تولید 5 میلیون تن مرکبات و سه میلیون و700 هزار تن سیب

معاون وزیر جهاد کشاورزی تولید مرکبات در سال جاری را بیش از ۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: برای صادرات سیب و پرتقال حدود ۵۰ میلیارد تومان یارانه صادراتی اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی طهماسبی در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود با اشاره به سرمازدگی رخ داده در سال گذشته برای مرکبات شمال اظهار داشت: خوشبختانه امسال مشکلی برای تولید مرکبات به وجود نیامد و تولید این محصولات حدودا بیش از ۵ میلیون تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که مرکبات را از کشور صادر کنیم افزود: امسال برای صادرات سیب و پرتقال دولت حدود ۵۰ میلیارد تومان یارانه اختصاص داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پرتقال امسال روی دست تولیدکنندگان مانده است، گفت: از برخی اظهارنظرات که گفته می شود در این زمینه کمبود داریم تعجب می کنم.

هم اکنون ۵۰۰ هزار تن پرتقال ذخیره در انبارهای مازندران وجود دارد که این میزان ذخیره تا خرداد ماه پاسخگوی بازار مصرف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تولید پرتقال در سال جاری دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است، گفت:خوشبختانه سرمازدگی امسال آسیبی به محصول شمال کشور وارد نکرد چرا که مرکبات قبل از این سرمازدگی برداشت شده بود.

به گفته طهماسبی، هم اکنون ۵۰۰ هزار تن پرتقال ذخیره در انبارهای مازندران وجود دارد که این میزان ذخیره تا خرداد ماه پاسخگوی بازار مصرف خواهد بود.

وی ادامه داد: این پرتقال ها در مازندران از حدود ۱۵۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان در حال فروش است ضمن اینکه در جنوب کشور نیز تولید جداگانه داریم.

تولید بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب در سال جاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود میزان تولید سیب درختی را در سال جاری بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: حدود ۴۰۰ هزار تن از این میزان سیب های درجه سه است که در صنایع فراوری مورد استفاده قرار می گیرد.

طهماسبی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۸۱ هزار تن سیب از کشور صادر شده است گفت: امسال سازمان مرکزی تعاون روستایی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن از این محصول را به صورت توافقی از کشاورزان خریداری کرده و باقی آن نیز توسط خود صنایع جذب شده است.

تولید سیب درختی را در سال جاری بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که حدود ۴۰۰ هزار تن از این میزان در صنایع فراوری مورد استفاده قرار می گیرد

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اجرای سیاست بازار در برابر بازار باعث شد حجم زیادی سیب از کشور صادر شود، گفت: اگر این سیاست اجرا نمی شد حدود ۱۵۰ هزار تن سیب درختی سال گذشته در سردخانه های ارومیه فاسد می شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بالا رفتن قیمت موز در بازار و رسیدن نرخ این محصول به ۸ هزار تومان گفت: تغییرات قیمت ارز دلیل این مساله است و ربطی به اجرای سیاست مذکور ندارد.

تولید کیوی در کشور بیش از ۳۰۰ هزار تن است که اگر ۱۰۰ هزار تن از این محصول صادر شود بازار ما متعادل خواهد شد

این مقام مسئول دولتی در بخش دیگری از سخنان خود تولید کیوی در کشور را نیز بیش از ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: اگر ۱۰۰ هزار تن از این محصول صادر شود بازار ما متعادل خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود  گفت: در برنامه ششم توسعه، باید ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار و در افق چشم انداز نیز  ۴۸ هزار هکتار به سطح گلخانه های کشور افزوده شود.

طهماسبی ادامه داد: امسال باید ۲۲۴۰ هکتار گلخانه جدید احداث و ۳۳۷ گلخانه نیز بازسازی شود.

به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی از احداث گلخانه های بزرگ مقیاس، کوچک مقیاس و ایجاد سایه بان ها حمایت می کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح اصلاح و بازسازی اراضی کشاورزی را در دستور کار داریم، ادامه داد: از ۲میلیون و ۸۰۰هزار باغ، ۹۰۰ هزار هکتار باید در چرخه بازسازی قرار گیرد که امسال ۶۰۰هزار هکتار را پیش بردیم.

به گفته وی ۳۶۵ نهالستان مجوز و پروانه کار گرفتند و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اصفهان، خراسان، البرز و مازندران این کار رونق گرفت و ارقام و پایه‌های با کیفیت به بخش نهال کاری اضافه شد.

طهماسبی افزود: برای بخش نهالستان صندوق حمایت از نهال را توسط بخش خصوصی راه‌اندازی کردیم.

مطلب قبلیکوچ سرمایه‌های سرگردان به بازار ارز
مطلب بعدیتمرین خلاقیت؛ چطور از بن‌ بست‌ ذهنی خلاص شویم