سرمایه گذاری خطرپذیر؛ موتور حرکت کسب و کارهای نوپا

 سرمایه گذاری خطرپذیر راهی است که به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند با تامین نیازهای مالی خرد جوانان خلاق، توسعه کسب و کارهای نوپای آنان را شتاب دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تامین مالی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین الزام های توسعه کسب و کارهای نوپا (استارت‌آپ‌ها) مطرح بوده است.

با برخورداری از منابع مالی کافی برای توسعه فنی کسب‌و‌کار، تجهیز تیم مناسب و حرفه‌ای، بازاریابی و راه‌اندازی پویش‌های تبلیغاتی و مانند آنها می‌توان استارت‌آپ‌ها را در عرصه رقابت با سایر کسب‌و‌کارها توانمند ساخت.

یکی از مواردی که می تواند به این تامین مالی کمک کرده و به قولی باعث شود کسب و کارنوپا گلیم خود را از آب بیرون بکشد، سرمایه گذاری خطرپذیر است.

سرمایه خطرپذیر چیست؟
سرمایه خطرپذیر (Venture Capital) سرمایه‌ای است که همراه با کمک‌های مدیریتی در اختیار شرکت‌های جوان، کوچک، بسرعت در حال رشد و دارای آتیه اقتصادی قرار داده می شود.

سرمایه گذاران خطرپذیر به طورعمده شرکت های درحال رشد و تازه تاسیس را تامین مالی می کنند، سهام شرکت را می خرند (تامین مالی از طریق دارایی)، در توسعه محصول یا خدمات جدید کمک می کنند، با مشارکت فعال در شرکت ارزش می آفرینند، با انتظار سود بالاتر ریسک های بیشتر را می پذیرند و در نهایت گرایش بلندمدت دارند.

آنان در واقع واسطه مالی میان موسسه های سرمایه‌گذار اصلی (صندوق‌های دارای امکان سرمایه‌گذاری نظیر صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، موسسه های بیمه و غیره) و شرکت‌های بسرعت در حال رشد نوآوری- محور است.

سرمایه گذاری خطرپذیر در فناوری اطلاعات
ضرورت ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر ویژه بخش فناوری اطلاعات، مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را واداشت برای آگاهی از نظر فعالان این بخش و نیز صاحبان صندوق های سرمایه گذاری کشور آستین بالا بزنند.

در همین پیوند نشست جذب سرمایه گذاری در بخش فناوری اطلاعات برگزار شد تا به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دست اندرکاران این امر، برای چگونگی راه اندازی آن به تصمیم درست و واحد دست یابند.

«عمارت کلاه فرنگی» در خیابان شریعتی تهران که زمانی مرکز بیسیم ایران بود و الان موزه ای برای ارتباطات و فناوری اطلاعات شده است، محل این نشست بود.

این مکان که سال 1213 هجری قمری به دست فتحعلی شاه قاجار در جاده قدیم شمیران و تقاطع عباس آباد کنونی به وسعت 21 هکتار بنا نهاده شد، شامل قصر قاجاری بود که تا سال 1370 هجری قمری پابرجا ماند و سپس رو به ویرانی نهاد اما نام قصر باقی ماند.

قصر قاجاری در سال 1301 هجری شمسی به دستور پهلوی اول به ساختمان بیسیم تبدیل شد و در سال 1379 به موزه مخابرات تغییر کاربری داد.

اکنون این مکان در محاصره ساختمان های متعدد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد.

 ضرورت جذب سرمایه برای بخش فناوری اطلاعات
آنگونه که رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است، سرمایه گذاری خطرپذیر لوکوموتیو بخش فناوری اطلاعات است.

«رسول سراییان» از فرصت آزادسازی داده های در اختیار دولت گفت و اینکه 80 درصد داده های در اختیار بخش کشاورزی با امضای یک تفاهمنامه در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار گرفته است و این روند ادامه خواهد یافت.

رییس انجمن سرمایه گذاری جسورانه نیز از فعالیت نزدیک به چهار هزار استارت آپ و 40 شرکت شتاب دهنده خبر داد و گفت: اکنون در ایران 170 پارک علم و فناوری شکل گرفته است و 60 نهاد مالی در ارتباط با بخش فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

«رضا زرنوخی» ادامه داد: اکنون 21 صندوق پژوهش و فناوری و هفت صندوق جسورانه شکل گرفته است.

انتظار می رود دولت در این شرایط منابع مالی خود را برای حمایت از سرمایه گذاری ها هدایت کند تا بحران های موجود برطرف شود

وی از محدودیت بخش سرمایه گذاری های جسورانه به سبب نگرانی های ارزی و مالی گفت و افزود: انتظار می رود دولت در این شرایط منابع مالی خود را برای حمایت از سرمایه گذاری ها هدایت کند تا بحران های موجود برطرف شود.

راه اندازی بازار دارایی های فکری در فرابورس
در بورس ایران بازار دارایی فکری راه اندازی شده و ساختارهای صندوق های جسورانه در قالب «فان» (صندوق) شکل گرفته است و 24 صندوق تقاضای تاسیس کرده اند که به گفته رییس فرابورس ایران، تقاضای 14 نفر بررسی شده و موافقت اصولی دریافت کرده اند.

«امیر هامونی» ادامه داد: راه اندازی صندوق های «فان دا فانز» نیز مصوب شده که با حداقل سرمایه 500 میلیارد تومان شکل می گیرد و نیز بخش «فین استارز» برای فعالان در تولید ابزارهای مالی نوین «فین تک» سامان می یابد.

به گفته وی، تزریق منابع وجوه اداره شده می تواند به اکوسیستم استارت آپی کمک کند.

 شرایط فعلی برای فعالان بخش فناوری طلایی است
نگاه مدیران و فعالان بخش فناوری اطلاعات به افزایش امید بین جوانان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تحریم ها را فرصت بی نظیری برشمرد برای ارتقای بیشتر کسب و کارهای نو.

«محمدجواد آذری جهرمی» گفت: تحول دیجیتال باید به ارتقای بهره وری در حوزه های کشاورزی، سلامت، انرژی، آب و برق و بسیاری از زیرساخت های دیگر کمک کند.

آذری جهرمی ادامه داد: تفاهمنامه هایی در زمینه کشاورزی، سلامت الکترونیک و انرژی برای ایجاد بازار و برگشت سرمایه استارتاپ ها، منعقد شده است که به توسعه آنها کمک می کند.

برای رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیر ساخت های حقوقی استارت آپ ها، در قالب طرح نوآفرین در یک دوره سه تا پنج ساله طرح هایی در دست است و پس از رفع اشکالات آن، در مسیر تصویب در دولت قرار می گیرد

وی افزود: برای رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیر ساخت های حقوقی استارت آپ ها، در قالب طرح نوآفرین در یک دوره سه تا پنج ساله طرح هایی در دست است و پس از رفع اشکالات آن، در مسیر تصویب در دولت قرار می گیرد.

به گفته آذری جهرمی، تامین مالی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا وظیفه صندوق های خطر پذیراست اما بسیاری از جوانان خلاق در مناطق دورافتاده به منابع مالی اندکی نیاز دارند که به دلیل نبود این صندوق ها، وزارت ارتباطات تامین مالی آنها را برعهده می گیرد.

وی استارت آپ ها و صندوق های خطرپذیر را به بازیکن و مربی تشبیه کرد که وظیفه دولت تهیه زمین مناسب است؛ زیرا مربی و بازیکن خوب در یک زمین مناسب می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و صندوق های خطر پذیر به عنوان مربی باید مشکلات زمین را بگویند تا رفع شود.

به نظر می رسد باید با تداوم رایزنی ها به یک نظام برنامه ریزی مناسب در زمینه تامین مالی استارت آپ ها رسید.

همچنین داشتن یک راهبرد و فکر جمعی برای دستیابی به نقشه راه توسعه صندوق های خطرپذیر ضروری است.

مطلب قبلیپاسخ ایران به درخواست آمریکا برای مذاکره
مطلب بعدیاقتصاد آزاد و منافع عمومی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید