خانه انرژی نفت اوپک و غیر اوپک توافق کردند، قیمت نفت بالا رفت

اوپک و غیر اوپک توافق کردند، قیمت نفت بالا رفت

0

در پی توافق اعضای اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید نفت، قیمت نفت ۵ درصد در بازارهای جهانی افزایش یافت.

به گزارش خبرآنلاین، اعضای اوپک و کشورهای غیر اوپک تولید کننده نفت به توافق رسیدند به مدت شش ماه تولید خود را کاهش دهند . این اقدام از اکتبر سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد .

قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۱۳ و ۵۵ دقیقه به وقت گرینویچ (ساعت ۱۷ و ۲۵ دقیقه به وقت تهران) با ۳ دلار و ۲۶ سنت افزایش به ۶۳ دلار و ۳۲ سنت رسید.قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا نیز در این مقطع با ۲ دلار و ۶۲ سنت افزایش به ۵۴ دلار و ۱۱ سنت رسید.افزایش قیمت نفت اندکی پس از آن اتفاق افتاد که منابع آگاه اعلام کردند اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز به توافق رسیده‌اند.

۳ کشور ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی شدند | اوپک نمی‎خواهد از بیرون از سازمان تحت فشار قرار گیرد

زنگنه از توافق حاصل شده ابراز رضایت کرد

 ایران از ابتدا اعلام کرد نسبت به کاهش تولید اقدام نمی کند و در نهایت سه کشور ایران، لیبی و ونزوئلا از این توافق مستثنی شدند . زنگنه در واکنش به توافق حاصل شده تاکید کرد ما به این توافق راضی هستیم و اتفاق خوبی برای اوپک و ملت ایران رخ داد . 

بیژن زنگنه در پایان دو روز مذاکرات فشرده میان وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک، پیش از ترک دبیرخانه اوپک در بین خبرنگاران حاضر شد و به این پرسش که آیا ایران از نتایج مذاکرات راضی است؟ پاسخ مثبت داد.

زنگنه در پاسخ به خبرنگاران، معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید را تایید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا از کلمه معافیت در بیانیه پایانی استفاده شده است؟گفت: ایران از مشارکت در این توافق مستثنا شده و ما نامه معافیت را از اوپک دریافت می‎کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما از تماس دولت آمریکا با برخی اعضای اوپک ناخشنودید؟ عنوان کرد: بله. ما قبلا نیز تجربه چنین رفتارهایی را داشته‎ایم. اوپک نمی‎خواهد از بیرون از سازمان تحت فشار قرار گیرد. نمی‎دانم دولت آمریکا چه زمانی از این رویه درس می‎گیرد.

زنگنه، مذاکرات را سخت و پیچیده توصیف کرد و در پاسخ به سوالی درباره تاثیرگذاری روسیه در حصول توافق امروز، گفت: روسیه در درون اوپک تأثیرگذار نیست، اما در مجموع در توافق بین اوپک و غیراوپک، نمی‎توان نقش مهم روسیه را نادیده گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مذاکرات دیروز منتج به توافق نشد؟ گفت: ما به زمان بیشتری احتیاج داشتیم.

در میانه روز تحت تاثیر تداوم رایزنی ها در سازمان اوپک قیمت نفت رو به کاهش گذاشت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل