استرایپ مدعی رقابت با پی‌پل

استرایپ و رقابت با پی پل

حدود دو ماه پیش شرکت خدمات مالی و نرم‌افزاری «استرایپ» به تیتر خبرهای بین‌المللی تبدیل شد. جریان از این قرار بود که به دنبال نا‌آرامی‌های واشنگتن پس از اعلام خبر پیروزی بایدن بر ترامپ، این شرکت، تمامی فرآیندهای پرداخت وب‌سایت کمپین ترامپ را متوقف کرد. این شرکت پرداخت آنلاین نیز یکی از ده‌ها شرکتی بود که به ترامپ پشت کردند. در وب‌سایت شرکت آمده بود: «کاربران نباید پرداخت‌های مرتبط با فعالیت‌های ریسکی را بپذیرند، از جمله هر کسب‌وکار یا نهادی که خشونت را ترویج کند یا آسیب فیزیکی به افراد یا اموال برساند».

این اولین بار نیست که این شرکت اقدام به مسدود کردن یک حساب کاربری می‌کند و البته اولین بار هم نیست که به تیتر اخبار تبدیل می‌شود. استرایپ بارها به دلایل مختلفی خبرساز شده، از جمله جایگاه غیرمعمولش به‌عنوان یک شرکت ۳۶ میلیارد دلاری که هنوز در دسته استارت‌آپ‌ها قرار دارد. این شرکت خدمات مالی و سرویس نرم‌افزاری حدود ۱۰ سال پیش توسط دو برادر ایرلندی به نام‌های جان و پاتریک کالیسون تاسیس شد.

شرکت استرایپ یک پلت‌فرم پرداخت است که تجارت آنلاین را از طریق اپلیکیشن‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، آسان می‌سازد. این اپلیکیشن‌ها طیف وسیعی از فعالیت‌های مالی را انجام می‌دهند، از جمله جلوگیری از کلاهبرداری، ارسال فاکتور، صدور کارت‌های فیزیکی و مجازی، عملیات‌های مالی و مدیریت هزینه‌ها. استرایپ از ۱۰ سال پیش که شروع به کار کرد، به سرعت رشد کرده و حالا بیش از ۲۵۰۰ کارمند در ۱۴ شعبه بین‌المللی دارد. این شرکت به بیش از ۱۳۵ پول رایج بین‌المللی خدمات ارائه می‌کند، ده‌ها روش پرداخت و میلیون‌ها کاربر دارد و سالانه صدها میلیارد دلار پردازش می‌کند. گرچه رقیبان این شرکت، شرکت‌های مطرح حوزه فین‌تک، از جمله اسکوئر و پی‌پل هستند اما استرایپ توانسته چند تا از غول‌های تجارت الکترونیک را به اپلیکیشنش جذب کند، از جمله آمازون، سلزفورس و اینستاکارت که حالا جزو مشتریان این شرکت هستند.

پس از جذب سرمایه در آوریل سال ۲۰۲۰ بود که ارزش استرایپ به ۳۶ میلیارد دلار رسید. حالا زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که آنها به‌دنبال این هستند که از طریق یک سرمایه‌گذاری خصوصی، ارزش شرکت را به ۱۰۰ میلیارد دلار برسانند. گرچه هنوز اطلاعات زیادی از این مذاکرات در دست نیست اما اگر گمانه‌ها صحت داشته باشد، این معامله، استرایپ را به ارزشمندترین استارت‌آپ مبتنی بر سرمایه خطرپذیر تبدیل خواهد کرد. در حال حاضر، تمرکز اصلی استرایپ، رشد سودآوری است و نشانه‌ای مبنی بر تصمیم آنها برای عرضه عمومی دیده نمی‌شود. کرونا و هجوم خیل عظیمی از مردم به عملیات‌های مالی آنلاین، زمینه این رشد را فراهم کرده.

جان در بیانیه مرتبط با جذب سرمایه گفت: «ما معتقدیم الان وقت عقب‌نشینی نیست. وقت سرمایه‌گذاری بیشتر در پلت‌فرم استرایپ است در دسامبر ۲۰۲۰، با معرفی اپلیکیشن جدیدی به نام

Treasury به این حرف خود عمل کردند. چه کسی پشت این شرکت موفق است؟ پاتریک، مدیر ارشد و جان، رئیس استرایپ، این شرکت را سال ۲۰۱۱، پس از فروش اولین استارت‌آپ خود به قیمت ۵ میلیون دلار، راه‌اندازی کردند. آنها در آن زمان حدودا ۲۱ و ۱۹ سال داشتند.

پس از آنکه پاتریک در دانشگاه MIT ثبت نام کرد، جان تصمیم گرفت به هاروارد برود اما سال ۲۰۰۹، هر دو انصراف دادند و راهی سیلیکون ولی شدند تا شرکت خودشان را راه بیندازند. هدفشان، آسان کردن پرداخت‌های آنلاین بود. آنها همان ابتدا توانستند نظر سرمایه‌گذاران را جلب کنند. چیزی از راه‌اندازی شرکت نگذشته بود که سراغ پی‌پل رفتند تا ایده خود درباره افزایش ارتباطات و سهولت پرداخت‌ها را با دو تن از موسسان آن، یعنی ایلان ماسک و پیتر تایل در میان بگذارند. استرایپ یک تیم قدرتمند از مشاوران و کارشناسان مالی را در خود جای داده که از شرکت‌های مطرحی مثل جنرال موتورز و آمازون به این شرکت پیوسته‌اند. به‌علاوه، مدیر ارشد تکنولوژی شرکت نیز «دیوید سینگلتن» است که از گوگل به این شرکت آمده. او به‌عنوان مدیر حوزه مهندسی، پشت تمام فعالیت‌های مرتبط با زیرساخت‌های مالی دیجیتال شرکت است و در توسعه اپلیکیشن‌ها، از جمله Atlas و Treasury نقش داشته و دارد.

تیم استرایپ، افراد کارکشته‌ای از نیروهای جدید و کارکنان سابق شرکت‌های مطرح هستند که هر روز درحال گسترشند و دست در دست هم، استرایپ را نیز در اقصی نقاط جهان گسترش می‌دهند. اخیرا این شرکت به آفریقا راه یافته و به زودی وارد نقاط دیگری از آسیا نیز خواهند شد. برادران کالیسون حالا دو تن از جوان‌ترین میلیاردرهای خودساخته در جهان هستند. در اواسط سال ۲۰۲۰، ثروت هر کدام بیش از ۲/ ۳ میلیارد دلار تخمین زده شد.  گرچه جان و پاتریک در حال حاضر اصطلاحا پول پارو می‌کنند اما ریشه‌های خود را در یک شهر کوچک در ایرلند فراموش نکرده‌اند، شهری که در آن بزرگ شدند و کدنویسی یاد گرفتند و با همدیگر رقابت می‌کردند. آنها در لیمریک ایرلند به دنیا آمدند و خانواده‌شان سرانجام تصمیم گرفتند در دهکده کوچکی به نام درومینیر ساکن شوند. آنها قبل از ورود به دانشگاه، به لطف راه‌اندازی یک شرکت نرم‌افزار میلیونر شده بودند. هدف آنها از تاسیس این شرکت، تسهیل مدیریت تراکنش‌ها برای فروشندگان در وب‌سایت eBay بود.  پاتریک در MIT در رشته ریاضی ثبت‌نام کرد. جان هم قبل از پایان امتحانات نهایی‌اش در دانشگاه هاروارد پذیرفته شد. سال ۲۰۰۹ جان به ایالات‌متحده رفت تا در هاروارد فیزیک بخواند. او در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت ایرلند گفته بود: خیلی عجیب است. همه از اینکه من دارم به دانشگاه می‌روم شوکه شده‌اند. هیچ شکی نیست که دانشگاه رفتن، کاری است که می‌خواهم انجام دهم.»  اما یک سال پس از ورودش به کمبریج، دو برادر تصمیم خود را تغییر دادند. هر دو انصراف دادند و راهی سیلیکون ولی شدند تا استرایپ را راه‌اندازی کنند.

استرایپ از سال ۲۰۱۰ تاسیس شده بود اما برای اولین بار سال ۲۰۱۱ به عموم معرفی شد. هدف این شرکت، تسهیل روش‌های کسب‌وکارها در پذیرش تراکنش‌های آنلاین است. آنها بدین منظور، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند که فرآیند پرداخت را در وب‌سایت‌های خود ادغام کنند، به جای اینکه کاربر را وادار کنند هر بار ثبت نام کند و یک حساب کاربری بسازد. تا سال ۲۰۱۵، ارزش استرایپ حدود ۵ میلیارد دلار بود و در نوامبر ۲۰۱۶، جهشی چشمگیر کرد، حدود ۲/ ۹ میلیارد. این اتفاق باعث شد ثروت هر یک از برادران کالیسون به ۱/ ۱ میلیارد دلار برسد. و جان در ۲۶ سالگی، لقب جوان‌ترین میلیاردر خودساخته جهان را از آن خود کند.

استرایپ دیگر یک استارت‌آپ کوچک محدود به سان فرانسیسکو نیست. آنها حالا در شهرهای بزرگی مثل دوبلین، لندن، پاریس، سنگاپور و توکیو دفتر دارند. به زودی رد پای این دو برادر ایرلندی در سایر نقاط جهان دیده خواهد شد.

منبع:بیزنس اینسایدر

ترجمه:مریم مرادخانی / دنیای اقتصاد

مطلب قبلینگاهی به تاریخچه کارآفرینی در خانواده توکلی، از کبریت سازی تا ماشین سازی
مطلب بعدیپیمان کارگر مدیر شرکت خودروسازی اینفینیتی

دیدگاه شما

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید