نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که برای صدور مجوز حلیت برای پرورشدهندگان حیوانات حرام گوشتی مانند قورباغه، کروکودیل و … به شرط مصرف نشدن در بازار داخلی و صادرات هیچ مانعی وجود ندارد. اما همان گونه که خوردن اینگونه محصولات حرام است، خوردن محصولات آلوده و مضر برای سلامت انسان نیز حرام است.
آنظامروز (دوشنبه) در نشست خبری یازدهمین همایش ملی و دومین جشنواره هنری فرهنگ و مدیریت جهادی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه آیا مجوز حلیت برای حیوانات حرامگوشت به شرط صادرات صادر میشود؟ اظهار کرد: حیوانات بسیاری وجود دارند که شرعا نمیتوانند در سیکل غذایی مردم قرار گیرند و به اصطلاح شرعی، حرامگوشت محسوب میشوند. اما گاهی اوقات تولید و پرورش آنها یک سلسله منافعی برای پرورشدهندگان و تولیدکنندگان دارد که از نظر اسلامی هم حرام محسوب میشود.
وی افزود: به عنوان مثال برخی از حیوانات هستند که جنبه دارویی دارند و از آنها برای تولید دارو استفاده میشود اما حرامگوشت هستند و خوردن آنها حرام است؛ لذا در حکم شرعی به شرط آنکه مورد استفاده دارویی قرار بگیرد و بدل حلال آن وجود نداشته باشد، مانعی ندارد. از سوی دیگر برخی حیوانات نیز مصرف خوراکی ندارند اما به صورت داروهای غیرخوراکی مانند داروهای پوستی از آنها استفاده میشود که مانعی ندارد و برخی دیگر نیز مصارف غیردارویی دارند که میتوان به کروکودیل اشاره کرد.
پرورش حیوانات حرامگوشت مشروط به صادرات مجوز دارد
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: پرورش کروکودیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذاب است، چراکه به عنوان مثال از پوست آن برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش و حتی لباس استفاده میکنند که مانعی ندارد اما مردم باید توجه داشته باشند که به هنگام نماز خواندن آن لباس را نپوشند. البته کروکودیل جزو حیوانات حرام گوشتی است که هیچ مصرفی در داخل ندارد اما با توجه به اینکه کشورهای غیراسلامی از گوشت حیواناتی که استفاده میکنند، میتوان به شرط صادرات، آنها را تولید کرد که هیچ منعی ندارد، چرا که بر اساس فتوای اکثر فقها انجام دادن بیع حرام با کسی که آن را حلال میداند، مجاز است و گرچه فتوای مقام معظم رهبری خلاف این مسئله است اما در تماسی که با بیت ایشان داشتیم اعلام شد که در این زمینه سختگیری صورت نگیرد و به شرط صادرات، مانعی برای تولید و پرورش ایجاد نشود.
وی افزود: بنابراین اگر برای پرورش و تولید چنین حیواناتی مراحل قانونی لازم طی شود، مانعی از نظر شرعی وجود ندارد و مجوز حلیت به آنها میدهیم که درباره حیواناتی مانند کروکودیل، قورباغه و … مجوزهایی در گذشته صادر شده و از این به بعد نیز در صورت وجود درخواست، مجوز صادر میشود.
سختگیری بسیار بالا در شرعی بودن کشتار دام و طیور
آیت الله عالمی همچنین در خصوص چگونگی نظارت جمعی بر کشتار دام و طیور در کشتارگاههای داخلی و خارجی و انتقادات مطرح در این باره اظهار کرد: درباره کشتارگاهها و نظارت شرعی جفا شده است، چرا که سختگیری بسیاری در این زمینه صورت میگیرد و تمام کشتارها در داخل و خارج از کشور به صورت موردی مورد نظارت ناظران شرعی قرار میگیرد. به گونهای که همه ناظران از اولین کشتار در روز تا آخرین آن در کشتارگاهها حاضر و ناظر هستند که در هیچ کشور اسلامی این گونه سختگیری وضع نمیشود.
به گفته نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، ناظران شرعی بر سه مسئله باید نظارت کنند که شامل حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شستوشو و پاک بودن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هر گونه اجزای حرام است. به عنوان مثال برای لاشه گاو به دلیل اینکه ستون فقرات این حیوان در کشتارگاه به دو قسمت تقسیم میشود، باید نخاع آن خارج شود، چرا که جزو اجزای حرام است اما در گوسفند به دلیل اینکه شقه به صورت کامل بوده و نخاع بیرون نمیآید ضرورتی ندارد و مردم هنگام مصرف باید به این نکته توجه کنند.
نظارت بر ذبح شرعی در کشتارگاههای خارجی به خارجیها واگذار نمیشود
وی با بیان اینکه همه کسانی که میخواهند در کشتارگاهها ذبح انجام دهند، قبل از آنکه وارد کشتارگاه شوند، به صورت کامل آموزش می بینند و احکام فقهی ذبح را یاد میگیرند، اظهار کرد: این افراد پس از گذراندن دوران آموزشی کارد و مجوز قصابی برای ذبح را دریافت میکنند.
آیت الله عالمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده میشود که ذبح در خارج از کشور در حال واگذاری به طرف خارجی است و آیا در این زمینه موازین شرعی رعایت میشود؟ تصریح کرد: از نظر بهداشتی و نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی مختار است که ذبح را به طرف خارجی واگذار کند اما نظارت شرعی نیز در اختیار نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی است و در جای خود باقی میماند.
خوردن محصولات کشاورزی آلوده و مضر، حرام است
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: خوردن محصولات حرام گوشت یا غذاهای حرام از نظر شرعی به تنهایی ممنوع نیست، بلکه در برخی موارد خوردن محصولی مانند شیر یا دیگر محصولات کشاورزی که دارای آلودگی بالا باشد و برای سلامت انسان مضر است، آن هم نیز حرام میشود. حتی اگر آن محصول شیر باشد که به عنوان شفای همه بیماریها شناخته میشود؛ بنابراین همه تولیدکنندگان و توزیعکنندگان در صورت آگاهی از آلوده بودن و مضر بودن آن مرتکب عمل حرام میشوند باید با آنها برخورد شود.
مجله خبری ایکسب، بازتاب اخبار و گزارشهای صنعت و اقتصاد ایران و جهان