خانه صنعت و معدن خودرو آینده خودروهای الکتریکی: مدل‌های زیاد، مشتری کم

آینده خودروهای الکتریکی: مدل‌های زیاد، مشتری کم

0
آینده خودروهای الکتریکی: مدل‌های زیاد، مشتری کم

شرکت‌های خودروسازی با برنامه‌های بلندپروازانه برای ارائه بیش از صد مدل وسیله نقلیه با باتری الکتریکی طی پنج سال اخیر، به نظر یک چیز کوچک را فراموش کرده‌اند: رانندگان هنوز به این فناوری جدید رغبتی نشان نداده‌اند.

خودروهای الکتریکی امروزه در سرتاسر جهان در بازارهای خودرو یک درصد سهم بازار را دارا هستند و سهمشان در امریکا از این نیز کمتر است – تا سال 2025 میلادی فقط 2.4 درصد بازار تقاضای امریکا و کمتر از 10 درصد سهم بازار جهانی را دارا خواهند بود. این آمار طبق اعلام نتایج تحقیقاتی در این‌باره در شرکت «ال‌ام‌سی اتومیتیو» برآورد شده است. اما در حالی که ذائقه مشتریان فرقی نکرده، شرکت‌های خودروسازی هنوز برنامه دارد تا موجی عظیم از مدل‌های مصرفی خودروهایی که با باتری الکتریکی کار می‌کنند به راه بیندازند به این امید که شاید میزان رغبت کم و با فاصله زیاد مشتریان را جلب کند.

هائو تای- تنگ، رئیس بخش جهانی توسعه محصولات و فروش شرکت «فورد»، درباره خودروهای الکتریکی می‌گوید: «وقتی شما می‌شنوید مردم درباره خودرو خریدن صحبت می‌کنند، واقعیت این است که آنها بخشی از محصولاتی را که ما ارائه کرده‌ایم پیشنهاد می‌کنند و ممکن است در این میان، خودروهای الکتریکی نیز جایی داشته باشند. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که در آینده تقاضای بازار چه خواهد بود.»

با کاهش سریع هزینه‌های تولید باتری الکتریکی و فوران قیمت سهام شرکت «تسلا»، خودروسازان عزم خود را جزم کرده‌اند که وارد بازی مدل‌های تمام‌الکتریکی خود شوند. شرکت «جنرال موتورز» برنامه‌هایی را اعلام کرده است برای ارائه 20 مدل الکتریکی تا سال 2023 و در عین حال، شرکت‌های «فورد» و «فولکس واگن» هم در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد خط تولید خودروهای الکتریکی جدید در چین هستند. شرکت «تویوتا موتورز» در هفته‌های اخیر قول داده است که بیش از 10 مدل خودروی الکتریکی را تا اوایل دهه آینده میلادی به بازار عرضه کند.

تای- تنگ می‌گوید که در مجموع، 127 مدل خودروی الکتریکی تا پنج سال اخیر در سرتاسر جهان ارائه خواهد شد و شرکت تحقیقاتی «ال‌ام‌سی» پیش‌بینی کرده است که عرضه مدل‌های تماما الکتریکی طی این مدت تنها در کشور امریکا پنج برابر افزایش یابد و به 75 مدل برسد.

127 مدل خودروی الکتریکی تا پنج سال اخیر در سرتاسر جهان ارائه خواهد شد

جف شاستر، معاون ارشد بخش پیش‌بینی‌های شرکت «ال‌ام‌سی» در یک مصاحبه گفته است: «مطمئنا در زمینه ارزش فروش بیش از رشد واقعی فروش ما رشد خواهیم داشت. چند وقت است که در حال صحبت کردن درباره خودروهای الکتریکی هستیم؟ در نهایت، ما حالا داریم این خودرو را می‌بینیم و درباره تعداد مدل‌هایش صحبت می‌کنیم. باید گفت که فروش متوقف نخواهد شد و نمی‌تواند کاهش یابد.»

خودروسازان با ترکیبی از بیم و امید در حال هدف‌گذاری بلندپروازانه در مسیر گرفتن سهمی از بازار شرکت‌های پیشروی خودروسازی در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی مثل «تسلا» و «فورد» هستند. هر یک از این شرکت‌ها در سالی که گذشت شاهد صعود شدید قیمت سهام خود بودند.

مدیرعامل شرکت‌ فورد،‌ مری بارا، گفته است که شرکتش تا سال 2026 سالانه بیش از یک میلیون خودروی الکتریکی خواهد فروخت، در عین اینکه چنین رقمی برای شرکت سودده نیز خواهد بود. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت «تسلا موتورز»، ‌نیز برنامه دارد که در سال 2018، نیم میلیون خودروی الکتریکی بسازد، با وجود اینکه نگاهی به سیر زمانی ارائه مدل سدان 3 تسلا که 35 هزار دلار قیمت داشت، نشان داده است که این شرکت به اهداف خود برای تولید این مدل به اندازه هدف‌گذاری‌شده دست پیدا نکرده است.

وال استریت به بالا بردن ارزش «تسلا» ادامه می‌دهد و ارزش این شرکت واقع در دره سیلیکون را بیش از ارزش خودروسازی «فورد» تعیین کرده است. شرکت «فورد» که مانند اغلب خودروسازی‌های سنتی امریکا در دیترویت واقع شده، تقریبا از نظر همه معیارهای موجود، از میزان تولید گرفته تا درآمد، از شرکت «تسلا» بالاتر است و شرکت ماسک را کوچک‌تر از خود جلوه می‌دهد. با این حال، قیمت سهام شرکت «تسلا» در سال میلادی‌ای که گذشت 60 درصد افزایش داشت، در حالی که قیمت سهام شرکت «فورد» نزدیک به 5 درصد زیاد شد.

خوش‌بینی فزاینده‌ای درباریه بازار خودروهای الکتریکی وجود دارد و البته بازار آماده است که به‌سرعت قیمت‌ها را بالاتر نیز ببرد، بخشی به این دلیل که علم شیمی در تولید باتری‌های بادوام‌تر الکتریکی پیشرفت کرده و هزینه تولید این باتری‌ها کاهش یافته و نیز بخشی هم به این دلیل که سازندگان خودرو امیدوار هستند اگر این خودروها را بسازند، مردم به دنبالشان خواهند آمد و میزان مصرف این خودروها افزایش خواهد یافت و در نهایت در بازار رواج پیدا خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل