خانه صنعت و معدن خودرو رشد واردات خودرو ، پارسال 18 هزار دستگاه، امسال 26 هزار دستگاه خودرو

رشد واردات خودرو ، پارسال 18 هزار دستگاه، امسال 26 هزار دستگاه خودرو

0
رشد واردات خودرو ، پارسال 18 هزار دستگاه، امسال 26 هزار دستگاه خودرو

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد واردات خودرو در 6 ماه آینده می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود، زیرا میزان آن امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 30 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، «مجتبی خسروتاج» گفت: در چهار ماهه نخست امسال نزدیک به 26 هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرک های کشور ترخیص شد. این میزان در مدت مشابه پارسال حدود 18 هزار دستگاه بود؛ این امرنشاندهنده افزایش 30 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

به گفته این مسوول، اکنون با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های جدید که برای دولت ارسال شده و برای تصویب آن درخواست رسیدگی کرده‌ایم، ثبت سفارش محدود شده است تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود اما این به معنی توقف واردات نیست.

در چهار ماه نخست امسال نزدیک به 26 هزار دستگاه خودرو سواری وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد افزایش نشان می دهد

قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت ادامه داد: دستورالعمل جدید با رعایت تاکید بر تولیدات داخلی، سرمایه‌گذاری مشترک، توسعه صادرات و … خواهد بود.

خسروتاج اضافه کرد: آنچه اکنون وارد می‌شود ناشی از ثبت سفارش اواخر پارسال و چهار ماهه نخست امسال است و تا دی ماه امسال فرصت ورود آن وجود دارد؛ بنابراین، واردات این خودروها منعی ندارد.

وی تصریح کرد: خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارش های پیشین وجود ندارد و آنچه که در چهار ماهه نخست امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دوره مشابه پارسال است که در صورت واردات در 6 ماه آتی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود.

به گفته وی، واردات تابع قانون خودرو و آیین‌نامه ضوابط فنی است که مطابق آن باید ضوابط چهارگانه شامل گواهی استاندارد، محیط زیست، بهینه‌سازی سوخت و شرایط نمایندگی رعایت شود.

وی اضافه کرد: در زمینه شرایط نمایندگی، ابلاغیه دی ماه پارسال معاون اول ریاست جمهوری، دستور‌العمل وزارتخانه و سیاست‌هایی که دولت به وزارتخانه ابلاغ می‌کند، مبنای اقدام است.

خسروتاج تاکید کرد تا پیش از بخشنامه دی ماه سال 1395 علاوه بر نمایندگی‌های رسمی، شرکت‌های واسط نیز می‌توانستند نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو اقدام کنند، اما از دی ماه سال 1395 به بعد با بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری فقط ثبت سفارش نمایندگی‌های رسمی معتبر است و چنانچه پس از آن ثبت سفارشی صورت گرفته باشد فاقد اعتبار است.

وی ادامه داد: همه این ثبت سفارش ها از مهلت اعتبار 6 ماهه برخوردارند که چنانچه در سررسید به تمدید نیاز باشد بر اساس ضوابط زمان سررسید اتخاذ تصمیم گیری می شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: توقف ثبت سفارش واردات خودرو موقتی است و هر لحظه که دستورالعمل جدید ابلاغ شود بر اساس آن اقدام می شود.

وی یادآوری کرد: در نیمه نخست مردادماه به دلیل تغییر در سیستم ثبت سفارش و نظام بارگذاری آن در سامانه جامع تجارت، مدت محدودی ثبت سفارش برای واردات خودرو کند شد.

وی ادامه داد: همه سیستم‌ها و سامانه‌ها در معرض سوء استفاده‌ها قرار دارند و در دوره‌های خاصی به اعمال محدودیت‌های موقت برای تغییر سیستمی نیاز است.

چندی پیش رییس کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد تا پایان تیرماه 426 میلیون دلار خودرو سواری 1500 تا 2000 سی.سی وارد کشور شد که در همسنجی با پارسال 43 درصد افزایش نشان داد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

خروج از نسخه موبایل