اوبر طرح آزمایشی تعیین قیمت توسط راننده را کلید می‌زند

اوبر

شیوه تازه اوبر برای تعیین قیمت توسط رانندگان این تاکسی یاب اینترنتی، می تواند نحوه تعامل مالی دیگر استارت آپ های این حوزه را تغییر دهد. در ایران، اسنپ و تپسی از شرکت های فعال در حوزه تاکسی یابی اینترنتی اند که تحولات اوبر می تواند آن ها را به فکر تغییر در رویه تعیین قیمت ها بیندازد.

شرکت اوبر، نخستین تاکسی یاب اینترنتی و از ارزشمندترین شرکت های استارت آپی جهان تصمیم دارد، تعیین قیمت توسط رانندگان را به طور آزمایشی در استرالیا اجرا کند. در این طرح، رانندگان اوبر به عنوان پیمانکاران مستقل می توانند قیمت خود را به متقاضیان پیشنهاد کنند.

داراخسرشاهی، مدیرعامل اوبر در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده استرالیا نخستین جبهه در تغییرهایی است که این شرکت می خواهد در شیوه های خدمات رسانی خود اعمال کند. خسروشاهی گفت:«ما می خواهیم مردم به اوبر فکر کنند، همینطور که از آن استفاده می کنند. هر جایی که بخواهید بروید، یا هر چیزی که بخواهید بخرید، ما در حال رفتن به آنجا و خرید آن هستیم. ما به خرده فروشی ها، داروخانه ها، مجتمع ها و .. می رویم و هرچه بخواهید را یک ساعت بعد، به خانه شما می رسانیم».

به گزارش فایننشال ریویو،خسروشاهی درباره تعیین قیمت ها توسط راننده ها گفت:«یک راننده می تواند نرخ بالایی را پیشنهاد کند اما یک راننده می تواند کمترین میزان نرخ را پیشنهاد کند تا خیلی زود به یک سفر برسد. تعیین قیمت توسط رانندگان، برای توانمندسازی آنان اجرا می شود و اگر این طرح در استرالیا که یکی از مهم ترین بازارهای ماست، عملیاتی شود، در دیگر بازارها هم آن را اجرا می کنیم».

تعیین قیمت برای انجام سفر توسط رانندگان در راستای شناسایی آنان به عنوان پیمانکار مستقل است که انجام می شود. در ماه نوامبر، در فرایند تصویب یک قانون مربوط به اقتصاد گیگ، دو رویکرد در این باره با هم مقابله کردند اما در نهایت، قانون به نفع اوبر تصویب شد. مخالفان تلاش می کردند کارکنان در اقتصاد گیگ به عنوان نیروی کار شرکت هایی مثل اوبر طبقه بندی شوند.

خسروشاهی، شیوه کار اوبر با رانندگان را منعطف توصیف کرده و گفته بسیاری به دلیل همین انعطاف تمایل به همکاری با اوبر دارند. خسروشاهی گفت:«شما می توانید در یک پتلفرم کار کنید، از آن خارج شوید و برای رقبای اوبر کار کنید. شما رییس خود هستید درحالیکه  از مزایایی مثل بیمه تصادف و ازکار افتادگی هم بهره مند می شوید».

کسب وکار اوبر، در یک سال گذشته از همه گیری کرونا متاثر شده است. از زمان همه گیری این بیماری، اوبر با چالش های بسیاری رو به رو شده و برای مقابله با آن، ابتکاراتی به خرج داده است.

آمارها از عملکرد اوبر در سه ماه اخیر نشان می دهد انجام سفر در این مدت 52 درصد کاهش یافته درحالیکه تحویل مرسوله 190 درصد بیشتر شده که به کسب درآمد 35 میلیارد دلاری انجامیده است. با توجه به رشد بخش تحویل مرسوله، اوبر قصد دارد سهم این دو بخش را در کسب وکار خود به 50-50 برساند. اوبر امیدوار است با به نتیجه رسیدن واکسن کرونا و کاهش محدودیت های تردد در ماه های آینده، زیان ناشی از همه گیری در ماه های گذشته را جبران کند.

شیوه تازه اوبر برای تعیین قیمت توسط رانندگان این تاکسی یاب اینترنتی، می تواند نحوه تعامل مالی دیگر استارت آپ های این حوزه را تغییر دهد. در ایران، اسنپ و تپسی از شرکت های فعال در حوزه تاکسی یابی اینترنتی اند که  تحولات اوبر می تواند آن ها را به فکر تغییر در رویه تعیین قیمت ها بیندازد.

منبعاتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران
مطلب قبلیمحمد ایزدپناه از بنیانگذاران گروه صنعتی استیل البرز
مطلب بعدیرشد بیش از ۷۰ درصدی تولید پوشاک در کشور

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید