علت اتومات نکردن پمپ باد و یکسره شدن آن

علت اتومات نکردن پمپ باد و یکسره شدن آن

وقتی پمپ باد به صورت خودکار خاموش یا روشن نشود اصطلاحا می گویند که اتومات نکرده است. قطع و وصل نشدن به موقع برق و عدم شناسایی به موقع علت اتومات نکردن پمپ باد ممکن است پیامدهایی از جمله اتلاف انرژی و مستهلک شدن دستگاه را به دنبال داشته باشد. به طور مثال در صورت اتومات نکردن و خاموش نشدن یک کمپرسور باد 1000 لیتری برق زیادی مصرف می شود و امکان دارد برخی از قطعات دستگاه آسیب ببینند.

5 دلیل خاموش و روشن نشدن خودکار پمپ باد

پمپ باد به صورت اتومات کار می کند؛ یعنی وقتی میزان هوای داخل مخزن از حدی کمتر می شود، کمپرسور به صورت خودکار روشن شده و شروع به ذخیره سازی هوای فشرده در مخزن می کند. همچنین زمانی که میزان هوای داخل مخزن به حد مطلوب می رسد؛ کمپرسور به صورت خودکار خاموش شده و روند تولید هوای فشرده متوقف می شود. خاموش و روشن نشدن خودکار کمپرسور (اتومات نکردن آن) دلایل مختلفی از جمله خرابی پرشر سوئیچ دارد که عدم تشخیص آن می تواند هزینه های اضافی به دنبال داشته باشد.

مهم ترین دلایل اتومات نکردن کمپرسور به شرح زیر است:

  • ایرادات مربوط به پرشر سوئیچ
  • نشتی در اتصالات یا مخزن کمپرسور
  • خرابی شیر یکطرفه کمپرسور
  • انسداد لوله ها و فیلتر هوای کمپرسور
  • خرابی شیر اطمینان کمپرسور

1. ایرادات مربوط به پرشر سوئیچ؛ اصلی ترین علت اتومات نکردن پمپ باد

علت اتومات نکردن پمپ باد

اصلی ترین علت اتومات نکردن پمپ باد، خرابی پرشر سوئیچ (Pressure Switch) است. این قطعه که در همه کمپرسورها از جمله پمپ باد کوچک، یخچالی، سایلنت، صنعتی و … به کار می رود وظیفه کنترل، تنظیم فشار، خاموش و روشن کردن کمپرسور را بر عهده دارد. به همین دلیل به آن قطع کن کمپرسور نیز می گویند. پرشر سوئیچ با استفاده از سنسور فشار، همواره فشار هوای داخل مخزن را اندازه می گیرد و در صورت بالا یا پایین بودن فشار هوا بیش از حد مجاز؛ کمپرسور را به صورت خودکار خاموش یا روشن می کند.

  • تنظیمات نادرست پرشر سوئیچ: در صورتی که کمترین یا بیشترین میزان فشار مجاز هوای داخل مخزن، برای پرشر سوئیچ به درستی تعریف نشده باشد؛ کمپرسور اتومات نمی کند.
  • خرابی پرشر سوئیچ: در صورتی که قطعات داخلی پرشر سوئیچ مانند سنسور فشار یا اتصالات داخلی آن خراب شده باشند؛ کمپرسور باد به درستی اتومات نمی کند.

2. وجود نشتی در اتصالات یا مخزن کمپرسور 

در صورتی که مخزن کمپرسور، اتصالات یا لوله های آن نشتی داشته باشند؛ فشار هوای داخل مخزن به حد مجاز نمی رسد و اصطلاحا کمپرسور یکسره می شود.

3. خرابی شیر یک طرفه کمپرسور

علت اتومات نکردن پمپ باد

شیر یکطرفه کمپرسور در مسیر بین مخزن پمپ باد و کمپرسور قرار می گیرد. این شیر وظیفه دارد تا جلوی بازگشت هوا از مخزن به داخل کمپرسور را بگیرد. در صورتی که شیر یکطرفه خراب شده باشد هوا از مخزن به درون کمپرسور با می گردد و فشار هوای داخل مخزن به حد مطلوب نمی رسد. در این شرایط پمپ باد به صورت یکسره کار می کند و خاموش نمی شود.

4. انسداد لوله ها و فیلتر هوای کمپرسور

وجود رسوب درون لوله ها و کثیف بودن فیلتر هوا علاوه بر اتومات نکردن؛ می توانند علت باد نکردن پمپ باد نیز باشند. اگر جریان هوا به دلایلی مانند وجود رسوب در لوله ها یا تمیز نکردن فیلتر هوا به صورت دوره ای، محدود شود دست کم، مخزن پمپ باد خیلی دیر پر می شود. در صورت حاد بودن مشکل و انسداد بیش از حد لوله ها و فیلتر هوا، پمپ باد کلا اتومات نمی کند.

5. خرابی شیر اطمینان کمپرسور

علت اتومات نکردن پمپ باد

وظیفه شیر اطمینان کمپرسور (سوپاپ اطمینان) کنترل فشار بیش از حد هوا است. در واقع اگر به هر دلیلی فشار داخل مخزن پمپ باد از حد مجاز بیشتر شود؛ شیر اطمینان به طور خودکار باز شده و هوای اضافه تخلیه می شود. حالا اگر شیر اطمینان به درستی بسته نشود؛ ممکن است همواره مقداری از هوای فشرده به بیرون نشت کند. در این شرایط میزان هوای داخل مخزن به حد مطلوب نمی رسد و پرشر سوئیچ تا زمانی که جلوی نشتی گرفته نشود و هوای داخل مخزن به حد مجاز نرسد؛ برق دستگاه را قطع نمی کند.

جمع بندی

مهم ترین علت اتومات نکردن پمپ باد در مشکلات مربوط به پرشر سوئیچ، وجود نشتی در کمپرسور، خرابی شیر یکطرفه، خرابی شیر اطمینان و انسداد فیلتر هوا خلاصه می شود. اما ممکن است دلایل دیگری از جمله وجود مشکلاتی در موتور کمپرسور و خرابی رله یا مدار نیز منجر به اتومات نکردن کمپرسور شوند. در صورت عدم شناسایی علت خاموش و روشن نشدن خودکار کمپرسور پیشنهاد می شود از یک متخصص کمک بگیرید.

مطلب قبلیآموزش plc
مطلب بعدیهنر آراستگی مو با برس موی Brend

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید