خانه عمومی ایرانیان بزرگترین مصرف کنندگان گاز خانگی در جهان

ایرانیان بزرگترین مصرف کنندگان گاز خانگی در جهان

1

ایران بخش زیادی از گازی را که از ذخایر خود برداشت می کند، در منازل ایرانیان به مصرف می رساند. اما در مقابل بسیاری از کشورها از گاز برای رشد صنعتی استفاده می کنند.

سرمای هوا در روزهای گذشته و بارش برف سنگین در بسیاری از مناطق کشور باعث شد که بسیاری از شهروندان ایرانی پیچ بخاری و دستگاه های گرماساز خود را بالاتر ببرند و همین موضوع بود که دلیلی شد برای یک رکورد شکنی دیگر در مصرف گاز خانگی در کشور؛ روز گذشته میزان مصرف گاز در بخش خانگی در ایران به 570 میلیون متر مکعب در 24 ساعت رسید که نسبت به آخرین رکورد شکنی در مصرف که مربوط به بهمن سال 1395 با 538 میلیون مترمکعب بود، حدود 30 میلیون متر مکعب رشد، داشت.

البته این رکورد شکنی ها اصلا افتخار آمیر نیست زمانی که بدانیم ایران با وجود اینکه یکی از اصلی ترین کشورهای تولیدکننده گاز در جهان است و دومین ذخایر مهم گاز را در جهان در اختیار دارد، خود بزرگترین مصرف کننده گاز در جهان در بخش خانگی محسوب می شود و آن هم در شرایطی که ایران به صورت کلی کشوری است که در منطقه گرم و خشک جهان جای گرفته است و میانگین دما بیش از 15 درجه است، نکته ای که نشان می دهد تعداد روزهای سرد سال در کشور ما بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر است ولی مصرف گاز ما در بخش خانگی ( که بیشتر برای گرم کردن خانه و آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد) بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است.

چند ماه پیش محمد حسین عادلی نماینده ایران درمجمع کشورهای صادرکننده گاز( اوپک گازی) و دبیرکل پیشین این سازمان جهانی اعلام کرده بود:« مصرف گاز در ایران بسیار بالاست و 40 درصد مصرف خاورمیانه در ایران انجام می‌شود. ایران با وجود این که بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است اما بیشتر گاز تولیدی، در داخل کشور مصرف می شود. بخش خانگی بزرگترین مصرف کننده گاز در ایران است و پس از آن بخش نیروگاهی قرار دارد. مهمترین چالش‌های ایران در بخش گاز، مصرف بی رویه  است که سبب شد میزان صادرات آن خیره کننده نباشد. سهم ایران در بازار گاز طبیعی بسیار اندک است.»

این صحبت های عادلی در واقع نشان می دهد که ایران بخش زیادی از گازی را که از ذخایر خود برداشت می کند، در منازل ایرانیان به مصرف می رساند. اما در مقابل بسیاری از کشورها از گاز برای رشد صنعتی استفاده می کنند برای مثال کشورهای آمریکا و روسیه به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان گاز در جهان که به ترتیب بیش از 20 و 16 درصد گاز جهان را مصرف می کنند ولی عمده انرژی لازم برای صنایع و نیروگاهای برق کشورشان را از گاز طبیعی تامین می کنند. آمریکا در سال2015 میلادی ۷۸۳ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد که ۸۸ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در آمریکای شمالی و ۲۱ درصد از کل مصرف دنیاست.

آمریکا بخش اعظم گاز طبیعی را در واحدهای صنعتی به خصوص نیروگاه‌های تولید برق استفاده می‌کند. دومین کشور بزرگ مصرف‌کننده گاز طبیعی دنیا روسیه است که ۴۵۶ میلیارد متر‌مکعب گاز طبیعی مصرف کرد. این کشور ۷۳ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در کشورهای مشترک‌ المنافع را به خود اختصاص داد.

اما در کنار این جالب است به دانید که در سال 2015 کشور ژاپن 129 میلیارد مترمکعب، کانادای سرد 111 میلیارد مترمکعب، چین 188 میلیارد مترمکعب، آلمان 80 میلیارد مترمکعب، انگلستان 73 میلیارد مترمکعب، عربستان 89 میلیارد متر مکعب و ایران 178 میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرده اند. آمارهایی که به خوبی نشان می دهد که مصرف گاز در کشورمان چقدر بیشتر از بسیاری از کشورهای صنعتی و حتی سردسیر در جهان است.

با وجود اینکه تنها سه درصد از جمعیت جهان در خاورمیانه زندگی می ‌کنند ولی بالغ بر ۱۵ درصد از گاز طبیعی دنیا در این منطقه مصرف می‌شود که معادل 5 /15 تریلیون‌ فوت مکعب است و ایران بزرگترین مصرف کننده گاز در این منطقه محسوب می شود. ارزان بودن گاز طبیعی نسبت به دیگر کشورهای دنیا و دسترسی راحت این منطقه به منابع گاز را می‌توان اصلی‌ترین دلایل بالا بودن مصرف در این منطقه نسبت به دیگر مناطق دنیا دانست.

اما بالا بودن مصرف گاز در کشور تاجایی پیش می رود که در برخی از روزهای سرد سال همچون امروز سازمان مدیریت بحران کشور نسبت به قطع گاز هشدار می دهد و اعلام می کند که احتمال افت فشار و حتی قطع گاز در برخی از مناطق وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل