منظور از پیپ (Pip) در بازارهای بین المللی چیست؟

منظور از پیپ (Pip) در بازارهای بین المللی چیست؟

در این محتوا قصد داریم پیرامون آن که پیپ (Pip) در بازارهای بین المللی چیست اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. برای این منظور به تعریف پیپ و بیان مثال از آن پرداختیم. در یک شبیهئ سازی ساده پیپ یک واحد اندازه گیری مانند قد، وزن، طول یا دما است که از آن برای تغییرات قیمت ارز از آن استفاده می شود.

پیپ (PIP) در بازار بین المللی چیست؟

پیپ یک اندازه گیری حرکت در معاملات فارکس است که برای تعیین تغییر ارزش به وجود آمده دو ارز مورد استفاده قرار می گیرد. پیپ در لغت به معنای “نقطه در درصد” است و کوچکترین حرکت استاندارد شده ای است که توسط آن ارزش و جایگاه ارز را می تواند تغییر داده و تعین کند. معامله گران از پیپ برای محاسبه ارزش بین قیمت های پیشنهادی و درخواستی یک جفت ارز استفاده می کنند و مطابق با آن سود یا زیان موقعیت خود را نشان می دهند.

اکثرا ارزهای اصلی یک پیپ را تا چهار رقم اعشار تعریف می کنند، بنابراین تغییر یک پیپ برابر با 0.0001 است. البته در این بیان نیز چند اختلاف بین دسته های مختلف وجود دارد و عدعه ای آن را دومین رقم بعد اعشار در نظر می گیرند. فرقی نمیکند که بیان پیپ با دومین رقم بعد اعشار باید یا چهارمین، اغلب یک اعشار اضافی را برای نشان دادن کسری از یک پیپ نشان می دهند.

اهمیت PIPدر بازار فارکس

همان طور که در تعریف پیپ نیز اشاره داشتیم، در بازارهای ارز، بین قیمتی که یک معامله گر می پردازد و قیمتی که دریافت می کند، تفاوت وجود دارد که این امر یک تکنیک رایج معاملات فارکس است. PIP ها این تفاوت را نشان می دهند.

فارکس، از نظر طراحی، یک سرمایه گذاری با ریسک بالا است به همین منظور معامله گران باید با نکات فنی آشنایی کامل داشته باشند تا دچار ضرر و زیان نشوند. این خطرات را می توان با استفاده از PIP اندازه گیری کرد. به عنوان مثال، ابر تورم یک خطر است و بر ارزش پول و نرخ ارز تأثیر می گذارد. یعنی اگر ارز ارزشش را از دست دهد، واردات گران می شود. در چنین سناریویی، مشتریان قادر به خرید کالاهای وارداتی نخواهند بود و مجبور به خرید جایگزین های داخلی می شوند.

معامله گران فارکس زمانی به سود می رسند که در ارزش ارز، حرکتی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر معامله گری EUR/USD را با قیمت 1.1029 خریداری کند، تنها زمانی سود خواهد برد که یورو افزایش یابد، یعنی زمانی که ارز مظنه شده با ارزشی بالاتر از 1.102 معامله شود.

چگونه ارزش پیپ را در بازار فارکس محاسبه کنیم؟

به طور کلی، ارزش یک پیپ از حاصل ضرب آن پیپ در مقدار حجم معاملات آن جفت ارز محاسبه می شود.

در این محاسبات ارز یا مظنه پایه در نظر گرفته می شود، بنابراین ارزش آن در جفت ارزهای مختلف متفاوت است.

در جفت ارز EUR/USD، ارز پایه دلار است و اگر پیپ حرکت قیمت داشته باشیم، با محاسبه یک لات حجم معاملات، ارزش پیپ برابر است با:

100000*0.0001=10

همچنین، اگر با حجم 0.1 لات معامله کنید، هر نوسان پیپ در نمودار 1 دلار سود یا زیان برای معامله گر به همراه خواهد داشت. و اگر با حجم 0.01 معامله کنید، هر نوسان پیپ در نمودار معادل 0.1 دلار سود یا ضرر است. در واقع، این عبارت به ما می گوید که یک پیپ با 10 دلار حرکت می کند، بنابراین وقتی قیمت یک لات در جهت معامله حرکت می کند، معامله گر 10 دلار سود می کند و بالعکس، اگر قیمت یک جفت باشد. یک مقدار در جهت مخالف معامله حرکت کنید، معامله گر 10 دلار ضرر می کند.

منظور از پیپ (Pip) در بازارهای بین المللی چیست؟

مثالی از محاسبه و بیان پیپ

به عنوان مثال با بررسی جفت ارز EUR/USD خواهیم دید که اگر بازار از 1.1600 به 1.1601 حرکت کند، آن افزایش 0.0001 در واقع همان یک حرکت تک پیپ است.

اگر در معاملات خود خرید یورو/دلار آمریکا را انجام می داید و بازار از 1.1600 به 1.1650 حرکت می کرد، 50 پیپ کسب می کردید و از این افزایش سود می بردید. اما اگر بازار بر خلاف شما حرکت کرد و از 1.1600 به 1.1550 سقوط کرد، این کاهش 50 پیپ به این معنی است که دچار ضرر شده اید.

در نمونه ای دیگر با بررسی جفت ارز USD/JPY خواهیم داشت که حرکت 120.01 به 120.02 حرکت تک پیپ خواهد بود.

سوالات متداول

1. PIP در فارکس چگونه کار می کند؟

یک PIP یک نقطه پایه را نشان می دهد و به عنوان صدم یک درصد محاسبه می شود ( 4 رقم اعشار) که در واقع یک تغییر جزئی واحد در قیمت ارز است. این کنوانسیون درجه قابل قبولی از دقت را ارائه می دهد. به کمک این مقیاس معامله گران فارکس در سراسر جهان می توانند روندها را درک کنند و این عنوان به طور جهانی پذیرفته شده است.

2. ارزش 50 PIP در فارکس چقدر است؟

ارزش PIP بسته به جفت ارز خاص انتخاب شده توسط معامله گر متفاوت است. به عنوان مثال، جفت ارز می تواند EURUSD، EURJPY، USDCAD یا GBPAUD باشد.

3. اهمیت PIP در بازار فارکس چیست؟

به طور خلاصه اهمیت پیپ در فارکس به موارد زیر بر می گردد:

  • در فارکس، ارزش PIP ریسک را تعیین می کند. یک معامله گر برای دستیابی به موقعیت خوب باید نرخ PIP و جهت احتمالی نوسانات قیمت ارز را بداند.
  • مهم ترین جنبه PIP این است که به تحلیلگران اجازه می دهد تا حرکت قیمت را تا رقم چهارم اعشار مطالعه کنند
  • بر اساس مقادیر PIP، معامله گران می توانند ریسک های مرتبط را محاسبه کنند و بر این اساس تصمیمات فوری می گیرند.
  • در معاملات فارکس، مقادیر PIP سودمند هستند زیرا مشخصاً حجم بالایی را در بر می گیرند.
  • PIP ها به عنوان یک واحد نوسان قیمت ارز جهانی عمل می کنند. آنها ارتباطات جهانی را تسهیل می کنند.
منظور از پیپ (Pip) در بازارهای بین المللی چیست؟

جمع بندی

در فارکس، تغییرات قیمت ارز با PIP نشان داده می شود. بنابراین، معامله گران می توانند به راحتی سود و زیان را از مقادیر PIP درک کنند.در واقع PIP کوچکترین حرکت قیمت در نرخ ارز و مخفف درصد در نقطه است. این حرکت به صورت چهارمین رقم اعشاری در قیمت ارز بیان می شود و یک مقیاس سنجش دقیق است.

برای دیدن آموزش بازارهای مالی و سرمایه گذاری مانند بورس ، فارکس میتوانید به لینک فوق مراجعه نمایید.

مطلب قبلینکات مهم در انتخاب کمپرسور پیستونی
مطلب بعدیتفاوت مدیریت منابع انسانی و توسعه منابع انسانی چیست؟

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید