجود داشته باشد محصولات خوبی تامین می کند.

برای ۳۵ نوع کود غیریارانه‌ای با شرکت‌های داخلی قرارداد بستیم و در مجموع ۴۲ نوع از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین می‌شود

رسولی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای ۳۵ نوع کود غیریارانه‌ای با شرکت‌های داخلی قرارداد بستیم و در مجموع ۴۲ نوع از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین می‌شود.

وی درباره قیمت کود نیز با بیان اینکه  امسال علی رغم افزایش قیمت خرید کودهای داخلی و خارجی، قیمت عرضه این نهاده را به کشاورزان افزایش نداده ایم، گفت: برای سال آینده نیز برنامه ای برای افزایش قیمت کود نداریم.

این مقام مسئول درباره افزایش قیمت کود بویژه کود اوره  از سوی پتروشیمی‌ها نیز اظهارداشت: براساس حکم دیوان عدالت اداری، مبنای قیمت‌های بورس کالا است و از سال ۹۲ از پتروشیمی‌ها بر همین اساس تحویل می‌گیریم و برای سال ۹۷ هم قیمت کود اوره با نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کننده از پتروشیمی‌ها باید تحویل گرفته شود، چرا که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از کشاورزان است.

وی درباره  نرخ گذاری کود اوره نیز افزود: هر کیسه ۵۰ کیلویی کود اوره را ۳۱ هزار تومان خریداری و ۳۷ هزار تومان به کشاورزان می‌فروشیم و در تلاش هستیم تا در حد امکان افزایش قیمتی را اعمال نکنیم.

رسولی با اشاره به اینکه در حوزه دانه های روغنی امسال ۳۸۵ هزار تن بذر در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، تصریح کرد  بخش عمده ای از بذور (بخصوص گندم و جو) که توسط این شرکت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، از تولید داخلی است و ۱۰۰درصد بذوری وارداتی (که عمدتا بذور دانه های روغنی هستند) از برندهای شرکت های معتبر دنیاست.

مطلب قبلی“صرف هزاران میلیارد تومان برای ٢٠٠ ساعت اوج مصرف برق، باید متوقف شود”
مطلب بعدیکوچ سرمایه‌های سرگردان به بازار ارز