خانه بازار دیجیتال  روندهای تجارت الکترونیک در سال 2024

 روندهای تجارت الکترونیک در سال 2024

0

بر اساس گزارش eMarketer، انتظار می‌رود فروش خرده‌فروشی تجارت الکترونیک جهانی در سال 2023 به حدود 5.9 تریلیون دلار برسد .

این امر بیش از 20 درصد از کل فروش خرده فروشی جهانی را تشکیل می دهد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که کل فروش تجارت الکترونیک به لطف دسترسی بیشتر مردم به اینترنت و تغییر تجارت به فروشگاه‌های آنلاین، در آینده رشد کند.

از برخی جهات، باز کردن و نگهداری یک فروشگاه الکترونیکی آسان تر از مدیریت یک فروشگاه فیزیکی است، به خصوص اگر به دنبال مدل کسب و کار دراپ شیپینگ* باشید. علاوه بر این تقاضا برای کالاها و خدمات دیجیتالی مختلف نیز به این معادله می‌افزاید و رشد عمومی دیجیتالی‌سازی را نیز افزایش می‌دهد. 

تجارت الکترونیک برای مدتی در حال افزایش بوده است، اما باید اذعان داشت که همه گیری اخیر نیز به تسریع آن کمک کرده است. حتی افرادی که در مورد خرید آنلاین شک داشتند، اکنون نه تنها مجبور شده اند موضع خود را تغییر دهند،بلکه متوجه شدند که سفارش دادن کالا در اینترنت چقدر راحتر از خرید از فروشگاههای فیزیکی است.

از آنجایی که تجارت الکترونیک نقش مهمی در آینده ایفا می کند، یادگیری در مورد آن هم برای کارآفرینان مشتاق و هم برای مصرف کنندگان معمولی ارزشمند است.

گرایش‌هایی که تجارت الکترونیک را شکل می‌دهند منبع بسیار خوبی برای درک بهتر تجارت الکترونیک و روندهای آینده هستند.

بازخورد کارمندان در زمان واقعی

فقط به این دلیل که شما به جای خرید حضوری به صورت آنلاین خرید می کنید، به این معنی نیست که هیچ فردی در پشت صحنه کار نمی کند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز برای خریداران راحت پیش می رود.

در هر صورت، فروشگاه‌های آنلاین به چندین نفر نیاز دارند تا کارهای مختلف را برای عملکرد روان پوشش دهند و اطمینان حاصل کنند که همه چیز به درستی کار می کند.

بازخورد کارمندان در زمان واقعی ، منحصرا یک روند برجسته در تجارت الکترونیک نیست. به لطف ابزارهای نظرسنجی، دریافت بازخورد کارمندان و یافتن مشکل آسان تر از همیشه است و به حل زودهنگام مشکلات احتمالی قبل از بروز آنها، کمک می کند.

در نهایت، یک سیستم با بازخورد خوب، ارتباطات بازتر را تشویق می‌کند، و این خود محیط کار را برای کارمندان جذاب تر می کند.
در پایان یک روز کاری ، سخت است تصور کنیم که یک کسب و کار درست عمل کند وقتی افراد درگیر آن در همه جا پراکنده هستند. دریافت بازخورد لحظه‌ای یکی از راه‌های رفع این مشکل است .

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده یک مثال عالی از این است که چگونه چیزی که در روزهای اولیه خود مانند یک ترفند ساده به نظر می رسید، به چیزی تبدیل شده که بر چندین صنعت از جمله تجارت الکترونیک تأثیر می گذارد.

با نگاهی به روزهایی که اولین فروشگاه های آنلاین در حال ظهور بودند، مصرف کنندگان شکاک زیادی می دیدید که ایده پول دادن به یک وب سایت آنلاین را دوست نداشتند. آنها می ترسیدند که پولی که برای خرید پرداخت می کنند در نهایت بدون دریافت کالای خریداری شده، ناپدید شود!

امروزه شبکه های ایمنی زیادی برای محافظت از مصرف کنندگان وجود دارد. ناگفته نماند که بسیاری از مردم از فروشگاه هایی خرید می کنند که به لطف تجربیات قبلی یا توصیه های دیگران، آنها را قابل اعتماد می دانند.

با این اوصاف، هنگام خرید برخی چیزها، عدم اطمینان هنوز وجود دارد، زیرا تضمینی برای مناسب بودن آنها وجود ندارد. خرید لباس نمونه بسیار خوبی از این موضوع است. یا اثاثیه منزل که آنچه در تصویر ارائه می‌شود ممکن است زمانی که در نظر می‌گیرید کالا را در کجا قرار دهید، واقعیت را منعکس نکند.

اینجاست که AR وارد می شود. یکی از بزرگترین مشکلات خرید آنلاین را حل می کند. با ورود به یک محیط مجازی، خریداران می توانند کالاها را به گونه ای جستجو کنند که گویی در یک فروشگاه فیزیکی واقعی هستند.

مسلماً این مفهوم هنوز نسبتاً جدید است و بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از فروشگاه‌ها هنوز به منابع قابل توجهی برای پیاده‌سازی واقعیت افزوده نیاز دارند. 

علاوه بر این، هنوز هم کم و بیش نقصهایی در  استفاده ازAR پیدا می شود، اما انتظار می‌رود که واقعیت افزوده در آینده به توسعه خود ادامه دهد و در دسترس‌تر شود.

خرید صوتی

خرید صوتی نمونه جالب دیگری از نحوه رشد یک مفهوم نسبتاً جدید در تجارت الکترونیک است.

با ظهور دستیارهای صوتی دیجیتال مانند الکسا، مشخص شد که افراد عادی به دنبال آسان کردن کارها در زندگی روزمره هستند. و چه راه بهتری برای ساده کردن کارها از دادن دستورات صوتی به جای ایستادن و استفاده از دستانتان ؟

از نقطه نظر تجارت الکترونیک، جستجوی صوتی زمانی مفید است که کسی بخواهد با صدای خود چیزی آنلاین سفارش دهد. به سادگی گفتن آنچه که باید به صورت آنلاین در میکروفون جستجو کنید و سپس مشاهده گزینه های موجود ارائه شده، که انتخابهای متعددی را در اختیار شما قرار می دهد.

باز هم، مشابه واقعیت افزوده، اجرای خرید صوتی دشوار است و با چالش‌های خاصی همراه است. 

با این وجود، با توجه به ارزش یک مفهوم و آنچه در آینده از آن انتظار می‌رود، فروشگاه‌هایی که موفق به پیاده‌سازی فناوری تشخیص صدا نمی‌شوند، ممکن است از رقبای انجام دهنده آن عقب بمانند.

چت بات ها

تعداد افراد واقعی در پشتیبانی مشتری هر سال کمتر و کمتر می شوند. بر کسی پوشیده نیست که آنها با چت بات ها جایگزین می شوند.

اتوماسیون یک مفهوم رایج در صنایع مختلف در حال حاضر است. کسب و کارها به دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ها هستند، حتی اگر این موضوع به معنای سرمایه گذاری بلندمدت باشد. چت بات ها دقیقاً به همین منظور بکار گرفته شده اند.

فرض کنید، شما سیستمی دارید که 24 ساعته در دسترس است و بلافاصله پاسخ می دهد. همچنین می‌تواند چندین مکالمه را به طور همزمان پوشش دهد. این چیزی است که یک شخص واقعی به سختی از عهده آن بر خواهد آمد.

چت بات ها مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، به این معنی که در زمان واقعی یاد می گیرند تا مشکلات مشتریان را بهتر شناسایی کرده و راه حل ارائه دهند. 

سپردن همه چیز به دست هوش مصنوعی هنوز یک گزینه کامل نیست. چرا که همچنان به شخصی برای مدیریت سیستم نیاز دارید تا مطمئن شوید همه چیز مرتب است. 

با این حال، در نهایت، چت‌بات‌ها حجم زیادی از منابع پشتیبانی مشتری را کاهش می دهند و کار را آسان‌تر می‌کنند، به‌ویژه اگر یک کسب‌وکار درخواست‌های زیادی دریافت کند که به نیروی انسانی قابل توجهی نیاز دارد.

خرید با موبایل

مشاهده رشد استفاده از موبایل نباید تعجب آور باشد. طبق آمار Statista، اکثر کاربران اینترنت این روزها به جای دسکتاپ، از گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده می کنند. پیش بینی ها همچنین حاکی از آن است که این روند به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. 

حمل تلفن‌های هوشمند بسیار آسان‌تر است، و به شما کمک می‌کند که راحت‌تر از لپ‌تاپ، گوشی هوشمند ارزان‌تری تهیه کنید. برای بسیاری، زمانی که می‌تواند تقریباً هر کاری که نیاز دارد، از جمله خرید را از طریق موبایل انجام دهد، نیازی به سرمایه‌گذاری و خرید رایانه نیست.

استفاده از موبایل برای صاحبان مشاغل تجارت الکترونیک چه معنایی دارد؟ می توان گفت، آنها باید مطمئن شوند که وب سایت برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است. در غیر این صورت، زمان زیادی طول نخواهد کشید تا یک بازدیدکننده جدید تسلیم شود و بجای استفاده از  آن که برای گوشی موبایل بهینه سازی نشده، به وب سایت دیگری مراجعه کند. 

موضوع دیگر، ارزش سرمایه گذاری در یک برنامه اختصاصی برای iOS و اندروید است.با طراحی یک اپلیکیشن مناسب، به جای اینکه خریداران را به صفحه فرود هدایت کنید، می توانید به آنها پیشنهاد دهید یک برنامه نصب کنند و خرید را در آنجا انجام دهند.

یکی از نکات منفی در مورد اپلیکیشن ها موضوع هزینه توسعه و نگهداری آنها است. برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر، معمولاً کار بر روی تغییر شکل سایت به منظور سازگاری با تلفن همراه شاید منطقی‌تر بنظر بیاید. 

در عین حال، با نگاهی بلندمدت، سرمایه گذاری روی یک اپلیکیشن موبایل اختصاصی، تصمیم محکمتری است.

پایداری و سیاست های سبز

کسب‌وکاری که سیاست‌های سبز در سطح سازمان را تشویق می‌کند، می‌تواند از مشتریان خود امتیاز بگیرد. 

این روزها تاکید زیادی بر طول عمر سیاره ما و نحوه محافظت از آن وجود دارد. اکثر مردم تمایل دارند مشکل را نادیده بگیرند یا هیچ گام پیشگیرانه ای برای ایجاد تفاوت برندارند، اما همه چیز به سرعت در حال تغییر است.

سرمایه گذاری های تجارت الکترونیک در مقایسه با خرده فروشان سنتی مدل متفاوتی دارند. اکثر اوقات، حداقل. 

اگر یک خرده‌فروش تجارت الکترونیک باید از انبارهای عظیم، فرآیندهای تولید، تحویل و سایر موارد مراقبت کند، به منابع نیاز دارد. و مصرف این منابع بخشی از مشکلات محیط زیستی است.

به طور جداگانه، یک شرکت تجارت الکترونیک ممکن است فکر نکند که ضرری دارد. یا بهتر است بگوییم که هر آسیبی که داشته باشد حداقل است.

واقعیت اما متفاوت است و هر ذره ای تفاوت ایجاد می کند. به جای تلاش برای جارو کردن چیزها در زیر فرش، کسب و کارها باید اقداماتی انجام دهند و روی موارد زیر تمرکز کنند:

  • گزینه های تحویل سازگار با محیط زیست
  • بسته بندی سازگار با محیط زیست
  • گسترش آگاهی
  • کمک به موسسات خیریه

تلاش واقعی برای سیاست‌های سبز، کسب‌وکار شما را از بقیه متمایز می‌کند و این تلاش‌ها حتماً مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

تجارت اجتماعی

از آنجایی که افراد زیادی از فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های محبوب استفاده می‌کنند و برندهای مختلف نیز از این رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ کالاها و خدمات خود استفاده می‌کنند، باید راه ساده‌تری برای خرید مستقیم در شبکه های اجتماعی معرفی می‌شد.

فیس بوک اولین شرکتی بود که خرید مستقیم را در شبکه های اجتماعی ارائه داد. به جای قرار دادن URL ها در پست ها و درخواست از خریداران برای رفتن به صفحه فرود، اکنون کسب و کارها می توانند مستقیماً در رسانه های اجتماعی بفروشند.

ساده کردن معامله همیشه یک مزیت است زیرا خریدارانی که چیزهای کمتری برای معامله دارند، احتمال بیشتری دارد که خرید را تمام کنند. 

به طور طبیعی، راه اندازی یک فروشگاه آنلاین کامل در رسانه های اجتماعی یک دردسر است، اما یکی از آن کارهایی است که باید انجام دهید زیرا رسانه های اجتماعی از بین نمی روند. 

در هر صورت، به گسترش خود ادامه خواهد داد (نمونه اخیر Threads است)، و عدم انتقال حداقل برخی از منابع شما به تجارت رسانه های اجتماعی، نمونه دیگری از از دست دادن زمانی است که سایر مشاغل از آن در حال کسب سود هستند.

خرید در زمان پخش زنده

زمانی را به خاطر بیاورید که تلویزیون تماشا می‌کردید و برنامه‌ای برای تبلیغ چیزهای مختلفی وجود داشت که می‌توانستید از طریق تماس تلفنی سفارش دهید؟ 

چنین چیزی هنوز هم وجود دارد، اما شبکه های خرید خانگی متعلق به گذشته است. با این حال، این بدان معنا نیست که خرید هنگام تماشای تلویزیون از بین می رود. 

در هر صورت، به نظر می رسد که تبلیغ کنندگان روش های مختلفی را برای گنجاندن خرید در خدمات پخش زنده امتحان می کنند. فرض کنید که در حال تماشای یک برنامه تلویزیونی هستید و شخصیتی را می بینید که ساعتی دارد که شما به آن علاقمند هستید.حال فقط درنظر بگیرید که فرصتی برای تحقیق در مورد آن و حتی دریافت لینک مستقیم به فروشگاهی که می توانید آن را خریداری کنید، وجود داشته باشد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش تبلیغاتی است که اغلب برای کسب و کارهای تجارت الکترونیکی که به دنبال جذب مشتریان جدید هستند، گزینه مناسبی است.

این روزها، یک فرد معمولی کمتر به یک تجارت اعتماد می کند. در عوض، آن‌ها اینفلوئنسرهای مختلف را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند. اگر این شخصیت ها نتوانند کالاها و خدمات مختلف را برای مخاطبان خود تبلیغ کنند، اینفلوئنسر مارکتینگ چیزی نخواهد بود.

روند کلی را می توان به عنوان روندی توصیف کرد که در آن سایر روش های بازاریابی سنتی تر، تأثیرگذاری خود را از دست می دهند. 

شخصی که مستقیماً با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کند، می تواند برای یک برند، مفیدتر از کمپین های PPC یا  SEO باشد. مورد دوم، به ویژه، به مدتی نیاز دارد تا تأثیر بگذارد. این یک سرمایه گذاری خوب است، اما اگر کسب و کاری به دنبال موفقیت فوری باشد، به سراغ کارآمدترین روش می رود. و در حال حاضر، آن روش بازاریابی تأثیرگذار است . 

از آنجایی که پلتفرم های بسیار متفاوتی وجود دارد، از فیس بوک و اینستاگرام گرفته تا یوتیوب و ….، پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب حتی برای کسانی که در جایگاه های بسیار کوچکی هستند، نباید مشکلی باشد.

ناگفته نماند که حضور میکرو اینفلوئنسرهایی که فالوورهای کمتری دارند و ارزان تر هستند،همچنان ارزش زیادی دارند.

اتوماسیون بازاریابی

به زبان ساده، اتوماسیون بازاریابی روشی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند فرآیندهای مختلف را خودکار کنند.

ما قبلاً در مورد چت‌بات‌ها و اینکه چگونه پشتیبانی مشتری را پیچیده‌تر می‌کنند صحبت کردیم، اما در اتوماسیون چیزهای بیشتری وجود دارد که مشاغل می‌توانند از آن بهره ببرند.

برای مثال بازاریابی ایمیلی را در نظر بگیرید. می‌توانید کمپین‌های قطره‌ای ایجاد کنید و ایمیل‌ها را در طول زمان به صورت خودکار و نه دستی، به فهرست خود ارسال کنید. 

ابزارهایی وجود دارند که در صورت پیاده سازی، فرآیندهای بازاریابی را خودکار می کنند و به کسب و کارها در صرفه جویی از زمان، کمک می کنند.

نتیجه گیری

در مجموع، نمی توان گفت که تجارت الکترونیک تا کجا پیش خواهد رفت و آیا هیچ شانسی برای توقف آن وجود دارد یا خیر.

خواه شما یک مصرف کننده معمولی باشید یا کسی که قصد راه اندازی یک کسب و کار را دارد یا از قبلاً یک کسب و کار دایر دارید، دانستن اینکه چه چیزی در حال حاضر روند رو به رشد است و چه پیش بینی هایی برای آینده وجود دارد، یافتن جایگاه شما را در تجارت الکترونیک آسان تر می کند.


*دراپ شیپینگ: Drop shippingیک روش خرده‌فروشی و عرضه کالا است که در آن کالا مستقیماً از انبار تامین‌کننده و نه انبار خرده‌فروش برای خریدار ارسال می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل